Bush crafting

Buskkraft är intressant då det är en kedja av urgammal kunskap som måste följas eller på ett smart sätt vidareutvecklas för att lära sig överleva i naturen på egen hand eller i grupp.

Man kan givetvis börja på vilken nivå man vill idag med alla högkvalitativa verktyg och friluftsprodukter som finns att tillgå.

Men vi kan faktiskt börja naken i den Svenska urskogen på sommaren och sen tillverka allt man behöver för att klara ett år i den Svenska naturen.

1. Vatten
2. Skydd och sovplats (varm och torr)
3. Mat
4. Eld
5. Kläder
6. Jaktredskap
... osv...

...
Alla delar är buskkraft på hög nivå och det är framförallt urgammal kunskap om livet i naturen som avgör om man lyckas med sin buskkraft eller inte.

För mig har bushcraft varit en nisch av överlevnad.
Denna bok är en bra början:
https://www.utsidan.se/friluftsguiden/media/bok/overlevnad-armens-overlevnadshandbok_505
 
Bra att ni vill diskutera detta! Det är svårt att hitta ett passande begrepp på svenska. Vildmarksslöjd kommer nära men för mig är det nog mera än så. Vad tycker ni? Visst borde vi väl åtminstone kunna enas om vad man ska kalla det på svenska? Och vad har ni för förslag på "foraging"?
 
Bra att ni vill diskutera detta! Det är svårt att hitta ett passande begrepp på svenska. Vildmarksslöjd kommer nära men för mig är det nog mera än så. Vad tycker ni? Visst borde vi väl åtminstone kunna enas om vad man ska kalla det på svenska? Och vad har ni för förslag på "foraging"?

Å andra sidan så är ju det här ett svenskspråkigt forum, så varför vi ska tvinga våra diskussioner och vår terminologi att passa ett (översatt) amerikanskt språkbruk är för mig oklart. Jag menar, vill man föra diskussionen på de premisserna så finns det ju otaliga engelskspråkiga fora. Och vi kunde ju bygga kojor, meta, plocka svamp och bär och göra upp eld långt innan de ens talade engelska i det stora landet i väster. Förmodligen har vi mest att lära av indianerna.
 
Bra att ni vill diskutera detta! Det är svårt att hitta ett passande begrepp på svenska. Vildmarksslöjd kommer nära men för mig är det nog mera än så. Vad tycker ni? Visst borde vi väl åtminstone kunna enas om vad man ska kalla det på svenska? Och vad har ni för förslag på "foraging"?

Begreppet bushcraft var för mig samma som vildmarksslöjd innan jag började läsa denna tråden. Vildmarkslöjd för mig handlar om saker man kan skapa med enkla verktyg (t.ex. kniv & yxa) ute i naturen detta inkluderar; metspö, krok, sälgpipor, barkbåtar, korgar, kojor, m.m.
Dock verkar det som att många inkluderar överlevnad i naturen och då är ju vildmarksslöjd inte något bra begrepp även om många av sakerna skulle kunna användas till överlevnad (metspö, pilbåge ...).
Jag tror att jag nu när jag läst tråden vill ansluta mig till gruppen som översätter begreppet till friluftskunskap däri kan ju båda de andra begreppen leva inklusive födosökande och samlande (foraging).
 
Bushcraft är ett bra och redan etablerat begrepp som de engagerade redan använder och förstår innebörden av, så att "utomstående" ska försöka förändra på detta blir bara onödigt. Finns ju mängder av utrikiska ord som förekommer i svenska språket och inte minst inom friluftlivet. Hammock, tarp, bouldering, snowboard, kite osv...

De här meta-diskussionerna kommer alltid när "nyare" begrepp förekommer och som inte är lika kända bland allmänheten. Hur ofta försöker inte nybörjare få folk att säga hängmatta istället för hammock?
 
Bushcraft är ett bra och redan etablerat begrepp som de engagerade redan använder och förstår innebörden av, ...
Att det i Sverige skulle vara ett etablerat begrepp håller jag inte med om i min omgivning men bland engagerade tvivlar jag inte på att det är så.
Men ska vi byta svenskan till engelska? Vad är felet i att använda svenska begrepp och är begreppet bushcraft definitivt överallt?
Jag har mer sett det som vildmarksslöjd men det är ju den betydelsen jag la i ordet fram till att jag läste denna tråden. Jag vet så klart att det även är andra som har diskuterat begreppet på engelska hemsidor men har inte varit så intresserad i detta så är inte säker på ifall det är färdigdefinierat begrepp eller håller på att omdefinieras. Så mina frågor blir:
  • I begreppet bushcraft ingår begreppen "Survival" & "Foraging" dvs det jag kallar överlevnad & födosökande?
  • Ska vi helt gå över till engelska på utsidan och därmed utöka möjliga medlemmar, eller är det enbart vissa ord där vi ska undvika att använda det svenska ordet?
 
Just därför borde det väl passa bra om man kunde diskutera det här också! Jag har försökt kontakta både Överlevnadssällskapet och Friluftsfrämjandet men bara Friluftsfrämjandet behagade svara och de verkar inte ha något diskussionsforum utan mera kurser och riktade aktiviteter. Scouterna är, som du säger duktiga på det här. Nu är jag inte scout och jag har inte heller behov av att gå någon kurs men jag tycker det skulle kunna finnas ett forum där man kan byta idéer. Bara så.

hej hur har du försökt kontakta överlevnadssällskapet

Jonas Marjamaa ordförande i svenska överlevnadssällskapet
 
hejsan
när jag växte upp så fanns inte internet utan man fick vara med i scouterna...
där fick man lära sig både det ena å det andra.
lägg sedan till en kunnig morfar...;)
och grunden bidde lagd.
mvh
 
Ska vi helt gå över till engelska på utsidan och därmed utöka möjliga medlemmar, eller är det enbart vissa ord där vi ska undvika att använda det svenska ordet?

Ja, sånt sköter språket av sig självt och det är inget man styr över uppifrån. Om folk börjar använda ett ord så gör de det, och om tillräckligt många göra det så blir det en del av språket och hamnar i SAOL till slut.
 
hej hur har du försökt kontakta överlevnadssällskapet

Jonas Marjamaa ordförande i svenska överlevnadssällskapet

Hej Jonas! Jag mailade en adress som jag hittade på en hemsida. Fick inget svar. Tänkte att jag inte hade där att göra eftersom jag tekniskt sett är finländare men i Finland gör man det här på finska. Som inte är ett av mina bästa språk.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.