Amatørvideoer fra Telemark, Norge

En kommentar/fråga till din film och vad du gör i den. I Sverige så får vi lära oss att vi inte skall elda direkt på berget, då det kan ge skador som blir där till nästa istid. Gäller inte samma sak i Norge? Sedan så tycker jag personligen att man kan respektera förbudet mot att elda även om man inte löper någon risk för att åka fast. Det finns där av en god anledning och när jag är ute i skog och mark så försöker jag komma ihåg att jag är gäst på annans egendom.
Det kom desverre ikke med i filmen at dette var en gammel bålplass!
 
En liten turrapport til filmen:

Jeg hadde satt av fredag til søndag 24 til 26 mai til denne turen og optimismen var vel ikke akkurat på topp selv om det kribla godt i kroppen etter å svinge stanga for første gang i år.
Årstulvatn er nemlig kjent for sin lunefulle ørret og du skal være dyktig eller heldig om du skal klare å lure en middag eller to opp av det vannet på en kveldsbeite. Jeg tok uansett utfordringen og gikk til sørenden av vannet for å komme meg vekk fra de mest folkerike fiskeplassene.

Jeg skjønte fort at mine antagelser fort kunne bli en realitet. Den ene flotte ørreten etter den andre vaket rundt duppen min uten å vise marken min den minste interesse.
Rundt midnatt skulle jeg alikevel klare å lure den første opp av vannet. Da hadde jeg allerede forberedt meg på en vassfis-tilværelse og byttet om til bunnmeite, men det viste seg at det var det som skulle være oppskriften.

Sluk, spinner og Jensen var nyttesløst etter ganske mange timer denne helga. Nei det var bunnmeite som var tingen, ihvertfall denne helga, for på lørdagskvelden så satt den på igjen og jeg kunne heldigvis krone helga med to fisker på pluss minus en halvkilo.

Link til film - https://www.youtube.com/watch?v=2Vuho1yy8p8
 
Turfilmen kan ses i sin helhet her: http://www.youtube.com/watch?v=82pWKEalRNg

En herlig uke med mye vær i flotte omgivelser, resulterte i flott ørret, omringet av nydelig natur i et nokså bortgjemt og bortglemt fjellområdet i Telemark.

Nok en gang så var årets ukestur lagt til Selslionrådet som første gang ble anbefalt av min turinteresserte bestefar for ca tre år siden. Siden den gang har jeg besøkt området og dens omkringliggende fiskevann flere ganger med variert fiskelykke. Denne gang så valgte jeg å følge fjorårets oppskrift med å legge meg til ved et lite besøkt vann for så å avslutte ved Gromvatnet.
Været kan ingen gjøre noe med, men jeg kjente innerst inne at dette var en motivasjonsdemper da det regnet i nesten 30 timer under en grønn og kjedelig teltduk.

Derfor var det en stor motivasjonsfaktor at Holmer`n tok turen opp i den lokale fjellheimen og ga meg og Easy selskap i ett par døgn. Holmer`n hadde fylt sekken med masse godsaker som var motivasjon i seg selv. Jeg hadde på et par gode bettdager fått opp et par fine ørreter på 750 gr og 870 gr, så middagen på kvelden var sikret.

Holmer`n hadde valgt å ta med seg spareribbs og pølser, så dette ble en vanvittig opptur på fredagskvelden sammen med et par halvlunka pils som hadde blitt ristet godt i tursekken hans.
Tidlig lørdags formiddag måtte imidlertid Benny forlate oss pga andre forpliktelser. Jeg og Easy ble igjen og håpet fortsatt på at storørreten skulle bite på en av de feite markklysene nå som regnværet og vinden hadde gitt seg for en periode.

Det skulle imidlertid ikke gå så lang tid før den ene snella ga fra seg meter, men noe var veldig galt da jeg ga tilslag og det i den andre enden var det null respons. Det viste seg at det var en flott ørret som hadde latt seg friste, tatt med seg duppen ned i djupet og surra det til for både seg selv og ikke minst fiskeren (meg).
Hverken ørreten eller fiskeren kom seierende ut av kampen, å jeg måtte se meg slått av en flott ørret da snøret sleit etter flertallige forsøk på å lure steinbunn og ørret.
Alikevel så kom trøsten noen få timer seinere da en flott ørret på ca 600 gram ga meg en liten kamp mot hoven.
Kvelden fikk meg til å tenke på sivilisasjonen, som forgitte ting som dyne, madrass, kjøleskap og sofa. Da var kampen avgjort og jeg valgte å krype til korset og si jeg hadde tapt kampen mot kilosfisken på Selsli!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...