Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2?

Funderar av olika anledningar på Allgrön 2.0 som arbetsjacka till ett gäng utelufsare, men har svårt att hitta omdömen om den. Någon som har några tankar om den att dela?

Hur pass tät upplevs den för fukt inifrån, ventilerar den så pass att den funkar under någorlunda fysisk aktivitet även vår/sommar/höst, så länge temperaturen inte drar iväg uppåt? Luftigare än, typ, en gammaldags trelagers GORE-TEX?

Upplevs som tyst och smidig?

Den här tråden nämner en del konstruktionsmissar (?), bland annat att vatten leds in från huvkanten (#20). Tråden handlar antagligen om gamla Allgrön, samma erfarenhet från den nya?

Andra reflektioner när jackan använts?
 
Jag har föregångaren – vad jag läst mig till är den identisk med 2.0 förutom att den senare har ett uppdaterat och enligt uppgift starkare tyg.

Mycket nöjd med min. Tyst och lätt och vattentät. Har använt den en hel del vid utförsåkning och det brukar kunna slita. Ser ny ut efter flera säsonger.
 
Har läst att den är felkonstruerad och man blir blöt på bröstet om det regnar, huvan är på och dragkedjan inte är maximalt uppdragen. Går nog hitta såna diskussioner här om du använder sökfunktionen.
 
Mycket nöjd med min. Tyst och lätt och vattentät. Har använt den en hel del vid utförsåkning och det brukar kunna slita. Ser ny ut efter flera säsonger.

Tack! Använder du den vår/(sommar)/höst också utan att den känns för tät och svettig?

Har läst att den är felkonstruerad och man blir blöt på bröstet om det regnar, huvan är på och dragkedjan inte är maximalt uppdragen.

Ja, det var det jag såg också, och är nyfiken på erfarenheter från folk som använder den nyare varianten i ruskväder.
 
Tack Oblix! Har samma frågor som Per men tror nog att jag ska våga mig på att köpa Allgrön 2.0. På deras hemsida står det att den är en fyrsäsongsjacka så får väl lita på det. Annars är det bara att returnera.
 
Uppväcker gammal tråd: finns det fler uppskattningar av Allgrön-jackan? Överväger att köpa den, men har läst blandade recensioner om vattentäthett och dålig huva...
 
Jag har en Allgrön 2, har haft den i 2,5 år mest till skidåkning och som generell skaljacka. Jag upplever att den andas bättre än de gore tex-jackor jag har haft innan, tyget är lite flossat på insidan så det känns mindre plastigt än ofodrad gore tex vilket är skönt om man bara har en kortärmad t-shirt under. Däremot är det en tät skaljacka, anstränger man sig så blir man svettig och då blir man blöt. Regnar det så luften är mättad med vattenånga andas inga jackor och då blir man ännu blötare. Jag har hittills inte blivit blöt utifrån av regn.

Jag gillar snittet på jackan, den har bra krage och luvan är den bästa jag haft på någon skaljacka, lätt att dra åt och följsam. Tyget på ryggen mot svanken har blivit noppigt av ryggsäcksbärande, påverkar inte funktionen och syns nog inte för andra men det stör mig lite. Jag tycker också att den är snygg (jag har den i gult). Det är ingen lättviktsjacka utan om man ska ha den som renodlad skaljacka vid vandring och prioriterar vikt så finns det nog bättre alternativ.

Fickorna är sydda i något slags tunt mesh-liknande tyg som känns lite ömtåligt. Mina är hela och fina men jag lägger t.ex. helst inte nycklarna eller andra vassa grejjer i de fickorna. Kanske är onödig försiktighet från min sida vad vet jag? Kan dock vara värt att ta med i bedömningen om man tänker sig jackan som vardagsjacka.

På det stora hela gillar jag jackan och skulle mycket väl kunna köpa den igen när den nuvarande ger upp. Dock inte till fullpris, där är den alldeles för dyr tycker jag.

/Lars
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
Alsander Erfarenheter av Mammut Taiss Kläder 0
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Eärendil Paramo, erfarenheter från vinterturer? Kläder 2
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
branfeldt Houdini Wooler Houdi, erfarenheter??? Kläder 14
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Niludde Erfarenheter av dessa regnbyxor? Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Rellmeister ERFARENHETER av Paclite Kläder 1
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
avslutad150402 Erfarenheter kring Mammut Kläder 11
Surjamten Erfarenheter Mammut Kläder 0
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
Jamte Marmot Essence - erfarenheter? Kläder 1
hundhår Ecco Rugged Terrain, erfarenheter? Kläder 1
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
Bluesbrother Erfarenheter av Lowa? Kläder 3
MartinBoa Erfarenheter från polska Roberts? Kläder 24
kaggen Erfarenheter av Haglöfs LIM Barrier? Kläder 15
plingon Erfarenheter av Marmot W Chelsea Coat? Kläder 0
DrJ Mont-bell kläder, erfarenheter? Kläder 6
Info Cutan-Stretch (KM) - erfarenheter? Kläder 4
Info Erfarenheter av Mountain Hardwear - Mesa Convertible Pant? Kläder 0
elka Merino erfarenheter, Aclima och Stadium Kläder 7
toas Erfarenheter från Itab? Kläder 7
Razzle-Dazzle Erfarenheter av Mountain Hardwears Malticore? Kläder 1
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2
joask202 Erfarenheter av kläder i bambu? Kläder 5
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
joask202 Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande? Kläder 7
Zebaztian Erfarenheter av militära kläder? Kläder 14
langby Gamma MX erfarenheter? Kläder 2
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
sove Meindl Dovre Pro - har någon erfarenheter ? Kläder 3
highlandpark Erfarenheter av underställ? Kläder 5
op Erfarenheter av Tierra Conrad Kain-byxor ? Kläder 4
MacLarsson HellyTech erfarenheter. Kläder 0
marot729 Erfarenheter av Helly Hansens HellyTech? Kläder 4
erax erfarenheter Gore-tex sockor ? Kläder 5
bopa Erfarenheter av powerstretch Kläder 4

Liknande trådar