fjällkartor som fil

Jag var jätteglad över appen stf i fjällen. Här kunde man ladda ner Fjällkartor och läsa i etappbibliotek. Nu när jag köpte ny mobil och skulle ladda ner appen så upptäckte jag att den inte finns längre. Kommer ni ut med nya möjligheter att ladda ner Fjällkartor och på det viset i möjligaste mån använda dessa tillsammans med gps på vandringarna?

Finns det i övrigt gps kartor på låglandsleder i Sverige?

Jag har vandrat i Schweiz och Österrike där är det gott om kartor och välmärkta leder som man kan ladda ner i mobilen.
 
Jag har testat appen Naturkartan som finns i flera versioner baserade på län. Högupplösta terrängkartor som fungerar offline och med GPS. Personligen föredrar jag papperskartor men naturkartan har fungerat fint som komplement :)
 
http://www.bengt.nolang.se/kartor/ gratiskartor funkar bra till Android om du har tillräckligt med plats i din smartphone.

Det finns en Appleapp till Calazos terrängkartor/fjällkartor.

Finns flera kommersiella kartappar. Viewranger är en app många verkar nöjda med.

Beträffande låglandsleder så är kartorna på hitta.se (välj ikonen Friluft i bottenlisten) utmärkta då massor av leder och motionsspår etc är med. Men där har du ju inte din egen position med?

https://www.hitta.se/kartan!~59.21903,17.96108,13z/tr!i=n9jbQcEB/tileLayer!l=2?usergeo=1

Thure
 
svar från STF ang appen och de nya vandringssidorna

Hej
Appen STF i fjällen lanserades 2016. Nu vid årsskiftet kom vi till en punkt där det krävdes relativt omfattande teknisk vidareutveckling för att den ska kunna fungera på ett tillfredsställande sätt. Utifrån det relativt låga antalet användare gjorde vi bedömningen att släcka ner appen och istället fokusera våra resurser på vår webb, där merparten av er befinner sig.

Nya vandringssidor
Inom de närmsta veckorna kommer vi lansera helt nya uppdaterade vandringssidor på vår webb. De nya sidorna har en enklare och tydligare struktur, nytt bild-, film- och textmaterial. Mer än 50 leder beskrivs på ett enhetligt sätt och det kommer finnas mängder av kunskap. Kartor över fjäll- och signaturleder kommer implementeras från Naturkartan. De nya sidorna börjar lyftas in nu i mars och uppdateras kontinuerligt under året.

Så vi kommer inte ha en app, men en väl fungerande webb som även fungerar mycket bra i mobilen.
Det finns några appar man kan använda. Vi råder er dock att alltid ha med en fysisk karta och kompass när du ger dig ut på fjället.

Vänligen Jenny STF
 
http://www.bengt.nolang.se/kartor/ gratiskartor funkar bra till Android om du har tillräckligt med plats i din smartphone.

Det finns en Appleapp till Calazos terrängkartor/fjällkartor.

Finns flera kommersiella kartappar. Viewranger är en app många verkar nöjda med.

Beträffande låglandsleder så är kartorna på hitta.se (välj ikonen Friluft i bottenlisten) utmärkta då massor av leder och motionsspår etc är med. Men där har du ju inte din egen position med?

https://www.hitta.se/kartan!~59.21903,17.96108,13z/tr!i=n9jbQcEB/tileLayer!l=2?usergeo=1

Thure

Om din mobil kan ta minneskort så funkar det bra att lägga de stora kartfilerna där (i alla fall på min Sony Android-mobil) så sparar du plats i telefonens arbetsminne.

/Patrik
 
Jag har försökt detta på min mobil (Samsung Galaxy S5 för ett par år sedan) men fick inte till det.
Har lagt in kartorna från Bengt Noläng på en padda för något år sedan och där funkar det bättre.

Thure
 
Jag har försökt detta på min mobil (Samsung Galaxy S5 för ett par år sedan) men fick inte till det.
Har lagt in kartorna från Bengt Noläng på en padda för något år sedan och där funkar det bättre.

Thure

I korta drag gjorde jag så här:
Installera appen som vanligt - då hamnar den i telefonens minne
Ladda ner kartorna till dator
Anslut telefon med kabel till datorn
I en filhanteraren på datorn skapar du en katalog på telefonens minneskort och kopierar kartorna dit
I appen's inställningar för var kartor ska läsas från, pekar du sedan ut den katalogen på minnekortet.

Det förutsätter givetivs att appen har konfig-möjlighet för var kartor ska läsas från men båda de två som örnsätrarn/bengt tipsat om har för android haft den möjligheten, tror till coh med att gratisversionerna haft den möjligheten.
Själv betalar jag för att slippa reklamen i appen.

Lycka till!

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.