Den stora boken om VED

Apropå denna länk

http://www.svt.se/kultur/bok/popular-ved-bok-startar-eldig-debatt

"Kan vedhuggning öka avståndet mellan kvinnor och män?" Frågar sig Jonas E kritiskt.

Ja men det är/var väl hela huvudsyftet med vedhuggning.
Vid/efter gräl med gumman går mannen ut och avreagerar sig med vedyxan. Allt eftersom man lugnar ner sig övergår yxhuggande till att kärleksfullt ordna vedklabbarna i vackra staplar. Harmoni och balans uppstår.
Psykologer, terapeuter och samlevnadsrådgivare är väl en ganska modern och urban företeelse.

Enligt ordspråket: "Ju större vedstapel, desto ilsknare kärring."

thomas
 
Boken verkar riktigt trevlig, nästa gång jag är i närheten av en bokhandel blir det nog ett köp :)

Mindre trevligt är det när jämställdhetsfanatiker ska se spöken i varenda vrå och dra igång hela den karusellen. Män och kvinnor är olika, vad är problemet? Jag ser då inget problem med att jag gör traditionellt "manliga" saker medan min tjej gör "kvinnliga" saker, eller tvärtom. Det spelar väll ingen roll vem som hugger ved och vem som bakar bullar?

Det är inte jämställdhet att det i en styrelse sitter fem kvinnor och fem män, jämställdhet är när det sitter 10 personer i styrelsen som är de best lämpade för jobbet oavsett kön, ålder, religion, hudfärg eller sexualitet.
 
Jag har nu läst alla länkar angående Jonas Engman och hans recension av "Ved" samt googlat allt vad jag kan. Överallt står det att det är het debatt i olika forum på nätet men jag upplever inte att det är någon het debatt då Jonas engman är ganska ensam om sitt synsätt. Finns det någon/några som stödjer hans teori?

Hur som helst så måste jag köpa denna bok för den verkar intressant. Jag har just plöjt igen om boken "Eld" en 430 sidor tjock bok om eld och hur olika träslag passar som bränsle. En bok jag rekomenderar!
 
Vet inte om vi är unika men som vedhuggare brukar hon vara, återvänder alltid på ett strålande gott humör. Hur kan kritikern förklara det? Själv står jag hellre i garaget och fixar småfel. Vi är härligt olika.
 
De flesta

jag känner både flickor, kvinnor, pojkar och karlar gillar att klyva ved. Och helst med en anpassad yxstorlek.

Att kalla Vedboken för ytlig menar jag är missvisande. Innehåller mycket fakta och känsla per sida. Detta utan att förringa Yngve Ryd.

Thure
 
Jag har nu läst alla länkar angående Jonas Engman och hans recension av "Ved" samt googlat allt vad jag kan. Överallt står det att det är het debatt i olika forum på nätet men jag upplever inte att det är någon het debatt då Jonas engman är ganska ensam om sitt synsätt. Finns det någon/några som stödjer hans teori?

Hur som helst så måste jag köpa denna bok för den verkar intressant. Jag har just plöjt igen om boken "Eld" en 430 sidor tjock bok om eld och hur olika träslag passar som bränsle. En bok jag rekomenderar!

Att den benämns het och eldig beror nog endast på bokens tema :) tror också att han är rätt ensam om sina tankar och synsett, dessutom desperat ;)
 
Män och kvinnor är olika, vad är problemet?
Att om man ständigt utgår från den inställningen, snarare än att se folk som individer som är olika allihopa, så riskerar man att se könsuppdelningar överallt.
OT: Han ställde en retorisk fråga.
OT: Nja, "frågan" smugglade in ett långt ifrån retoriskt (i bemärkelsen "självklart") påstående - och fick ett adekvat svar ;)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...