Hjälp! Ramförlängare

Har inte hängt i forum svängen förut men nu är jag desperat, finns ingen vänlig själ därute som har en ramförlängare till en Alaska över? Och om inte skulle någon möjligt viss tänkas ha relevanta mått på en sådan?

Mvh en som snart blir tokig
 
Det brukar krävas att man köper en begagnad säck MED ramförlängare för att
komma över en. Alla mina förlängare har kommit in i samlingen på det viset,
https://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=842478&postcount=17 genom fynd på främst Tradera.
Någon kom nog från Blocket också... Man får vara långsiktig, uppmärksam, ut-
hållig, envis - och när ett objekt äntligen dyker upp så får man inte låta den gny-
ende plånboken styra. The sky is the limit, som dom säger. Den första tusen-
lappen springer iväg kvickt...
 
Det är ju egentligen bara ett bockat rör med tillplattade ändar (ok, två små "öglor" för remmar också), så det borde ju inte vara extremt svårt att bygga själv. Särskilt inte om kan man tänka sig att skippa öglorna eller lösa dem på ett enklare sätt.
 
Den förlängare jag har sett har separata rör och böjar, om jag kommer ihåg rätt så skruvades delarna ihop men säcken är i karantän så jag kan inte kolla/fota.
 
19 mm rör, total längd cirka 78 cm.

Platta ändarna cirka 10,5x21 mm, 6 cm långa.

Bygelns bredd upptill cirka 28 cm, höjden total cirka 28 också (d.v.s. 22 cm förlängning av ramen, eftersom 6 cm sticker in i ramen).
 

Bilagor

  • 2020-05-25 21.33.02.jpg
    2020-05-25 21.33.02.jpg
    25 KB · Visningar: 306
  • 2020-05-25 21.34.00.jpg
    2020-05-25 21.34.00.jpg
    20.5 KB · Visningar: 288
Hur har du fäst fyrkantsrören i det runda röret? Svetsat, skruvat eller något annat?
Är det egentligen något som hindrar att hela röret är ett fyrkantsrör (rektangulärt så det passar att trä utanpå ramens topp) som bockats till ett U?
För att det inte ska träs ner för långt på ramen kan man ju bara sätta en genomgående bult eller popnit, en lagom bit in på röret på resp sida?

Öglorna bode också ganska enkelt gå att få till med bultar och muttrar som håller avstånden, 3 muttar per bult och en stor bricka/plåt med två hål på lite drygt rembredds avstånd.

/Patrik, vars gamla alaska inte har ramförlängare
 
Hur har du fäst fyrkantsrören i det runda röret? Svetsat, skruvat eller något annat?
De är skapade av det runda röret
- som på fabriken pressades/kollapsades från runt rör till rektangulärt tvärsnitt.
Vridet litegrann dessutom...

Är det egentligen något som hindrar att hela röret är ett fyrkantsrör (rektangulärt
så det passar att trä utanpå ramens topp) som bockats till ett U?
För att det inte ska träs ner för långt på ramen kan man ju bara sätta en genomgående
bult eller popnit, en lagom bit in på röret på resp sida?
Antagligen inte, om man klarar av att bocka det materialet utan att det knäcks.
Om man trär på något utanpå ramhornen - så tar det stopp mot översta tvärstaget,
så den aspekten blir automatiskt löst...

Vad man måste tänka på är den vinkel ramens två längsgående ben är roterade i
förhållande till varandra. Det är inte bara att bocka ämnet liksidigt...
 
Stampfyller du röret med sand, träpluggar i ändarna, kan du varmbocka röret utan att böjen säckar ihop. Att få på ett par byglar kan en mekanisk verkstad utföra. Med värme och ett skruvstycke kan du få till den rektangulära änden. Fila ändarna mjuka.

FR förlängaren är enklare, rund, trehålsremlåsen nitade på bygeln.

go tur
 
Ja jag tror Patrik missförstod lite av konstruktionen.

Det är alltså ett 19 mm rör, bockat, och sen har ändarna plattats till så de går ner inuti ramens fyrkantiga rör. Man tar alltså bort plastplupparna upptill på ramen och trycker förlängaren i ramrören.

Då nedsticket är 6 cm och ramförlängaren är smalare upptill är nertill så hålls den rätt bra på plats av att det fjädrar utåt. Det går säkert att borra hål och sätta sprint, men min förlängare har suttit "löst" med silvertejp under alla år jag använt den. Dock lyfter jag sällan i förlängaren.

Aluminium är ju dock inte helt lättbockat, risk att det spricker.
 
Ja jag tror Patrik missförstod lite av konstruktionen.

Det är alltså ett 19 mm rör, bockat, och sen har ändarna plattats till så de går ner inuti ramens fyrkantiga rör. Man tar alltså bort plastplupparna upptill på ramen och trycker förlängaren i ramrören.

Då nedsticket är 6 cm och ramförlängaren är smalare upptill är nertill så hålls den rätt bra på plats av att det fjädrar utåt. Det går säkert att borra hål och sätta sprint, men min förlängare har suttit "löst" med silvertejp under alla år jag använt den. Dock lyfter jag sällan i förlängaren.

Aluminium är ju dock inte helt lättbockat, risk att det spricker.

Jag missförtod tydligt en sak - jag trodde man trädde förlängaren UTANPÅ ryggsäcksramens horn och tänkte att göra ett runt rör till fyrkantingt i ganska exakt lite större fyrkantigstorlek var precisionsarbete.
Att klämma ihopa ett runt rör så det passar "inuti" ramens fyrkantsrör låter enklare - det kan man nog göra hemma själv i skruvstäd.

Då tar det ju stopp när fyrkantifieringen tar slut och röret blir större och runt igen alternativt om ramen horizontella övre fyrkantsrör går ut i hornen så tar det ju stopp även där.
Man kan ju förankra förlängaren med gneomgående bult och vingmuttet eller låsmutter beroende på hur permanent man vill fästa den, eller om man bara vill fästa fast den med spännremmar (och inte lyfta hella ryggan i förlängaren.

Då jag haft riktigt mycket med mej har jag inte använt förlängare men lastat sovsäck, liggunderlag och tält med remmarna på topplocket över ramens horn, inte perfekt men har funkat.
Lite hög tyngdpunkt och risk att man får saker mot nacken men får kompenseras med annat tungt som mat, dryck, kök och bränsle lågt i packsäcken.

/Patrik
 
Ja, har man lätta saker högst upp behövs det ju inte nåt så stadigt, gäller bara att hindra det från att åka fram och ner i skallen liksom.

Jag gjorde en ramförlängare till min Skarja också, av trälister. Den håller säkert inte lika bra, men var lika lätt och fungerade bra som stöd för liggunderlag och vad jag nu mer hade överst.

Fördelen med den här är ju att man faktisk kan spänna åt remmarna rätt rejält.

Nackdelen med att lasta en massa ovanpå topplocket är ju att man inte kommer in i säcken utan att lasta av (om man inte går in genom "mittöppningen", men det funkar dåligt med proppfull rygga tycker jag). Som tur är har ju Alaskan rätt stora fickor utanpå så det går nog att göra så man inte behöver komma in i stora facket förrän man slår läger.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Hjälp mig välja nybörjarsäck! Transportera 11
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
Bossebror Hjälp med identifiering av soprums(fynd?) Transportera 10
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
TheBostonRag Hjälp med ryggsäck! Transportera 4
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
grålle Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha. Transportera 8
turboadde Hjälp att hitta en bra ryggsäck Transportera 24
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
pialia Hjälp! Letar ryggsäck 25-35l Transportera 8
pialia Hjälp mig hitta ut ur ryggsäckslabyrinten! Transportera 20
såg behöver lite hjälp i ryggsäck jungeln. hittat flera intresanta ryggor. Transportera 0
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
ClaesSu Nybörjar hjälp Transportera 10
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
martinez Hjälp med pris på Salewa vätskesystem Transportera 0
Frettan Behöver hjälp med ryggsäck! Transportera 3
Hellen21 Fördelar och nackdelar...hjälp Transportera 1
bredviken Hjälp vid byte av bärremmar? Transportera 0
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
karined hjälp mig med ryggsäck Transportera 10
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
DraZ Hjälp med ny ryggsäck. Transportera 6
soljesp Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!! Transportera 3
DraZ Hjälp med valet av ny vandringsryggsäck Transportera 16
L-O NISSAN BÅTMOTORER?HJÄLP! Transportera 3
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
smurfen Hjälp med bärsystemet! Transportera 3
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
eyck Några mått rörande Fjällrävens ramförlängare Transportera 0
gasko Ramförlängare till Alaska Transportera 0

Liknande trådar