Se hit! En fråga om mororfordon på isarna

Har en fråga och ska ställa den utan värderingar. (för stunden i varje fall)

Vad är det för regler för motorterrängfordon på isarna ? är det olika regler för insjöar och kust ?
Bort se från att eventuella insjöar kan vara privata...

Tacksam för svar och kanske en diskussion om det är klart som korvspad.
 
Att sjöar är privata har ingen betydelse.

Ibland kan det dock vara svårt att på ett tillåtet sätt få ut motorfordonet på isen utan att först bryta mot terrängkörningslagen.

Översnötrafik är dock tillåten och kräver ju inte strikt bandfordon.
 
Svårt att få en diskussion med ett sådan bra första länk.

Körning med motordrivna terrängfordon
Körning med motordrivna terrängfordon är bara tillåtet på enskilda vägar. Om en väg som inte är enskild måste korsas t.ex. med hänsyn till rådande terrängförhållanden, skall kortaste och lämpligaste sträcka köras på vägen. De trafikanter som vistas på vägen skall alltid lämnas företräde.

Men vad innebär motordrivna terrängfordon som endast får framföras på enskild väg. Är inte en fyrhjulig en sådan eller motocrossen??? En motorcross med riktiga spikar som dubb var hamna den.

Jag menar det är ju svårt att ta sig lagligt till en sjö om man inte får åka på allmänna vägar.
Eller på mindre stigar utan snötäcke.

Finns det skridsko åkare och barn på isarna kan man ju tolka reglerna att det blir olagligt...
i varje fall att köra fort?

Viktigt att ha i åtanke då man planerar att köra med motordrivet fordon i terräng är att det är förbjudet att avsiktligt störa fåglar och vissa andra djurarter under deras parnings-, uppfödnings-, övervintrings- och flyttperioder. För mer information om dessa bestämmelser, se artskyddsförordningen.
Att avsiktligt störa då var ju den regeln obrukbar. Så om räven, grävlingen eller bävern har sina lyor eller hyddor i omgivningen så blir det förbjudet... om crossföraren är medveten om detta vill säga?
 
Har för mig att inga försäkringar på fordonen gäller på isen om det inte är en isväg som sköts av nägon väghållare (tex vägverket). Sedan är väl hastigheten max 70 km/h på isen, dvs bashastigheten (om den inte är ändrad nu när vi fick en hel hög nya hastigheter).
 
Svårt att få en diskussion med ett sådan bra första länk.



Men vad innebär motordrivna terrängfordon som endast får framföras på enskild väg. Är inte en fyrhjulig en sådan eller motocrossen??? En motorcross med riktiga spikar som dubb var hamna den.

Jag har en fyrhjuling som inte får användas på allmänna vägar och endast på enskilda dvs privata vägar och tycker inte det är så konstigt. Jag använder den bara på min egna mark, skog och åkermark. För att ta den till området så lastar jag den på ett släp och kör sedan dit med bilen. På så sätt slipper jag att bryta mot några regler angående terrängkörningslagen.

En motorcross med riktiga spikar hör hemma på motorcrossbanor och på privata vägar där man har tillstånd av ägaren.

/Stellan
 
Om alla vore som du vore det fint (ivarje fall när det gäller fyrhjulingar :) )

Men så är det inte, det åks en del på isarna. Något jag kan köpa om det är gått om plats eller om havet fryser, men inte på små sjöar. Jag förstår inte hur de ska kunna bromsa och vejja för barn och annat som leker på isarna. Så igen är det ok med crossarna med stor dubb att ens ta sig till sjön eller att åka på sjön.

Att det skulle vara tillåtet att köra i 70 knyck är säkert rätt men det är ju galet.
 
Själva sjöåkningen är ju ok, men det är ju tveksamt som du säger att det går att ta sig fram till sjön utan att köra olagligt i alla fall i sydsverige med vårt snödjup.

Jag kan väl tycka att lagstiftaren borde förbjuda okynnesåkande på sjöar men vis av jetskidebatten så lär vi ju inte få någon begränsning.

Själv är jag glad att Hemfjärden låg spegelblank idag och att ingen djävla motorcyklist var där och sabbade långfärdsskridskoturen.
 
Och när man är ute och åker motorcyckel så är man glad att ingen djävla skridskoåkare är där och sabbar körningen.
 
Och när man är ute och åker motorcyckel så är man glad att ingen djävla skridskoåkare är där och sabbar körningen.

Ja du får passa dig så att inget lite barn på ett par skridskor kör över dig...
För det är ju det du riskerar att göra när du tar din cross och bränner på.

Ditt inlägg var nog det sämsta jag läst på utsidan hitintills, Kanske en lite glad gubbe räddat dig.
Vad fick dig att reagera så... Jag ville ha info om vad som gäller du kan ta din cross och köra på isen med ansvar... om du tar dig dit lagligt.

Kom igen och argumentera vill veta hur du tänker!
 
Och när man är ute och åker motorcyckel så är man glad att ingen djävla skridskoåkare är där och sabbar körningen.
Problemet som jag ser det är framförallt oväsnet. En Motorcyklist som leker på sjön hörs flera kilometer, en pimplare eller skridskoåkare stör inte alls på samma sätt. Många vill komma ut i naturen för att få det lungt och skönt och det får man inte när en del med motorfordon kör.

Kör man lungt och försiktigt så är det inga problem utan det brukra störa först när folk leker.
 
Körning på is med motorfordon

I vissa kommuner är det förbjudet . Se nedan utdrag ur lokala trafikföreskrifter Vaxholm.

Vaxholms stads föreskrifter 11:2
Utkom från trycket
den 26 februari 1996
om lokala trafikföreskrifter om terrängtrafik
inom Vaxholms stad;
beslutade den 25 januari 1996
(§ 16)
Vaxholms stad föreskriver med stöd av 58 § terrängtrafikkungörelsen
(1972:594) följande.
*****
Motordrivet fordon får inte föras på isbelagda vattenområden inom
kommunen. Förbudet gäller inte snöscoter och hydrokopter, ej heller på
särskilt anordnad vinterväg.
------
Förmodligen är det liknande på en del andra ställen
Argus
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.