Sovsäckstips

Jag är på jakt efter lättast möjliga syntetsovsäck för fjälltemperaturer sommartid. Tänkt till flerdagarslöp och jag kommer förstärka med kläder i säcken för att komma ner i vikt. Kommer troligtvis dela ett lätt tält med en vän och står i valet och kvalet men överväger att använda exped winterlite som liggunderlag.

Har kollat på lite olika sovsäckar men har tidigare kört Likeweight mer än lightweight så detta är rätt nytt för mig. OMMs verkar ju spontant bra men finns det andra att jämföra med som ni gillar bättre?

Tacksam för alla tips!
 
Jag är 187 å väger typ 70 kg.
Är ju van att kunna röra mig någorlunda i sovsäcken men ska det vara riktigt lätt kanske man får anpassa sig och ligga still.
 
Fibersäckar för din lägglängd och fjällbruk brukar innebära vikter på drygt 1,5kg och rejält stora packade.
Nu kan jag läsa mellan raderna att era krav är lite speciella och du är bereddd att uppoffra lite komfort för att få ner volym och vikt. För sommarbruk i fjällen skulle jag ändå inte vilja rekommendera en säck som inte klarar någon minusgrad dvs TLimit strax under nollan. Dessutom tappar en fibersäck snabbare loft än en dunsäck, så den försämras snabbare i sin isolering. Din kroppslängd innebär att de flesta sovsäckar med Regular ligglängd är för korta, utan du behöver en Long.
Hittade den här artileln på just lätta sovsäckar, många modeller finns inte i Sverige men den är ändå läsvärd då den går in på EN-normen och olika fyllnadsmaterial:
https://www.greenbelly.co/pages/best-ultralight-sleeping-bags

Utan att fördjupa mig för mycket kanske den här säcken kan vara ett alternativ om vikten går före värmen:
https://www.addnature.com/mountain-...1c-long-M520669.html?vgid=G938778&cgid=375980

eller denna om du vill ha lite mer marginaler:
https://www.addnature.com/mountain-...9c-long-M520666.html?vgid=G938769&cgid=375980
 
Nu är jag ingen expert på detta men beställde mig själv en Haglöfs L.I.M DOWN +1 C från XXL, på rea nu för 2100:-.

Lätt, smidig och räcker gott för mig ner till nollan då jag sällan fryser. Slippa dragkedja är guld då jag slipper ligga på den.


Glöm min post, du var ute efter syntet! Ber om ursäkt. :)
 


Glöm min post, du var ute efter syntet! Ber om ursäkt. :)


Det var också mitt konstaterande i min tråd ovan, och jag litar fortfarande inte på att en fiberfylld säck på runt 1 kg klarar kyliga sommarnätter i fjällen och håller användaren varm runt nollan oavsett fabrikat på fiber och säck. En dunsovsäck hade varit ett självklart val och där finns det många val på väl under kilot som kvalificerar. Själv använder jag en Marmot Hydrogen Long som är ett lämpligt val enligt erfarenhet, men det finns många fler likvärdiga säckar med 800-850CUIN dunfyllnad.

Till TS, notera att i vikterna som tillverkarna anger på sina sovsäckar oftast är utan sävsäcksfodral. Min sovsäck tramsporterar jag under vandring i en Sea-to-Summit eVent Compression Dry Bag - storlek Small funkar bra till en sådan dunsäck.
 
Tipsar även om att vissa sovsäckar har en krage som hjälper till att hålla kvar värmen i säcken när du rör på dig.

Dock märks den effekten inte av när de EN-testar så en sådan säck kommer ha en högre komforttemperatur jämfört med vikten än en utan krage.

Beroende på hur mycket du rör på dig i sömnen kommer det dock påverka förmågan att hålla värmen rätt mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
insco Sovsäckstips Lättpackning 4

Liknande trådar