Böcker om överlevnad och bushcraft i Sverige

Jag är ute efter en vettig bok eller två som tar upp överlevnad i Sverige. Egentligen undrar jag om det finns något tillgängligt alternativ till Lars Fälts äldre verk ("Överleva på naturens villkor" och "handbok överlevnad" som ju blivit ganska svåra att få tag på.

Försvarets version från -88 har jag lyckats få tag på (om än endast i elektronisk form). Men vill gärna ha handfasta böcker som riktar sig mot civilister och som går att bläddra och markera i. De får gärna vara lite påkostade så de funkar extra bra som presenter.
 
Finns onekligen många liknande böcker

T ex Vilda växters användning som föda i krissituationer: en förstudie över möjligheter och begränsningar Stefan KällmanHuvudavd. 5, FOA, 1984 - 34 sidor

Överleva på naturens villkor: Handbok om friluftssäkerhet Lars Fält, Stefan Källman, Harry Sepp
ICA bokförlag, 1986 - 180 sidor

Överleva vintertid på naturens villkor: Handbok om friluftssäkerhet Lars Fält, Stefan Källman
Ica, 1989 - 157 sidor

Överleva på naturens villkor: handbok för säkerhet i vildmarken Stefan Källman, Harry Sepp
Ica Bokförlag, 2001 - 188 sidor

Överlevnadshandboken: hur man överlever i naturen i alla klimat till lands och till sjöss
John Wiseman Forum, 2007 - 288 sidor

Skogsliv : återupptäck kunskaper för naturnära liv och färder i skogslandet
Lars Fält, Bo Weslien Vildmarksbiblioteket, 2010

Uteliv på vintern av Lars Fält (Vildmarksbiblioteket häftad, 2011)

Uteliv på sommaren av Lars Fält (Vildmarksbiblioteket häftad, 2013)

Finns en knippe till bl a en vinterbok av Lars Fält från 90-talet nån gång som jag har i fjällstugan.

Thure
 
Lennar Wallins Råd är en klassiker.
Isberg/Lindman Enkelt friluftsliv, Isberg Färd från Sjöviks FHS.
Tordsson/Isberg/Myrén Mera Ute, Wermelin/Isberg/Tordson Ute.
En bok om friluftsliv 9138610639.
Lars Monsen Vildmarksboken och Stora Vildmarksboken.
Vintersoldat av FM.

Du har väl fått en rätt komplett lista.

Överleva i det sårbara samhället, Elavbrott m fl är väl de sannorlikaste scenarierna i närtid.

Har du sökt på Bokbörsen https://www.bokborsen.se/ och Antikvariat Net https://antikvariat.net/?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...