Var åka nära Göteborg?

Hur kan jag få reda på var det finns is, utan snö?, helst nära Gbg.
Jag har sökt på nätet och fått fram ett antal sjöar där det brukar gå att åka, men ingenstans finns det aktuell info om snöns tjocklek?
Det finns ett antal klubbar för långfärdsskridsko, men alla sidor är låsta för utomstående.
T ex Sjuskäret, som är min närmaste klubb, hänvisar till att söka medlemskap, man informerar oxå om att det kan ta minst 14 dagar innan man får svar, och först då kan man få tillgång till deras hemsida, men! om 14 dagar, vem vet om vintern är kvar då?, jag är intresserad av att komma ut på säker is, utan medlemskap, klubbar osv. Jag prioriterar säkerhet och tänker inte åka utmed iskanten med 3 centimeter kärnis under skären.
Det kan väl inte vara hemligt att tipsa om tjock, säker is utan snö, eller?

Jag tar gärna emot tips på bra ställen att åka på, behöver inte vara flera mil långa turer, bara inte det är skridskohallar...

Varma hälsningar,
Peter
 
Gå med i en klubb !!!

Svaret på dina frågor får du om du går med i lämplig skridskoklubb. Men du vill inte göra det - varför? Det är inte ohemult dyrt att vara med, och där får du den information du vill ha. OK, du kan inte bli medlem på en dag. Det tar minst 14 dagar, troligen längre, att komma med, så du kanske inte hinner bli medlem denna säsongen. Men var lite långsiktig och satsa på att komma med till nästa säsong! Detta är inte den sista rejäla vintern.

Tills dess får du nog hålla tillgodo med infon på http://isplanket.com. Tyvärr verkar det inte vara några aktiva från Västra Götaland där just nu, men du kan alltid skriva en isfråga och se om någon svarar. Själv har jag inget vettigt att föreslå förutom rundbanan i Ruddalen - den är garanterat snöfri och säker, tyvärr är den inte gratis.
 
Glömde... Rundbanor är inte heller intressant.
Men tack PAUSCH, för länken, skall se vad jag kan finna där. Tråkigt att behöva planera nu, för att det skall funka nästa vinter.
Långfärdsskridsko måste vara enda sporten i sverige som aktivt gör det svårt för nybörjare, varför?
T ex skriver många klubbar: vi har åkturer i olika svårigheter, men den lägsta betecknar de som: "Du skall inte tro att du kan komma med, detta är ingen tur för nybörjare!"
Men?, om jag är nybörjare, hur kommer jag vidare?
Klubbarna värvar inte direkt.

hälsningar,
Peter
 
Håller med trådskaparen

Jag förstår inte heller varför det är sånt hych hych kring just hur isarna är. Det är tillexempel inte alls svårt att hitta bra längdåkningsspår (skidor) på nätet. Jag har inte lust att gå med i klubb för jag vill bara åka någon gång (jag går ju tillexempel inte med i en fotbollsklubb bara för att jag vill spela lite på kul med några kompisar en fin sommarkväll).

Skriv gärna om du hittar någon is som håller och är hyfsat snöfri.
 
Östra Nedsjön verkar vara på gång. Idag såg jag flera som seglade kite i södra delen av sjön, vid Tullebo, vet inte om de hade skridskor eller skidor, dock. Det blåste inte särskilt mycket, så troligen hade de skridskor.
Nu vet jag ju, TROTS att jag inte är medlem i ngn klubb, att just Östra Nedsjön är en av de mer opålitliga sjöarna, fullt i klass med Mjörn.
Men om det inte kommer mer snö, så kan det bli dags att prova nästa helg.
För det finns väl ingen som VET något om denna sjö, eller hur?
Jag kommer slänga iväg en ansökan om medlemskap i ngn klubb i närheten, eftersom det verkar vara enda sättet att komma vidare, men det är ju egentligen märkligt att det skall behövas.
Jag seglar på västkusten, och till och med en sådan sak som "hemliga" smultronställen är inte så hemliga, det finns massor av hjälpsamhet när det gäller naturhamnar, inte alls som med isarna...
Mer input, någon?
Peter
 
Hej,
jag är helt ny på det här med långfärdsskridskor, köpte ett par på en loppis för ett par år sedan. Nu tänkte jag testa dessa imorgon. Är det helt omöjligt att åka på isar med snö? Har varit iväg och isfiskat i Vättlefjäll idag och den snö som ligger är alldeles pudrig och lätt, borde inte vara något större problem men kan ju vara något som jag inte känner till??
 
>> men det är ju egentligen märkligt att det skall behövas

Grejen är att berättar du att det finns bra skidspår eller bra ställe att lägga till båten så blir nog konsekvenserna inte så farliga.

Säger man istället till någon att det finns bra isar och vederbörande inte har isvett, har ombyte etc. så kan konsekvenserna vara en olycka....

Det är något i den stillen som resonemanget förs då det gäller att ge alla samma is information eller ej

http://www.issakerhet.se/

"Hur skall den som inte känner till is veta om den är säker eller ej? Det räcker inte att konstatera att det finns folk, kanske mycket folk ute på isarna.

För många är blank is detsamma som farlig is. Ingen tjocklek räcker till för att de ska känna sig trygga. Men så fort det kommit lite snö på isen och några fotspår i snön tycks underlaget plötsligt betraktas som säkert!

Man kan ofta se folk promenera, föräldrar dra barnvagn på isar som de aldrig skulle drömma om att gå ut på om de kunde se vad som dolde sig under snötäcket. Den som har erfarenhet av is testar alltid noggrant underlaget med ispik eller isbill.

De vet att isen lägger sig ojämnt och att den hela tiden förändras genom inverkan av väder och strömmar. Att det kan brista på hemvägen fastän det bar på utvägen.
När det brister kommer det alltid som en överraskning. Det är ju ingen som självmant ger sig ut på ett område med för svag is. Därför måste man alltid vara utrustad med isdubbar och flythjälp och dessutom ha sällskap av minst en vuxen person utrustad med räddningslina."
 
Östra Nedsjön

Har fritidshus vid Östra Nedsjön. Den var öppen igår bitvis. Norra delen mycket osäker. Vi har pikat idag och det varierar mellan 7 och 2 cm....

Södra delen har jag också sett folk på men ingen egen kunskap.
 
Jag hörde oxå lite senare att isen på Ö Nedsjön nyss lagt sig.
Men jag förstår fortfarande inte t ex Magnus inställning i föregående inlägg: exemplet tilläggning i naturhamn; om jag har en båt med djupgående på 150 cm, måste jag ju förmedla den informationen till min kompis som kanske har en båt med djupgående på 170 cm. Detta motsvarar "isvett" dvs "båtvett".
Att isinformation kan vara så hemlig begriper jag inte. Att man håller svampställen hemliga, okej, men varför inte berätta om åkdugliga isar?
Självklart måste man ha isvett, men det står ju även på klubbarnas hemsidor att informationen är färskvara.
Är det någon som vågar sig på en prognos på Ö Nedsjön?
Hur var det nu: om det är 10 minusgrader så växer isen med 2 cm per dygn, om det inte ligger någon snö?
Finns det andra rapporter om snöfri is nära Gbg? Och nej, Ruddalen räknas inte!
Vänliga hälsningar,
Peter
 
Hej,
jag är helt ny på det här med långfärdsskridskor, köpte ett par på en loppis för ett par år sedan. Nu tänkte jag testa dessa imorgon. Är det helt omöjligt att åka på isar med snö? Har varit iväg och isfiskat i Vättlefjäll idag och den snö som ligger är alldeles pudrig och lätt, borde inte vara något större problem men kan ju vara något som jag inte känner till??
Om det handlar om ngn centimeter, kanske 5 cm så går det bra att åka. Men är det verkligen så lite snö på sjöarna där? Här i Bollebygd har vi runt 15 cm på sjöarna.
Pass på för isen i kanalerna mellan sjöarna bara!
Återkom gärna!
vänligen,
Peter
 
Trådskaparen har en poäng

Att reflektera över:
Tänk vad trevligt det hade varit om klubbarna som har denna djupa kunnskapen om isarna och långfärdsskridsko också ville bjuda in folk lite lättare och göra sina hemsidor tillgängliga.
Det finns ju ofta olika grupper på turerna. Kanske den lugnare gruppen också skall vara en prova-på-grupp. OM du har med detta: -Lista på nödvändig utrustning- , samt en bild på hur de olika säkerhetsdetaljerna skall vara fästade. Så VÄLKOMMEN att åka med oss.
Någon som vet om en sådan klubb?

Mentaliteten kanske skiljer sig på de som skrinnar? Ingen nybörjare skall få störa harmonin.

Kom med nästa år!
Jo, men det är nu som jag hade tänkt åka. Har all utrustning och är åksugen.
Åk på Ruddalen!
Jo, men jag är en utetyp. Gillar toppturer med skidor på vintern och på sommaren är 2000m topparna i Jotunheimen fina från toppen. Nu vill jag göra något utanför min specialite.

Antar att man får börja skriva aktivt på http://isplanket.com.. Öppenhet och kommunikation föder ofta aktivitet. Till glädje för både nybörjare och expert.
 
Långfärdsskridsko är en sekt inom frilufsandet... ;)
På gott och ont.

Fast med tanke på hur mycket tid och engagemang som läggs ner mer eller mindre ideellt av färdledare, israpportörer etc inom klubbarna, så kan jag ha förståelse för att man bara delar is-information samt turplaner med klubbmedlemmar. De bär ju ändå en kvalitetsstämpel.

Däremot är känslan att klubbåkare tittar lite snett på friåkare som "oansvariga slarvpellar" rätt tydlig, likväl som att friåkare fnissar i smyg åt "gruppresorna" som klubbar/föreningar gör.
Alla "missunnar" varann fin is på något vis? En mycket egoistisk friluftsaktivitet helt enkelt!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...