Rodd som träningsform, vilken båt ska man välja

Har paddlat i många år så jag behöver ej en stadig rodd-båt.

Vilka modeller ska jag titta på.

1,85cm och 80kilo.
 
Det är skillnad på att paddla och att ro

Jag ser på din profil att du bor i europa,och där finns det många roddklubbar. Jag rekommenderar starkt att du tar dig till en klubb nära dig för att pröva på och bli medlem. Då ordnar sig det med båtar och du kan pröva ordentligt innan du köper eget.

Det är skillnad på en kanot och en roddbåt, an "normalrank" kajak är ett under av stabilitet jämfört med en motionsroddbåt, men låt inte det avskräcka dig, du har ett par åror som gör båten flera meter bred när du behöver.

Det är två olika färdsätt helt enkelt.

Kolla på http://www.roddsverige.nu för kontaktinfo till roddklubbar, i alla fall i Sverige.
 
Rodd em motionsform

Hej Freetime,
Jag bygger en motionsroddbåt med utriggare och rullsäte som det skall vara. Den är stabil som en kanot men snabb, den skall klara skärgårdsmiljö bl.a.
Jag tänker inte behålla den när den är klar. Är du i Stockholm 20 -21 sep så annordnar sjöfartsmuseet " En rofylld helg" , då får man prova det mesta som kommer dit.

bnt
 
rodd

Hej bnt
Låter mycket intressant att bygga en singel skuller själv. Bygger du med faner eller glasfiber ?
Rodde i tonåren ett tag, mycket bra motions och styrke träning.Har funderat länge på att äga en egen (bor vid en lämplig sjö). Kan du tipsa mig om ritning ,byggsats mm hur det nu går till? Vore det jätte kul.
Thomas 56
 
Rodd

Hej Thomas 56,

Jag bygger med lister och epoxilaminerar, jag arbetar med cederträ och cypress det blir vackra färger. Piantedosi wingen fungerar kanon bra. Har använt den i Liz, Adirondack Guideboat och Rangeley. Ritningar har jag köpt för ca 8 olika roddbåtar bla 2 st dubbelstävade. Kom till sjöfartsmuseets arrangemang en rofylld helg 20-21 september då kan det provas på djurgårdsbrunnsvikens vatten, (se tidgare inlägg).
Att bygga en sculler som Liz kan ta som min senaste ca 4 veckor då räknas inte mallningen in och finliret med ytbehandlingen är kvar men det är jättekul, mycket tillfredställande för själen.
Motionsmässigt är det ju som att lyfta skrot och jogga samtidigt. Att göra 25 slag i minuten det känns för en vanlig motionär.
I OS finalen höll damerna ca 34 i minuten och herrarna 44.Som motionär 17 slag håller man nästan timma vis går fort och lungt underbart skönt .
bnt
 
Motionsroddbåt inte rank

Erik Sjöberg......."Det är skillnad på en kanot och en roddbåt, an "normalrank" kajak är ett under av stabilitet jämfört med en motionsroddbåt, men låt inte det avskräcka dig, du har ett par åror som gör båten flera meter bred när du behöver.".........nja, antar du avser tävlingsroddbåt då. En motionsroddbåt håller en bredd på ca 1,0 m och är inte särsklit rank.
 
Motionsrodd från Oskarhamn till Finnahmn

https://youtu.be/a-kvrMTRg70
Den 1-10 2001 augusti rodde jag med en dubbelsculler för motionsrodd från Oskarhamn till Finnahmn i Stockholms skärgård. Undvek hamnar med människor. Raka vägen var det som gällde. Proviant och vatten var inget problem. Att komma fram på tio dagar var utmaningen och det funkade. Fast jag lär inte göra om det...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bnt Äntligen kommit ut på bra rodd vatten Rodd 2
Wim Blå Band Rodd - Roddkillarna ro Sverige rund Rodd 7
abolinder Rodd med lite större båtar Rodd 0
Wim Rodd - olika typer av rodd Rodd 1
minilove Varför rodd? Rodd 1
kitee Vilken båt? Rodd 0

Liknande trådar