Långsiktig plan för familjen

Även jag står efter lite surrande i andra trådar inför valet och kvalet mellan dessa båda säckar. Hade i princip bestämt mig för Helium, men nu när jag tänker på det - för en ”kostnad” på 275 gram får man en säck som med lite is i magen kostar hälften, och dessutom är gjord i material med högre slitstyrka. Kan någon övertyga mig tillbaka om motsatsen? [emoji16]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Mitt ekonomiska värde på ett insparat gram är 1kr.
Om jag har pengar och ändå ska köpa något.

Dvs köpte en ryggsäck som vägde 1200g mindre än min förra som ej var helt utsliten. Den kostade mindre än 1000kr så det var det värt.

Mitt pocket rocket kök väger 80g. Ett firemaple finns väl på ca 40g men det kostar betydligt mer än 40kr så jag skiter i det.

Sen finns det ju andra argument som vägs in men just vikten värderar jag på sätt att om något annat gör samma jobb till högre vikt så väljer jag det om det är minst 1kr billigare per över-gram.

Sen behöver man ju inte alltid följa regler men räknar så för att lägga mina $$$ på viktbesparingar där de gör mest nytta.
 
Fått hem liggunderlaget nu. Ca 300 gram lättare än tidigare underlag, och betydligt mindre packvolym [emoji106]
3145045dfcb92910301043ed3ce4d861.jpg
bbeb7476c4884c535dcb88f230696eb9.jpg


Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 
Hm! Intressant vinkel. Är ganska nyvaknad med ett ”eget” friluftsintresse - har mest hakat på vänner och föräldrarna under uppväxten tidigare - så det har blivit en del inköp inför coronasommar och (förhoppningsvis..) en fjälltur i höst, och de flesta större prioriteringar är redan gjorda.

Tänkte inledningsvis att det här med att jaga gram inte var min grej, men jag börjar inse när packlistan håller på att ta form att det kanske ändå är en faktor man bör ta i beaktan...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
I och med mitt "nya" liggunderlag (se bild ovanför) så börjar jag inse att vikt är inte allt. Även packvolymen är viktig.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 
Hej!

Även om det var ett tag sedan barnen var små... men så här gjorde vi och sett i perspektiv så tycker jag att det i stort fungerat bra.

Vi koncentrerade oss på "Basecamps" och gjorde utflykter därifrån då man generellt behöver en massa prylar när de är små och ungarna tar hur mycket plats som helst i tältet att räkna centimetrar som man gör till vuxna funkar inte... då ungarna lägger sig på tvären i sömnen och sparkar tills de får plats :)
Vi valde ett stort tält (Bergans Wiglo) och släpade ut det till ett bra campinställe och sedan utgick vi därifrån med lätt packning. Blev det sedan en regndag så fanns det utrymme för barn med spring i benen att köra ett oändligt antal varv runt mittstolpen. Höjden i tältet grorde också att man kan hänga blöta kläder på tork högst upp, Vi skaffade även en mycket enkel värmekälla som vi satt fast högt upp på mittpelaren för att kunna torka kläder vid blötväder.
Nackdelarna med detta är väl att det är tungt samt att man får leta lite längre efter en tillräckligt stor yta att ställa tältet på.

Första sovsäcken var nån enkel Mckinley modell som vi använde som åkpåse till vardags, räkna med läckande blöjor och regelbundna tvättar... bra att ha nån nödlösning med när just "det" händer mitt i natten mitt i skogen...

När barnen växer (läs >10år) så förändras utrustningen med dem och vi har valt att köpa bra vuxenprylar när tillfälle har getts (=extra bra priser...)

Vi har numera ett mindre Bergans Wiglo för familjeturerna men även mindre tält för turena själva eller med ett barn när man vill ta sig lite längre bort från allfarvägarna.

Ha det fint med ungarna i naturen, du kommer inte långt i km men blir varse en värld som du inte ser som vuxen...
Hej!
Kul att läsa, jag vet inte riktigt vad som är klokast. Jag har varit på några turer med en vän som har en tentipi storlek 5, jag gillar verkligen ståhöjden och möjligheten att hänga upp kläder med mera. Men det är ju inget man knallar långt med, speciellt inte om man ska bära barnens utrustning. Men som bascamp för att göra dagsturer så gillar jag den idén [emoji108]
Nej det var ett helt annat. Synmat 7 LW på 1100 g. Mitt neoair xlite regular väger 350 g.

Min poäng var att jag var så inprogrammerad i att det skulle vara stort och rejält. Lättvikt och litet, det skulle ju garanterat förstöra hela turen. Det gällde för all min utrustning.

Jag sover lika bra på mitt nya.

Jag vill inte uppmana dig till att köpa ett liggunderlag som du inte sover bra på. Sömnen är det sista man ska spara in på.
Ah okej [emoji106]
Även om viktbesparingen "bara" är 275 g, så är packstorleksbesparingen desto större när man går upp i dunkvalitet och tunnare tyg.
Yes, jag börjar mer och mer inse vikten av låg volym också. Insåg det när jag lade thermarest-underlaget bredvid dom gamla vi har.
Mitt ekonomiska värde på ett insparat gram är 1kr.
Om jag har pengar och ändå ska köpa något.

Dvs köpte en ryggsäck som vägde 1200g mindre än min förra som ej var helt utsliten. Den kostade mindre än 1000kr så det var det värt.

Mitt pocket rocket kök väger 80g. Ett firemaple finns väl på ca 40g men det kostar betydligt mer än 40kr så jag skiter i det.

Sen finns det ju andra argument som vägs in men just vikten värderar jag på sätt att om något annat gör samma jobb till högre vikt så väljer jag det om det är minst 1kr billigare per över-gram.

Sen behöver man ju inte alltid följa regler men räknar så för att lägga mina $$$ på viktbesparingar där de gör mest nytta.
Intressant. Kan ju bli rätt bra siffror om man köper något begagnat och säljer det befintliga.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 
Helium Long vs Sawtooth Long

Jag kikar lite specs för ovanstående säckar. Det jag börjat kika på närmare senaste tiden är volym.

Marmot anger på sin hemsida följande:
Helium Long = 7.5 liter
Sawtooth Long = 7.3 liter

Ovanstående siffror verkar suspekta, då helium har 800 cuin och bör gå att komprimera mer. Jag vet dock inte hur Marmot "mäter", det kanske inte är fullt komprimerade säckar?

På Friluftsboden hittar jag följande siffror:
Helium Long = 17.8x35.6 cm
Sawtooth Long = 19.0x40.6 cm

Andra återförsäljare uppger liknande siffror, kan diffa några mm hit eller dit.

Dessa siffror känns mer korrekta på något vis.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 
Du får med packpåsar och förvaringsäckar till sovsäckarna. Packpåsarna är dock inga komprimeringspåsar. Vill du kunna komprimera säckarna mer kan du skaffa komprimeringspåsar separat, ex Sea-to-Sumnit eVent compression dry bag som dessutom ger vattenskydd. Jag använder medium till min Pinnacle Long vilket bör gå bra till även Helium, Large till sonens Sawtooth Long och small till min Hydrogen Long.
 
Du får med packpåsar och förvaringsäckar till sovsäckarna. Packpåsarna är dock inga komprimeringspåsar. Vill du kunna komprimera säckarna mer kan du skaffa komprimeringspåsar separat, ex Sea-to-Sumnit eVent compressor dry sack som dessutom ger vattenskydd. Jag använder medium till min Pinnacle Long vilket bör gå bra till även Helium, Large till sonens Sawtooth Long och small till min Hydrogen Long.
Okej.
Siffrorna som tex Friluftsboden anger bör vara i packpåsen, tänker jag?

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 
Jag har ju fått hem Sawtoothen, den känns riktigt skön!
Jag vägde liggunderlag + säck och med dom nya grejerna så sparar jag ca 700 gram och en hel del packvolym.

Det kan behövas, då jag igår fick en 30-års-present 😄😄
En begad Nibba (numera Zirkon) med comfort innertält. Väger kring 6.2 kg på min våg. Väldigt fint skick.

Nu är jag laddad för första turen med familjen!

IMG_20200712_164707.jpg


Jag har även "tillverkat" en pump-påse till liggunderlaget.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.