Jemtlandstriangelen full av bajs

Det är antalet olika DNA-sekvenser man mätt inte mängden dna från respektive djurart. Det framgår inte om man letat DNA-sekvenser från älg.

Thure
 
Det hör väl till gott uppförande att lämna avträde en bra bit från stigar och vattendrag, samt att gömma resterna på ett sätt som inte är i dagen. Papper kan brännas eller forslas bort.


Sen är ju frågan hur stor effekten verkligen blir av att göra så.
Det ser såklart trevligare ut, men blir det färre sjukdomsalstrande organismer i vattendragen?
Beroende på nederbörd i anslutning till avlämnandet, topografi, jordmån, o.s.v. så är det ju inte säkert att ett säkerhetsavstånd på x antal meter har någon större betydelse. Viss betydelse har det såklart, men effekten kanske är mindre än vad man tror(?).


Man ska nog inte glömma bort att med högt besökstryck blir det ofrånkomligen mycket lämningar. Även om merparten sköter sig exemplariskt så blir det ju ändå stora mängder som på sikt tar sig ner i vattendragen.

Jag tror inte man ska vara så snabb med att skylla allt på slarviga människor. Om man har en slarvig lämning på en viss sträcka så reagerar man inte så mycket på det.
Om sedan besökstrycket ökar tiofalt så borde man se minst tio slarviga lämningar på samma sträcka (troligen fler eftersom att de bästa "platserna" redan är "nyttjade"). Det kommer man reagera på, men det är ju inte nödvändigtvis så att det är dessa tio lämningar som orsakar problem nere i dalens vattendrag. Det är nog mer troligt att det är den tiofaldiga ökningen av totalt skit som är boven.

Kanske är det bättre att anlägga små diskreta minidass på lagom avstånd längs de leder där besökstrycket är så högt att detta är ett problem.
 
Kanske OT.

I Stockholms skärgård med flera välfrekventerade fritidsbåtsområden finns sedan lång tid tillbaka skärgårdsmajor med dass och sopstationer. Dessa har kraftigt minskat nedskräpning och spår av toabesök i populära naturhamnar.

Däremot ser det lite eländigt ut i naturhamnar med många båtar som saknar såna inrättningar.

I fjällen är det knepigare. Dels förmultnar fekalier långsammare dels kan man inte frakta ut skräp och annat avfall förrän snön tillåter skotertrafik. Vid stugvärdsförsedda stugor hanteras sopor medelst bränning vilket minskar volymerna restavfall.

Thure
 
Längs t.ex Kungsleden skulle det inte störa mig om det stod utedass med typ 15 km lucka, skulle göra gott.

Nu finns det ju vid en del vindskydd och vid stf:s stugor, så det blir inte så många fler att ställa upp.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Längs t.ex Kungsleden skulle det inte störa mig om det stod utedass med typ 15 km lucka, skulle göra gott.

Nu finns det ju vid en del vindskydd och vid stf:s stugor, så det blir inte så många fler att ställa upp.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Finns det vindskydd i fjällen? Aldrig sett några.
 
Gapahuk menar du Peter?

Rastskydd finns ju utmed leder i fjällen de benämns ofta vindskydd också.

Thure på
 
Tråkigt att folk inte tar sitt ansvar och lämnar lederna i det skicket man själv hade önskat att den va i.

Liten spade och en portabel bidé.

1. Gräv ett hål
2. Nr. 2
3. Torka med löv eller annat som finns tillhands
4. Tvätta rent med bidén
5. Återställ hålet
6. Tvätta händerna

Kan låta konstigt men man lämnar inga spår och har bättre hygien. Dessutom väger hela kalaset med en liten spade, tvål, handduk och bidén knappt hälften av en dasspappersrulle. Win/win