Tämnaren - Vällen - Gisslaren?

Heja kyla! Bu för snö! (Förutom i fjällen där de gör lite nytta)

Tämnaren - Vällen - Gisslaren , grunda sjöar i Uppland bör kunna närma sig rätt snart om de kalla nätterna och dagarna fortsätter . - Nån som har koll däruppe?
 
Jag bor några mil söder om Tämnaren, och här är det definitivt inte någon is att tala om. De grunda sjöarna fick någon millimeter när det var 5 - 6 minusgrader för några dagar sedan, men det har inte växt nämnvärt sedan dess.
 
Jag får nog ta tillbaka det där - jag var nere vid den närmsta sjön på vägen hem och kollade isen, och inne i vassen så var den ca 2 cm. Så det är nog inte omöjligt att det finns åkbar is om några veckor, men då får det inte bli mycket varmare.
 
nu kanske det närmar sig!

Tilltagande minusgrader från torsdag, minus 5 fredag, minus 10 lördag, minus 12 på söndag.
soligt lördag söndag.. Kanske kan bli premiär på söndag på Tämnaren? Tror ni det finns chans? Sjön är ju grund och hyfsat nedkyld redan.. Eller krävs det nån dag till ?
 
Och nu snöar det. Hoppas att det hinner sjunka undan innan isen fryser.

Enligt yr.no så ska det vara minusgrader fram till nästa fredag, med under -10°C i början av veckan. Om det stämmer så kommer ju isen förmodligen att vara hållbar nästa helg. Den här helgen vet jag inte riktigt.
 
25 mm snöis igår. Om det blir så kallt nästa vecka som det ska bli enligt yr.no så hoppas jag på premiär nästa helg.
 
Jo jag var vid Tämnaren idag, åkte längdskidor, och isen har lagt sig men tyvärr med lite snö ovanpå.. Jag lär troligare kika på Vällen & Gisslaren nästa helg men får se.
 
Premiär! på en hemlig sjö i västra Uppland. Isens tjocklek varierade mellan 40 och 70 mm och den knakade lite oroväckande, så jag pikade upp en sträcka på ca 300 meter längs stranden och åkte fram och tillbaka tills jag tröttnade. Ca en cm snö, och nu kommer det mera. Det blev en kort säsong.
 
6/1: Tämnaren Sissådär - Erken bra Stöpis!

Ja det blev en hel del bilåkande idag men vi fick till det till slut!

Först Tämnaren på förmiddagen efter Stargate från Stockholm.. - Där var isen ganska skrovlig med några centimeter snö ovanpå. Isen var dock betryggande tjock. Vi gjorde ett varv runt öarna på ca 8 kilometer och sedan fick det räcka.

Sedan fullt spett ner till Erken med dämpade förhoppningar, start ca 12.30. Men där var det riktigt hyfsad stöpis, en stabil 3a på 5gradig skala kan man väl säga. Vi blåste glatt hela varvet på ca 27 kilometer med ett lunch-stopp i västra ändan. Såg några paråkare samt två större sällskap.

Nästa helg blir det nog Sörmlands-sjöar, kanske Båven, och jag ska börja hålla uppsikt över Singöfjärden med så småningom..
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    33.9 KB · Visningar: 842
  • 6.jpg
    6.jpg
    31.7 KB · Visningar: 798
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...