Lättpackat vandring & packraft

Hejsan alla glada. Jag har ett behov av kritik av min nytänkta utrustning som jag tänkt införskaffa mig framtill nästa sommar.

Grundidén är att ha en tålig,kvalitativ utrustning som skall hålla, ha låg vikt och klara av svenska fjället och mitt nya intresse packraftning.

Angående packraftning så har jag ingen erfarenhet av den aktiviteten, men är väldigt intresserad av att testa på. Därav så har jag det i åtanke och det kan ha påverkat viss del av utrustning som jag normal annars inte hade valt om jag enbart tänkt att vandra.

Gällande lättpackning så är det också ett nytillkommet intresse hos mig som har växt mer och mer. Det bottnar i att jag för två år sen valde att resa till fjället med min 130liters säck. Sedan dess så har UL-spåret varit intressant.

MLD=mountain laurel design
HMG=hyperlite mountain gear
SMD=six moon design

Min tänkta utrustning:

Ryggsäck: HMG 3400 Southwest (zpacks och MLD är också av intresse)
Tält:MLD Solomid (Cuben mtrl till tält och innertält) (varit inne på SMD och Zpacks)
Sovsäck: Dunsovsäck + - (-1 dunsocksäck) 900fill (Cumulus/zpacks)
Liggunderlag: thermarest neoair xlite regular

Förstärkningsplagg:

Dunjacka:

Mountain Hardwear Ghost Whisperer Hooded Down Jacket
Patagonia Ultralight Down Hooded Outdoor Jacket
Arc'teryx Cerium LT Hoody
MONTBELL EX LIGHT ANORAK

skaljacka/byxa
Haglöfs LIM III

Underställ,underkläder,inner & yttersockor i lättvikts merinoull.

Är väldigt tacksam om någon har idé om stavar. Kruxet är att staven är tänkt att använda som tältpinne. Då är minsta höjd 140cm. Så jag blir lite låst av valet till stav.

Tillkommer gör den utrustning som jag går och står i, samt mer specifikt vilken typ av gummibåt och paddel jag ska ha. Utrustningsdelen som jag bär har jag någorlunda koll på. Men däremot raftning-delen är den jag är helt nollad inom.

Uppskattar all hjälp!
 
Angående packraftingen så brukar båtarna ligga runt 3 kg som klarar lite fors.

För transporter i lugnt vatten finns det båtar runt 7 hg och jag tror att mellansegmentet börjar bli vanligare med lite mer konkurrens utöver alpacka.
 
Hejsan alla glada. Jag har ett behov av kritik av min nytänkta utrustning som jag tänkt införskaffa mig framtill nästa sommar.

Grundidén är att ha en tålig,kvalitativ utrustning som skall hålla, ha låg vikt och klara av svenska fjället och mitt nya intresse packraftning.

Angående packraftning så har jag ingen erfarenhet av den aktiviteten, men är väldigt intresserad av att testa på. Därav så har jag det i åtanke och det kan ha påverkat viss del av utrustning som jag normal annars inte hade valt om jag enbart tänkt att vandra.

Gällande lättpackning så är det också ett nytillkommet intresse hos mig som har växt mer och mer. Det bottnar i att jag för två år sen valde att resa till fjället med min 130liters säck. Sedan dess så har UL-spåret varit intressant.

MLD=mountain laurel design
HMG=hyperlite mountain gear
SMD=six moon design

Min tänkta utrustning:

Ryggsäck: HMG 3400 Southwest (zpacks och MLD är också av intresse)
Tält:MLD Solomid (Cuben mtrl till tält och innertält) (varit inne på SMD och Zpacks)
Sovsäck: Dunsovsäck + - (-1 dunsocksäck) 900fill (Cumulus/zpacks)
Liggunderlag: thermarest neoair xlite regular

Förstärkningsplagg:

Dunjacka:

Mountain Hardwear Ghost Whisperer Hooded Down Jacket
Patagonia Ultralight Down Hooded Outdoor Jacket
Arc'teryx Cerium LT Hoody
MONTBELL EX LIGHT ANORAK

skaljacka/byxa
Haglöfs LIM III

Underställ,underkläder,inner & yttersockor i lättvikts merinoull.

Är väldigt tacksam om någon har idé om stavar. Kruxet är att staven är tänkt att använda som tältpinne. Då är minsta höjd 140cm. Så jag blir lite låst av valet till stav.

Tillkommer gör den utrustning som jag går och står i, samt mer specifikt vilken typ av gummibåt och paddel jag ska ha. Utrustningsdelen som jag bär har jag någorlunda koll på. Men däremot raftning-delen är den jag är helt nollad inom.

Uppskattar all hjälp!
Använd paddel som tältpinne?
Använd flytväst som förstärkningsplagg istället för dunjacka?
Glöm inte hjälm om du ska köra fors. Övrigt utrustningsval för packraftingen är helt beroende på typen av vatten. Personligen skulle jag satsa på tyngre som klarar "allt".
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.