Tur och toppturskida i ett..

Ett par gånger har jag varit på veckovistelser i Sälka i mitten av maj och gjort toppbestigningar runt om stugplatsen.

Då har jag haft breda och hyfsat lätta telemarkskidor med uttalad timglasform. Korta stighudar i steget så kallade kicker skins på bestigningarna. På platten och lättare uppförsbackar har timglasformen på skidorna gjort att jag fått fäste i ospårad snö utan stighudarna vilket har varit rätt skönt eftersom bra glid bibehållits. Breda utförskidor har ju inte dubbelspann varför glidet alltid blir dåligt med stighudar med såna skidor.

Upplägget på dessa turer har varit helikopter in från Nikkaluokta och när maten och veckan går mot slutet har vi åkt skidor tillbaka knappt 50 km på natten via Kaskasavagge och högplatån Cievrraláhku
till Nikkaluokta. Numera så vill jag av klimatskäl avstå helikopterupplägg.

Bilden visar stopp för att lägga på kicker skins på väg upp på Sälkatoppen.

Thure
 

Bilagor

  • Sälka TB 2008 195.jpg
    Sälka TB 2008 195.jpg
    25.7 KB · Visningar: 215
Nu har jag inte gått så värst mycket på platten men jag har två rando-setups.
Den ena (min första) är ett par Salomon QST 120TR pjäxor och Salomon QST92 skidor med Salomon Shift-bindning. Med den setupen (och nylonskinn, inte att rekommendera för längre platta sträckor) har jag gått från Björkliden till Låktatjåkka bl a. Det var väl inte så värst njutbart men fungerade absolut.
Min andra setup (som jag skaffade i år) är ett par Dynafit TLT6 pjäxor och Rossingol Seek 7HD (86 i midjan har jag för mig) skidor med Dynafit ST Radical-bindning, och 70% mohair-skinn. Har i princip bara gått uppför på den setupen men med tanke på hur mycket lättare turen uppför var med det (ur alla avseenden) så hade jag inte dragit mig för att gå längre turer med det. Att ha mohair eller mohair-blandning i hudarna gör enorm skillnad för glidet, och lättare skidor och pjäxor (med bra gåläge) gör också en väldig skillnad.
Den förstnämnda setupen kör jag även i liftsystem och där tycker jag den presterar extremt bra. Jag testade några dagar i Åre på den lättare setupen. Inkörningskurvan är lite längre där men när man väl får in känslan går även det väldigt brai system. Såpass bra att jag faktiskt överväger att sälja den tyngre setupen.

Skulle jag ut på en riktig långtur med tält och så skulle jag nog överväga antingen Voiles fiskfjällsskidor eller att ha ett par nordiska turskidor med tech-tå, men jag hade inte tvekat på att ta mig t ex från Storulvån till Sylarna för att topptura där med min nuvarande lätta setup (något jag klurar på till nästa säsong).

Vill du komma ner mer i vikt så finns det ju lättare av allt. Tror inte att en lättare bindning (t ex Dynafit Speedturn 2.0) hade påverkat prestandan nämvärt. Lättare skidor blir nog mindre stabila utför men jag är otroligt positivt överaskad av hur bra Seek 7 går utför. De väger ca 1250 g per skida så det är absolut inte det lättaste du kan få tag på men bra mycket lättare än de många andra rando-skidor och för mig är det en grym kompromiss mellan lätt och stabilt. Pjäxorna går också att kapa gram på och med moderna prylar vet jag inte hur mycket prestande du tappar. Däremot går priset upp. Jag valde TLT6 pga priset för prestandan.

Det gav dig kanske inte jättemycket insikt om att gå på platten men kanske kan vara lite konkreta tips på rando-utrustning.
 
Åsnes har topptursskidor med kortfellesystemet. Funkar utmärkt att gå långturer med och har midja från 60-100mm. Har själv ett par storetind med voile 3pin och Scott excursion plastsko.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
mcr108s Tur/skate crossover Turskidåkning 8
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
Ralphandersson Kort tur längs vinterled från Bydalsfjällen? Turskidåkning 2
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Linneagk Tur för ca 4 dagar, härjedalen, dalarna, jämtland? Turskidåkning 11
Gråbuse Tur vid Malingsbo-Kloten - Testa vintertältning Turskidåkning 3
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
marja Tur muddus vinter vart har ni åkt Turskidåkning 2
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
vandrafjäll Vintern närmar sig, någon som ska ut på tur ? Turskidåkning 8
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1
Isläget för Er som planerar en tur Turskidåkning 1
Jackiie Tur i slutet av december, långt norrut? Turskidåkning 5
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
tango Var köpa Gipron tur-trugor? Turskidåkning 2
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
Eric1 Jul Nyårs tur 2013-2014 Jämtlandsfjällen Turskidåkning 14
Vandrare På-platten-tur med Dynafit? Turskidåkning 0
lenpau Lämplig 3-5 dagars tält tur i januari? Turskidåkning 0
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
wulf79a Tur i Rogen mellandagarna! Turskidåkning 4
Viter Tur i Norge 4 dagar Turskidåkning 7
ewallquist på tur kring Åre Turskidåkning 0
TomasF På tur nära Leksand Turskidåkning 1
kajakperra Fin tur Uddevalla Turskidåkning 2
guhj Gå på tur på randonée-utrustning, för jobbigt? Turskidåkning 7
SchäferÅsa Skidor för fjäll och tur Turskidåkning 2
MartinR Sammanställning av bindningar för tur/expedition Turskidåkning 7
Läraren Telisbindning med tur- och utlösningsfunktion Turskidåkning 3
BeatriceK Tur och utrustningstips för skiddagar i Abisko Turskidåkning 0
mindful huvudbeklädnad för tur i fjällen Turskidåkning 20
Feldhusen Förslag på 3-dagars tur inom 2h från Stockholm önskas Turskidåkning 1
SneakySneaky 2 dagars tur börjar i Stockholm Turskidåkning 1
mo9jan På tur med Randoutrustning? Turskidåkning 1
oberg_niklas Vad välja, vecka 13 eller 17, för tur runt Keb Turskidåkning 1
crall.scout Tur/telis -pjäxor och skidor? Turskidåkning 3
KarlK86 Byte från telemark offpist till allround tur/topptur...hjälp :) Turskidåkning 3
niklaz Tur- och telemarksutrustning i ett? Turskidåkning 15
Charlotte_LL Tur i Skäckerfjällen Turskidåkning 4

Liknande trådar