Isplanket & framtiden

Kanhända är Skidspår.se möjliga att intressera för att driva en systersida. De kan kanske öka trafiken på sidorna, sälja annonser för skridskolopp och utrustning för att gå runt, och det är ju ungefär samma tidsperiod som är säsong så arbetet med arr supporta den skulle nog överlappa.
Man jag känner inte till dem, bara att sidan verkar aktiv och fungerande.

Annars så finns ju enklare varianter, t ex:
https://reflexbanor.com

Där kan man lägga in nya platser på sidan. Sina tider, spår och annat via Strava. Det kan kanske gå att koppla till en bloggfunktion också i sin enkelhet.
Nu kan jag inte alls bygga hemsidor så vad som krävs vet jag inte, men det finns ju mängder av sidor för olika intressen så det borde ju inte vara orimligt.
 
Vilken målgrupp tänker du dig för öppna israpporter "Johan israpportör".

Som jag ser det beträffande isobsar och israpporter är det alltid frågan om tolkning och utbyte i ett nätverk. Känner man den som bidrar och hur hen tänker om mottagaren blir det en mer rimlig tolkning av vad en kan vänta sig av isen.

Thure
 
Det behöver inte vara så dyrt och komplicerat om du läser här ovanför.

Hur många webbsidor har du startat och drivit?

Jag var på gång att starta en, bara att sätta upp de olika programvarorna, konfigurera dem och se till att ha en rimlig säkerhetsnivå för att förhindra olika typer av intrång tog väl 30-50 timmar totalt. Bara att konfigurera phpBB tog nog tre kvällar.

Sen för att driva sidan så behöver det läggas minst 15 mantimmar i veckan på att titta till den, sköta support, svara på frågor etc. Om det dessutom är så att vilka medlemmar som helst kan posta nåt (t.ex. kommentarer) så får du nog lägga till 15-30 timmar till i veckan för att moderera). Och detta behöva i princip året runt, du kan inte ta semester en vecka, alltså behöver man vara en grupp som sköter det så att man alltid har nån som sköter de uppgifter som behöver skötas.
 
Sen för att driva sidan så behöver det läggas minst 15 mantimmar i veckan på att titta till den, sköta support, svara på frågor etc. Om det dessutom är så att vilka medlemmar som helst kan posta nåt (t.ex. kommentarer) så får du nog lägga till 15-30 timmar till i veckan för att moderera).

Den som driver en sajt med många besökare och bidragsgivare får räkna med en del gnäll och folk som vill bestämma hur sajten skall drivas. Finns ingen ekonomisk kompensation för arbetet tror jag att få är villiga att lägga ner så mycket arbete.
 
Hej Spikbkörn!
Jag ska kika mera på webbplatserna du föreslår.
Om det ska bli en samlingsplats för fria israpporter i hela landet krävs ett uthålligt engagemang. Och det krävs intresse bland användarna.

Hej Thureb!
Mottagarna kan vara alla som planerar att vara på isen. Man känner alltså inte mottagaren, och det behöver inte vara ett nätverk. De som rapporterar kommer att ha olika ambitionsnivå. Precis som det funkade på Isplanket och andra öppna forum.

Hej Nermander!
Jag har gjort bl.a. det du skriver. Det tog inte i närheten av så mycket tid.

Men mitt första förslag skulle nog bli att lägga det på ett webbhotell. Där är det mesta redan ordnat, och man slipper bekymra sig för datorintrång. Medveten skräppost blir det inte mycket. Robotar försöker, och de stängs ute med olika lösningar. Vist kommer det krävas lite städning, och då kan man vara flera som du skriver. Och användarna kommer acceptera att allt inte sköts perfekt på en ideell gratistjänst.
 
Hej Thureb!
Mottagarna kan vara alla som planerar att vara på isen. Man känner alltså inte mottagaren, och det behöver inte vara ett nätverk. De som rapporterar kommer att ha olika ambitionsnivå. Precis som det funkade på Isplanket och andra öppna forum.

Skridskonätet har försökt i många år att få med icke klubbanslutna att bidra med isobsar mot att de får tillgång till isobsar i sitt område. Det har inte lyckats.
Det torde vara en mkt besvärlig uppförsbacke att etablera tillräcklig trafik i en site som du skissar på utan en klar målgrupp. Utsidan har också försökt.

Facebook å andra sidan har en enorm trafik och det torde vara mkt enklare att etablera en lokal facebookgrupp med tillräcklig trafik.

Jag förstår vad du vill åstadkomma och har inget emot att du försöker tvärtom önskar jag att du lyckas.

Flera möjligheter att hitta och dela med sig av isobsar kan leva parallellt.
En realistisk strategi och en hel del tålamod behövs.

Thure
 
Hej Johan!
Det verkar som du vill dela med dig av israpporter till allmänheten. Då är det väll bara att göra det precis som flera har skrivit tidigare. Starta något nytt. Det tycker jag skulle vara ett bra initiativ. Sedan kommer det svåra troligen vara att få sidan att vara givande och engagerande för tillräckligt många (inte det rent tekniska m.m.)

Med all respekt för den/de som drev isplanket så var det just det problemet den sidan led av. Aktiviteten i mitt område (Uppland) var låg och kvalitén på rapporterna var skiftande. (Rent generellt måste jag säga att kvalitén på rapporterna var mycket dålig.)

Ett annat sätt att nå ut till allmänheten är att höra av sig till närmsta dagstidning och höra om de är intresserade av att publicera dina israpporter. Jag vet att Upsala Nya Tidning publicerar israpporter.
 
Det finns ett forum där det finns gott om isinformation: skridskonätet som har en, med mina mått mätt, ganska låg tröskel: introutbildning (en kväll?) och sedan en årlig avgift till en klubb. Jag tror många som vill ha relevant isinformation tar del via denna kanal, oavsett om man åker med klubbtur eller inte.
Som Thure säger, läser jag en israpport från någon som rapoprterat enligt samma mall och skala som jag känner igen wå är den enkel för mig att tolka.

Sen finns nog också mer slutna facebookgrupper men tror det mer handlar om turplanering och åkkompisar än just isinformation.

Du vill starta ett alternativt "öppnare" forum där denna "tröskel" inte finns.
Ingen hindrar dig från att försöka. Du verkar väldigt principfast och dedikerad och det låter som en bra början.

Om det finns två forum, kommer den som är med på skridskonätet och observerar is att lägga in sina observationer i två forum? Kanske...

Lycka till om du försöker!

/Patrik, i ett nu alltför isfritt Blekinge
 
Kan man gå med i förening som inte kräver kurs, introkväll för att få tillgång till skridskonätet?
Helst runt Uppsala
 
Till UffeB

Den här tråden handlar om öppna israpporter utan krav på medlemskap eller betalning. Alla som har skrivit i tråden har inte respekterat det, så din fråga är förståelig. Men föra att inte tråden ska bli sönderhackad önskar jag att diskussioner om skridskonätet tas i någon annan tråd. Jag hoppas att någon svarar dig i lämplig annan tråd.

Tack annars för att du lyfte den här tråden. Vad jag vet har det inte dykt upp någon efterföljare till isplanket. Om någon hittar någon öppen plats för israpporter får ni hemskt gärna tipsa oss andra i den här tråden.
 
I ena vågskålen: Gå med i en klubb och delta i en introkväll. Betala sedan årsavgift och nyttja skridskonätet, för klubbtur eller egna turer.

I andra vågskålen Starta upp en ny sajt som får samma mängd input som skridskonätet, driv och utveckla den och håll den relevant.
Det tycker jag låter som en tröskel som heter duga.

Även om man principiellt mot att det krävs klubbmedlemkap så krävs en stor mängd energi och drivkraft för att skapa alternativ två.

Jag tror det finns isfiskare som nyttjar skridskonätet och inte aktivt skrinnar men accepterar en introkväll och årlig avgift med tanke på vad de får tillbaka.

Då jag åker gör jag det med klubb/FF och trivs bra med det men det står var och en fritt var man vill lägga sin tid och energi.

Lycka till om du kör igång ett nytt projekt.

/Patrik

[raderat av admin]

För Stockholm finns en utmärkt Facebook-grupp, https://www.facebook.com/groups/israpportstockholm/ (plus några syskongrupper för mer offtopic-diskussioner)
 
Senast redigerad av en moderator: