Stödutfodra i 1½ månad

Står det så ? att det inte är ok att skjuta några få procent rådjur. tråden är tämligen fri från "skjut inga djur de är också människor".
Om du läser kommentarerna till artikeln så förstärker det ytterligare att detta är ganska vanligt, även om det kanske inte stämmer med just din hjärna. :)

Personligen är jag för både jakt och stödutfodring men den ska skötas av de som kan och för djurens skull inte för att vi vill det av en eller annan anledning.
Om jag tolkar dig rätt så anser du att arbetet med att, tvärt emot det naturliga, hålla olika viltstammar på en konstant och inbördes balanserad populationsnivå, och därmed minimera lidande genom svält och sjukdom, är rätt men det borde utföras och bekostas av folk som inte tycker om att göra det?

Jag är trött på dubbelmoralen. Om djur svälter ihjäl i skogen finns det massa andra djur som mår gott. Men när jägaren skjuter tar jägare köttet. Så det är av jägaren intresse att utfodra natur mår bättre utan sådant.

Är stammarna för stor då ska man skuta av men om rovdjur i området håller stammen på en normal nivå då ska väl det vara bra.

Men nej då ska man skjuta av rovdjuret så att jägarna kan få jaga igen.
Jag anser att ditt resonemang inte stämmer med verkligheten.
Det normala i naturen är en obalans med stora svängningar som beror på ojämnhet i förhållandet mat/djur.
Ex. nu dör ett stort antal rådjur som under någon månad kan ätas av bla.a rävhonor som blir feta och välmående och sannolikt föder stora valpkullar till våren. Härligt! Bristen på rådjur gör att hon får svårt att hitta mat åt kullen och alla valpar svälter och några svälter ihjäl. De som överlever är svaga och mottagliga för sjukdomar ex. skabb. Dock har rävpopulationen ökat rätt rejält och kommer att få mycket svårt att klara nästa vinter utan att en stor del svälter ihjäl då. Denna svältdöd är det som gör att rådjursstammen får en chans att återhämta sig på några år innan ditt önskade "balansläge" passeras i farten.
Alternativet är att de "morbida blodtörstarna" (mitt uttryck) hjälper rådjuren så gott det går och sedan skjuter ner rävstammen till en nivå som stämmer med födotillgången just nu. För de flesta jägare är det självklart att kraftigt minska avskjutningen av rådjur tills stammen ökar igen. Hela detta fodrande, skjutande och ickeskjutande kopplat till den biologiska situationen är det som man kallar viltvård. Det kräver mycket arbete, studier av viltet, biologisk kunskap och en hel del pengar och det enda jägarna begär i utbyte är att byta ett par rävar extra mot lite kött i frysen, och nöjet att få sköta "sin" viltstam så som en bonde sköter sin gård.

Sedan är jag väl medveten om att det finns avarter och idioter men skall vi hantera jägare som ett kollektiv så är det detta som är det absolut vanligaste! Jag anser att det finns stora brister i biologiskt kunnande hos jägarkåren men den är betydligt bättre än genomsnittet hos övriga befolkningen.
 
om du läser kommentarerna till artikeln så förstärker det ytterligare att detta är ganska vanligt, även om det kanske inte stämmer med just din hjärna. :)


om jag tolkar dig rätt så anser du att arbetet med att, tvärt emot det naturliga, hålla olika viltstammar på en konstant och inbördes balanserad populationsnivå, och därmed minimera lidande genom svält och sjukdom, är rätt men det borde utföras och bekostas av folk som inte tycker om att göra det?


Jag anser att ditt resonemang inte stämmer med verkligheten.
Det normala i naturen är en obalans med stora svängningar som beror på ojämnhet i förhållandet mat/djur.
Ex. Nu dör ett stort antal rådjur som under någon månad kan ätas av bla.a rävhonor som blir feta och välmående och sannolikt föder stora valpkullar till våren. Härligt! Bristen på rådjur gör att hon får svårt att hitta mat åt kullen och alla valpar svälter och några svälter ihjäl. De som överlever är svaga och mottagliga för sjukdomar ex. Skabb. Dock har rävpopulationen ökat rätt rejält och kommer att få mycket svårt att klara nästa vinter utan att en stor del svälter ihjäl då. Denna svältdöd är det som gör att rådjursstammen får en chans att återhämta sig på några år innan ditt önskade "balansläge" passeras i farten.
Alternativet är att de "morbida blodtörstarna" (mitt uttryck) hjälper rådjuren så gott det går och sedan skjuter ner rävstammen till en nivå som stämmer med födotillgången just nu. För de flesta jägare är det självklart att kraftigt minska avskjutningen av rådjur tills stammen ökar igen. Hela detta fodrande, skjutande och ickeskjutande kopplat till den biologiska situationen är det som man kallar viltvård. Det kräver mycket arbete, studier av viltet, biologisk kunskap och en hel del pengar och det enda jägarna begär i utbyte är att byta ett par rävar extra mot lite kött i frysen, och nöjet att få sköta "sin" viltstam så som en bonde sköter sin gård.

Sedan är jag väl medveten om att det finns avarter och idioter men skall vi hantera jägare som ett kollektiv så är det detta som är det absolut vanligaste! Jag anser att det finns stora brister i biologiskt kunnande hos jägarkåren men den är betydligt bättre än genomsnittet hos övriga befolkningen.

??????????

Aktiv-jägare vaaaar ääärrr dddduuu!!!!!!!!??????
 
??????????

Aktiv-jägare vaaaar ääärrr dddduuu!!!!!!!!??????

Jag och en jagar-polare var i skogen och kollade om det blivit nåt besök på den nya utfodringsplatsen.
Harspår fanns det gott om och några enstaka rådjurspår. Just denna plats har dom haft lite svårt för att hitta på.

Jag har läst igenom tråden här och jag tycker att många kloka ord är satta på pränt.
Särskilt från snowhound och MorganN -jag instämmer helt.

Jag kan fylla på med att stödutfodringen är riktat även till södra sverige eftersom det kom
väldigt mycket snö där. Djuren är inte vana vid snö söderut och det kan slå hårdare där.
Syd-älgen t ex brukar inte äta sig fet på hösten som nord-älgen gör.
Det funkar väl i princip så med alla djur.
 
Senast ändrad:
Om en skog brinner ner är det ingen katastrof (förutom för ägaren), det blir en tid av förnyelse.
Vissa spindlar och skalbaggar kommer till brandhärden för att de är beroende av den.
Fåglar dras till den för födan som finns just bara där.

Lika så blir det när en kall vinter kommer vissa djur har det inte så bra emedan andra kommer att få stora fördelar.

Det scenario som snowhund kommer farandes med har jag svårt att få ihop. Det finns en del andra bytesdjur som harar och sorkar. Visst kan de också drabbats hårt men det får vi se.

Å andra sidan så drar sig rådjur och räv längre och längre norrut de senast åren. Ammarnäs har problem med både rådjur och rödräv. Och deras normal vinter är bra mycket jävligare än våran stockholms istid vi haft i år.

Så rådjuren klarar sig men de tackar för maten ni släpar ut, men ni utfodrar dem mest för eran skull.
Lika så har min farbror utfodrar rådjur för att hålla stammen uppe så att rikligt med kött ska finnas på hans bord.
 
Visst finns det harar och sorkar. Fast de senaste årens snöfria vintrar har gjort att sorkcyklerna har upphört i söder och det går åt flera hundra sorkar för att motsvara ett rådjurskid osv. men jag trodde inte att jag behövde dra hela näringsväven för att förklara poängen med obalans mellan predator och byte.
Det är fjällräven som har problem med rödräv och jag tvilvar på att Ammarnäs har problem med rådjur men tror du inte att rådjuren i söder svälter ihjäl just nu så behövs ju inte utfodring heller.
Däremot så belyser du det påstående som du först reagerade emot...
jag tycker det är mycket intressant att konstatera att åsikterna att det är helt fel att skjuta några få % av rådjursstammen och att det är helt OK att 40% av stammen svälter ihjäl pga. skare ryms i samma hjärna.
Du tycks ju hysa de åsikterna i alla fall.
 
Jag lägger väl ut länken till senaste varghändelsen:

http://www.dalademokraten.se/sida/id/111087/

Naturligtsvis var det nån fyndig insändare som ansåg nån
jägare lagt ut en åtel på rälsen.

Jag tror tåget har åtlat själv sen tidigare...

Angående denna händelse så minns jag en historia som jag fått berättat:

I ryssland hade dom problem med att det låg så mycket döda vargar efter järnvägsspåret.
Folk kände sig störda (!) av att se dessa vargar ligga där.
Anledningen var att vargar äter folkskit. Deras omoderna toaletter släppte ut skiten
direkt på rälsen.
Det blev att dom byggde om toaletterna till slutna system och problemet minskade.

Sant eller falskt? ni får döma själva...
 
Det är lustigt, Aktiv-jägare förstår jag vad han säger jag håller inte med honom i allt men jag förstår honom.
Men snowhund och jag pratar olika språk.

Jag är inte emot att man skjuter av några få eller skjuter bort en hel stam. Jag är emot när det är idioter som håller i bössan.
Så om man stöd utfodrar när det inte behövs bara för att man ska få jaga tycker inte jag att det är fel.
Minskar stammen i år behövs inte jakten i år och rådjursstammen och rävarna klara sig. Naturen överlever utan oss. Dess utom har de milda vintrarna gjort att rådjuren exploderat i antal nu kanske balansen är tillbaks
Och kan inte jägarna avstå från jakt nåt eller några år Så handlar det inte om viltvård utan om hurvida jägarna får jaga eller inte. Djurens välbefinnande skiter man i, bara de finns i skogen när det är dax för jakt.

stödutfodring är bra när den behövs och görs för att rädda en stam ex. havsörnen.
Säg att denna vinter gör att att nästan alla rådjur dör och nästa vinter blir som denna då är jag också kanske för utfodring.
Men att utfodra för jägarna skull nej tack. Jag tror så dåligt om människan så att om jakten var fri skulle den missbrukas så in å det grövsta inte av alla men av en betydande del. Eftersom vi skiter i andra och älskar oss själva.

Så är det med det.
 
Det är lustigt, Aktiv-jägare förstår jag vad han säger jag håller inte med honom i allt men jag förstår honom.
Men snowhund och jag pratar olika språk.

Jag är inte emot att man skjuter av några få eller skjuter bort en hel stam. Jag är emot när det är idioter som håller i bössan.
Så om man stöd utfodrar när det inte behövs bara för att man ska få jaga tycker inte jag att det är fel.
Minskar stammen i år behövs inte jakten i år och rådjursstammen och rävarna klara sig. Naturen överlever utan oss. Dess utom har de milda vintrarna gjort att rådjuren exploderat i antal nu kanske balansen är tillbaks
Och kan inte jägarna avstå från jakt nåt eller några år Så handlar det inte om viltvård utan om hurvida jägarna får jaga eller inte. Djurens välbefinnande skiter man i, bara de finns i skogen när det är dax för jakt.

stödutfodring är bra när den behövs och görs för att rädda en stam ex. havsörnen.
Säg att denna vinter gör att att nästan alla rådjur dör och nästa vinter blir som denna då är jag också kanske för utfodring.
Men att utfodra för jägarna skull nej tack. Jag tror så dåligt om människan så att om jakten var fri skulle den missbrukas så in å det grövsta inte av alla men av en betydande del. Eftersom vi skiter i andra och älskar oss själva.

Så är det med det.
Kan du inte skynda på med jägarexamen så du får nån ordning på logiken?
 
Jag lägger väl ut länken till senaste varghändelsen:

http://www.dalademokraten.se/sida/id/111087/

Naturligtsvis var det nån fyndig insändare som ansåg nån
jägare lagt ut en åtel på rälsen.

Jag tror tåget har åtlat själv sen tidigare...

Angående denna händelse så minns jag en historia som jag fått berättat:

I ryssland hade dom problem med att det låg så mycket döda vargar efter järnvägsspåret.
Folk kände sig störda (!) av att se dessa vargar ligga där.
Anledningen var att vargar äter folkskit. Deras omoderna toaletter släppte ut skiten
direkt på rälsen.
Det blev att dom byggde om toaletterna till slutna system och problemet minskade.

Sant eller falskt? ni får döma själva...
vardar och hundar är skit när det är brist på annan föda .bajset innehåller en hel del näring.

Sen så Aktive jägare så är det synd på att reagerade på inlägget om åtel men int på inläggen typ:

"Men va skönt att tåg-linjen fyller en till funktion;) Nån som har bilder på blodbadet???"

eller

"Har ni varg älskare bekymmer med att fyra små vargar blivit överkörda av tåget och klagar på oss jägare. Då tycker jag att ni själva ska ta och göra allt jobb som vi jägare gör i viltvårdande arbete som att tex stöd utfodra rådjur. Så att era älskade vargar och lodjur får någon föda att leva på. Men inte då mej jag får hoppas att rådjurs stammen minskar rejält så att era små kram djur får svälta ihjäl åxå"(en kommentar av en sann viltvårdare=en av idioterna som inte ska ha bössa)

"ett bevis på att västerdalsbanan behövs"

osv.

Jag säger bara synd hoppas att föraren hängde på hornet och gjorde allt rätt, för han kanske helt oskyldig blir hjälte och skurk nu.
 
Kan du inte skynda på med jägarexamen så du får nån ordning på logiken?

Skojig tanke att förmåga till logiskt tänkande skulle öka iom en jägarexamen. Om man ser till de uttalande som kommit från jägarkåren på senare tid, så blir jag isf mörkrädd när jag tänker på vilken nivå många jägare befann sig på innan sin examen. ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut1008 1:a björnen skjuten Jakt 67

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.