Skönlitteratur i naturmiljö/forntid för barn 10 -12år

Jag letar efter spännande böcker till min 9-åriga son som är bokslukare. Han gillade Vargbröder. Gärna någon lång serie så det räcker ett tag. Finns det något spännande om indianer eller stenåldersfolk eller så? Han läser mest fantasy nu, men det skulle vara bra om han kunde bredda sitt läsande lite.
 
Vilket ovanligt sammanträffande! Jag satt just och tänkte på några böcker jag själv läste när jag var i den åldern, då jag råkade se detta inlägg av en slump! Det var tre böcker som var och en handlade om de olika erorna i den skandinaviska forntiden; -stenåldern, bronsåldern och järnåldern. Det var ganska spännande handlingar i kombination med hur livet för människorna var under dessa tider. Hur man levde, hur man skaffade mat, jakt och fiskemetoder, primitiv odling, verktygstillverkning och tekniker samt traditioner och kultur osv . Jag kommer inte ihåg vad de hette eller vad författaren hette. Jag är osäker om det var samme författare till alla tre böckerna. Jag ska forska vidare i detta, så återkommer jag!
 
Tack för tips!

Den där Bronsdolken verkar intressantast hittills. Trägudars land är nog för ungdomar om jag kommer ihåg rätt. De där böckerna om den skandinaviska forntiden ser jag fram emot att få veta mer om.
 
Om du kan hitta Harry McFie på antikvariat kanske han gillar dem. Språket är representativt för sin tid (1940-1960-tal), och därmed lite gammalt med dagens mått, men jag tycker det borde gå att förstå även för dagens ungar.

En del av McFies böcker är självbiografiska, andra är ren fiktion.

Sen finns ju också "En otrolig seglats" av Tistan Jones. Han berättar om hur han seglat mer eller mindre runt jorden, på Döda havet, Titicacasjön och de flesta hav i världen. Få nu levande personer vet väl hur mycket som är fakta och hur mycket som är påhitt, då Jones tydligen inte hade något emot att skarva sanningen om det blev en bra berättelse. Och bra berättelse har det blivit! Boken förekommer ibland på bokrean, och borde finnas på bibliotek.

Om sonen gillar segling kanske serien "Swallows and Amazons" är något för honom. Jag själv uppskattade de böcker i serien jag kunde komma åt.
 
Tror jag var tio när jag slukade Olov Svedelids historiska barnböcker bla Slottet brinner, bränn borgarna, Störta tyrannen mfl. De handlar ffa om pojkar som hamnar mitt i historien kring dåtidens svenska kungar. Kanske inte mycket natur men desto mer spänning! Och det var nog inte förrän i 6:an eller senare som jag greppade att de var kopplade till verkliga händelser - då hade jag fått mycket av Sveriges historia på köpet... :)

Lite mer historia men även natur finns i http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trälarna men de kanske är för äldre barn (vet att jag läste de på mellanstadiet...)

Gillade även Maj Bylocks böcker...

Kom på en till; Skriet från vildmarken!
 
Senast ändrad:
Stephen King böcker? Sen var det några vänner (både manliga & Kvinnliga) som tipsar om dessa böcker Grottbjörnens folk. Hästarnas Dal, m.fl. dom läste dessa böcker runt 10-års åldern. Kan inte själv säga något om dessa böckerna då jag själv inte har läst dom! Men dom har sålts i stora upplagor i Sverige. Men Stephen King läste jag som ung och honom kan jag rekommendera:)

Grottbjörnens Folk, m.fl.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Grottbj%C3%B6rnens_folk

Mvh troswe
 
Som 13åring läste jag Auels böcker. Rodnade en hel del, lärde mig en del. Kan inte rekommendera böckerna till 9-12åring pga utförligt beskrivna sexscener av och till. Grottbjörnens folk är väl ok i början men innehåller våldtäkter en bit in...
 
Tror jag var tio när jag slukade Olov Svedelids historiska barnböcker bla Slottet brinner, bränn borgarna, Störta tyrannen mfl. De handlar ffa om pojkar som hamnar mitt i historien kring dåtidens svenska kungar. Kanske inte mycket natur men desto mer spänning! Och det var nog inte förrän i 6:an eller senare som jag greppade att de var kopplade till verkliga händelser - då hade jag fått mycket av Sveriges historia på köpet... :)

Lite mer historia men även natur finns i http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trälarna men de kanske är för äldre barn (vet att jag läste de på mellanstadiet...)

Gillade även Maj Bylocks böcker...

Kom på en till; Skriet från vildmarken!

Tack!

Olov Svedelid kan nog passa riktigt bra. Han gillar ju typ medeltidsfantasy och från detta är ju steget inte så långt till historiska romaner.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.