Göra upp eld i RIKTIGT j***a pisseblöt skog?

Och då vill jag åter igen upprepa en del av TS förutsättningar:

och om man mot förmodan skulle få fyr på tändmaterialet så finns ingen ved som inte är helt vattensjuk.

Och jag hävdar bestämt att i ett sånt läge går det inte att göra en brasa.

Däremot är ett sånt läge i mina ögon oerhört sällsynt.
 
Hola!







Jag befinner mig på västkusten på vinterhalvåret där det har regnat nästan oavbrutet i fyra månader. Det är så blött att annars torr fin skogsmark förvandlats till en sumpvälling, det forsar vatten längs stigarna. Det finns inte ett endaste tort knaster och här växer ändå 97% lövträd, inte en näverremsa som inte är totalt dyngsur och om man mot förmodan skulle få fyr på tändmaterialet så finns ingen ved som inte är helt vattensjuk.

Finns det enbuskar? En är väldigt hårt och tar inte upp så mycket fukt. Även färsk en brinner bra. Har man med sig lite tändmaterial så kan man få igång en brasa med hjälp av en.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Och då vill jag åter igen upprepa en del av TS förutsättningar:



Och jag hävdar bestämt att i ett sånt läge går det inte att göra en brasa.

Däremot är ett sånt läge i mina ögon oerhört sällsynt.

Ja, det är sällsynt, om man tar det bokstavligt så skulle det vara det samma som att man skulle vilja elda utan ved, och det går ju inte förstås (den frågan är lätt att besvara). Man kan ju då lika gärna stå mitt i en tom sandöken, eller ute på ett bart skär i havet utan drivved, där finns inte heller mycket att elda. Det är ju inte så fruktbart att ställa en sådan fråga, så jag tolkar den bildligt istället.

TS fråga var ju att han befann sig i en skog, med till synes bara blöt ved, och undrade: "Hur gör man då?"

Om den situationen finns det ju en del tips, kan jag tänka, som att utöver tjärstubbar så är den yttre hårda "gråblekta "veden på legor ofta är torrare än resten, och att torra gran-grenar är kompakta nog att inte suga sig fulla med vatten. Och att murken björk ofta kan eldas, om jag nu minns rätt.
 
Det brinner också murken när jag testat (mera torr än blöt iofs), men jag kan kolla källan först om en vecka, för jag har inte boken ELD av Yngve Ryd med mig just nu.
 
Stickor av kärnved går alltid att tända, liksom ris och näver.

Men utsidan är fullt av fotöljgeneraler som vet bäst.

Ut och pröva!

go tur
 
"Alltid" är ett väldigt stort påstående, och det är ett påstående som bara behöver ett enda exempel på att det inte fungerat för att man ska kunna slå sönder.

Jag vidhåller att veden måste ha tillräckligt låg vattenhalt.

Visst, i de flesta skogar går det att hitta ved med tillräckligt låg vattenhalt bara man vet var man ska leta. Men TS förutsättningar var ju att det inte finns nån ved som inte är vattensjuk.

Jag ser fram emot att nån motbevisar mig genom att tända på en bit ved som legat en månad under vatten. Det är ok att filmen dröjer fram till midsommar.
 
Jag ser fram emot att nån motbevisar mig genom att tända på en bit ved som legat en månad under vatten. Det är ok att filmen dröjer fram till midsommar.

Det har redan gjorts filmer där det utförs. Samma principer som övrig eldning men betydligt mer av fint material i alla stegen.
 
Praktisk fysik förefaller flera ha svårt för. Ved består till stor del av hålrum som kan fyllas med vatten eller sav eller tjära.

Har du en bit tjärved som legat i vatten räcker det att slå av ytvattnet och höja temperaturen tillräckligt för att tjäran börja förgasas och finns där syre nog börjar det att brinna.

Eldtriangeln Brännbart ämne - Syre - Temperatur. Gäller alltid. Det är därav vi har flamtemperatur som en specifikation på olika ämnen.

Det finns ett väderläge som är nog så svårt att elda i och det är kallare än -35° för då rusar luften vid sidan om varma luften från elden ner och det är mer än vad brasan tål, d v s temperaturen över flampunkten sänks och brasan slocknar i rök. Tak och skorsten kan hjälpa upp det väsentligt.

För syre under brasan är stenfodringen viktig, dels förhindar stenarna rotbrand, dels om överlagret ligger luftigt nog bidrar det till att elden får tillräckligt med syre.

Men att försöka elda porig genomvåt ved är svårt och kräver tillräckligt mycket tände för att torka veden så att flamtemperaturen kan uppnås.

Förstår man principerna för släckning blir det mer begripligt. Man kan släcka genom Avkylning - vatten eller kolsyra, Kvävning sand, pulver eller skum.
Eller genom att avskilja det som brinner så att man får mindre brandhärdar att bekämpa med ovan två metoder.

Nu drar jag streck här.

go tur
 
Senast ändrad:
Det brinner också murken när jag testat (mera torr än blöt iofs), men jag kan kolla källan först om en vecka, för jag har inte boken ELD av Yngve Ryd med mig just nu.

Jag konsulterade boken ELD och det framgår att:

Färsk björk brinner bättre än frusen.
Murken gran och björk kan eldas, men förstås bättre ju torrare den är.
Bäst hittar man gammal murken ved som fortfarande står (regnet rinner av) och helst inte har barken kvar (torkar av vind och sol så det är mindre murket och fuktigt).
Grenar och rotvältor där veden sticker opp och inte ligger direkt på marken är också torrare och tätare, även om den är murken.

Jag har eldat både blöt murken gran och björk, och även om torr murken ved är bättre så ger båda en bra glöd till slut, men man måste förstås ha en eld redan för att det ska funka, så man får starta en eld först.

Ett tips jag sett är att (om det inte blåser och är skyddat) bygga men grövst ved i botten och allt finare uppåt så att man tänder överst (hettan frigör gaserna ur veden under som sedan brinner i lågan ovanför). Då kan man mata med fin ved och små grenar ovanifrån tills det tar sig.
Det har jag inte testat i praktiken, men det låter plausibelt.
 

Liknande trådar