Korsa snö vid sommarvandring i fjällen (glaciärsäkerhet?)

I stenskamlet nedanför snöfält har jag två gånger utomlands påträffat skadade solister, den första hade skurit sig illa på skidornas stålkanter och brutit ben. Den andra hade bara brutit ben.

Det säger mig en del om solovandringar på sommar snöfält.

Hade jag inte hittat den första hade han förblött, Den andra hade god chans att bli uppäten så småningom. Båda togs ut och till sjukvård.
Det här var före mobiltelefonernas tid så det tog sin rundliga tid.

go tur
 
Är det verkligen billigare i Norge?
Kursen i Tarfala som jag länkade till är hela 5 dagar och kostar 5000:-, det måste ju vara riktigt billigt.

Nja, billigare och billigare... Kursen du länkar till är ju i fösta hand en alpin klätterkurs. Priset är bra (speciellt jämfört med kebnes egna kurser) och verkar kul på alla sätt men jag gissar att tiden som ägnas åt glaciär inte är 5 dagar. Passage av glaciär är ju ofta en liten och enkel del av alpina klätterturer.

I Norge är en grundkurs i glaciär 6 eller 7 dagar. Breopleving har en 7 dagars för 4500 Nkr, dvs ca 4800 Sek. DNT har massor med kurser. Där gick det i alla fall förr att komma billigare undan.

Sedan är ju Storglaciären och övriga isar runt Kebne och Tarfala så små jämfört med Norges att en kurs i grannlandet ger visst mervärde tycker jag. Men för den som letar alpin klätterkurs i sverige tycker jag den du länkade till ser mycket prisvärd ut!
 
Nja, billigare och billigare... Kursen du länkar till är ju i fösta hand en alpin klätterkurs. Priset är bra (speciellt jämfört med kebnes egna kurser) och verkar kul på alla sätt men jag gissar att tiden som ägnas åt glaciär inte är 5 dagar. Passage av glaciär är ju ofta en liten och enkel del av alpina klätterturer.

I Norge är en grundkurs i glaciär 6 eller 7 dagar. Breopleving har en 7 dagars för 4500 Nkr, dvs ca 4800 Sek. DNT har massor med kurser. Där gick det i alla fall förr att komma billigare undan.

Sedan är ju Storglaciären och övriga isar runt Kebne och Tarfala så små jämfört med Norges att en kurs i grannlandet ger visst mervärde tycker jag. Men för den som letar alpin klätterkurs i sverige tycker jag den du länkade till ser mycket prisvärd ut!

Oj då det var ju riktigt bra priser för en sju-dagars kurs. Och jag håller med om att det ger mervärde att det är i Norge👍 vore nog en riktigt upplevelse att gå.
Kursen jag länkade till har jag gått, och jag tycker nog att det i första hand var en glaciär kurs, men sedan gjorde vi dagsturer där både glaciär och alpin klättring ingick.
 
bok snö glaciär

fanns en bok från STH Univeriet 80 talet troligen kurslitteratur som anv på STF färdledare kurs.
Som tid sagt 2 eller 3 på glaciär med långa avstånd och enkel repslinga runt kroppen och inkopplad med carbin på gemensamt rep.
Minst 1 isyxa som är inkopplad på repet i en ögla på 2 el 3 man och färdiga rep med öglor för fötter och repbroms för att kunna klättra upp ur sprickor.
Någon typ av halkskydd under kängor
Ensam vandrare vada över jockar med skor du tappar känsel i fötterna av kylan därav skor och tex vattentäta strumpor till knäna och kraftig vadarstav i nödfall 2 kraftiga vandrarstavar ha sop påse inv i ryggsäcken eller minst ombyte i mindre plastpåse och om sovsäck.
Och endast om det är vatten djupare än till låren överväga att gå på snöfält nära jock .
 

Liknande trådar