"raft" / flotte för lättare forsar

Hej alla!
Jag har sedan några år tillbaka en enkel uppblåsbar "forsbåt" - dvs en "gummibåt" utan akterspegel (en Intex Mariner 4) som kostade strax under 3000kr när jag köpte den - dvs det är väl mer en "leksak" (bilden på mig och hunden).

Har använt den till färder på relativt "enkla" strömmande vatten (se bilden på forsen som jag bifogar), allt från endagsturer till upp emot en vecka i stöten. Och jag måste säga att den har hållit förvånansvärt bra, i alla fall själva "pontonerna" / "flytkamrarna". Visst något litet hål har det blivit ibland men jag har aldrig behövt göra någon reparation under själva expeditionen utan bara pumpat ibland och lagat den när jag kommit hem.

Men botten på den får väldigt lätt revor som gör att man får börja ösa då och då vilket är irriterande. Laddar med en bild på en typisk sån reva, dom uppstår ganska lätt när den stryker över stenarna i de grunda forsarna.

Har börjat fundera på att skaffa mig något "bättre" / mer hållbart men en "riktig" sådan här forsflotte från Aire eller Maravia hamnar nog på runt 30.000kr och uppåt vilket känns för mycket för något som kanske används en eller ett par dagar per sommar...

Har ramlat över gummibåtar av fabrikatet Bark, dessa görs tydligen i Georgien - någon som har någon teori över hur pass mer hållbar en sådan är. Dom kostar ungefär det dubbla mot vad min intex kostade och normalt sett får man ju vad man betalar för :)

Någon här som vet om en Bark skulle vara mer motståndskraftig mot dessa revor?

Lustigt nog väger en Bark i motsvarande storlek ungefär lika mycket som min Intex, och ääännu mer besynnerligt är att en "riktig" sådan här forsflotte från Aire eller Maravia i samma storlek också väger ungefär detsamma (runt 35 kilo)...(!)

Jag gillar konceptet med de här flottarna, har inget behov av att kunna vandra och vill gärna ha med mig lite utrustning så en packraft är inte aktuell...

Cheers!
/Rikard
 

Bilagor

  • fors.jpg
    fors.jpg
    88 KB · Visningar: 872
  • reva.jpg
    reva.jpg
    53.8 KB · Visningar: 851
  • intex.jpg
    intex.jpg
    61.1 KB · Visningar: 868
  • bark.jpg
    bark.jpg
    19.5 KB · Visningar: 869
Jag skulle just rekommendera en Packraft innan jag läste sista meningen. En packraft är väldigt tålig mot normala stenar och grenar odyl, det blir inga revor om man glider över stenar och grus, men krockar man med riktigt vassa föremål kan det gå hål. En lite större packraft kan ta mkt last, men volymen blir ju lite mer begränsad.
 

Bilagor

  • r4.jpg
    r4.jpg
    88.2 KB · Visningar: 775
Det här kan nog vara mer (och dyrare) än du tänkt dig, men SOAR-kanoter är omtalade som väldigt bra och pålitliga för flodfärder, har inte koll på hur man bäst köper dem i Sverige. Men de verkar stämma bra överens med det behov du beskrev.

http://soar1.com/soar-10/
 
Även jag rekommenderar Gumotex, finns många modeller.

Blir lite nyfiken på vilka åar/älvar du brukar färdas på då du inte behöver vandra och därför kan ha en så relativt tung båt?
 
Hej alla och tack för tipsen!

Jag är dock fortfarande mest sugen på någon form av "flotte" / "raft" för att kunna ha med sig mer prylar, kunna sträcka på sig ombord, sitta på kanten, stå upp och fiska, kanske ha någon kompis ombord, etc...

När det gäller vattendrag som jag tagit mig nedför gillar jag dels övre delen av Råneåälven, från Råneträsket och ned till Mourkaforsen exempelvis. Lämpligt för ca fem dagars färd, några forsar har jag inte vågat mig på men har kunnat fira flotten nedför mha rep och gått på stranden parallellt med flotten. Men Mourkaforsen är ganska våldsam så där har jag brutit uppströms den!

Även Görgeån som flyter ut i Luleåälven är trevlig, där får man dock jobba lite - dels vid den gamla fördämningen så får man bära/dra farkosten förbi själva dammen där det är ett rejält fall, lämpligen på höger sida när man kommer glidandes med strömmen. Sen har jag firat flotten förbi forsen nedströms dammen, men i övrigt har jag paddlat/rott den.

Sen längre ned är det en ruskigt våldsam fors som man får akta sig som tusan för(!). Det är svårt att skicka ned flotten i rep där då det är i princip omöjligt att ta sig fram längs ständerna i alla fall vid hög vattenföring, kan nog gå riktigt illa om man hamnar i den forsen(!) så jag har brutit där när jag kommit dit.

Som sagt, om det är någon som vet mer om dessa "Bark" gummibåtar lyssnar jag gärna på era erfarenheter!

Cheers!
/Rikard
 
Kan varmt rekommendera ROBfin forsränningsbåtar. Kört två vecko-turer med mycket tung packning och är fascinerad över hållbarheten.
 
Nej, jag hittade ingen som hade någon sådan och när jag sökte runt på Internet kunde jag konstatera att det gick att köpa de båtarna till väldigt lågt pris exempelvis nere i Polen så jag började betvivla att det var något mer hållbart alternativ än min nuvarande Intex....

/Rikard