Polarhund och vintertur: hur hantera kyla?

Hej!

Jag planerar en vintertur med min fyrbenta kompis. Han är ingen polarhund men en Varghund och hemma hos uppfödaren sover hundarna utomhus i -30 som om det vore inget. Alltså extremt tålig hund med dubbel päls. Så en "polarhund" i den bemärkelsen alltså.

Min hund är dock inte van vid kyla eftersom han bor inomhus och vi är bortklenade med det sydsvenska klimatet.

Så nu letar jag efter tips och råd på hur vi förbereder oss på en vintertur på några dagar i upp till -30. Ni som har polarhundar kanske kan svara på detta. Jag vill ju inte gärna att min hund ska få köldskador/köldkrampor.

En annan fråga som är lite offtopic. Min hund äter enbart kött/slaktrester (BARF). Torrfoder är inte ens hundmat i hans värld (och inte i min heller). Om man nu inte skulle komma över något renkadaver på turen, någon som har tips t.ex. frystorkat kött eller liknande som man kan ta med till sin hund?

Tack!

/Jonas
 
Bo i tält eller inomhus? Så länge hunden rör sig behöver du inte göra så mkt annat än förbereda med att ha med tassalva och tossor, kan vara vettigt att klippa bort lite av pälsen mellan trampdynorna. Skall ni tälta kan hunden ha ett eget liggunderlag i innertält eller absid.

Slaktavfall kan hunden troligen äta fryst. Vår hund åt snö när vi gjorde långturer men jag hade med vatten till honom också eller tog ur forsar.

Kallare än -30 har jag inte erfarenhet av. Jag trot det var jobbigare för mig än för min samojed mellan -20 och -30.

Thure
 
Nu framgår det inte om du har erfarenhet av att vara på övernattningstur alls med hunden.

Något som tål att upprepas är att hundar är avlade för att vara oss till lags. Många säger att deras (otränade) hundar kan springa i timmar utan att bli trötta. Men då undrar jag om de är bra på att avgöra när hunden är trött? För många hundar försöker att inte visa när de blir trötta. Oftast gör det väl inget, men ska man vandra i flera dagar i streck så tycker jag man ska hjälpa sin kompis att spara på krafterna. Har du en hund som gör vad som helst för att få följa med dig, missbruka inte det förtroendet!

Billiga enkla fleece-tossor åt tassarna väger inte mkt och är absolut värda att ha med och använda i både förebyggande syfte och när de behövs. Försvarets tassalva också!!

Eftersom hunden troligtvis anstränger sig mer än den är van vid tycker jag även att du ska vara noga med att den får vila ut ordentligt på ett tjockt liggunderlag.

Angående foder så ger jag torkat färskfoder från Bravo på vandring. Med Vom! Det finns några andra märken som har torkat färskfoder men Bravo har bra pris och funkar bra!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
..oO-FaLkHoLt-Oo.. Vintertur med Alaskan Malamut pojke Hundsport 18

Liknande trådar