plast eller läderskor

lars

Gäst
Hej,
Funderar på att införskaffa ett par skor att ha till alpin klättring. Vad bör man tänka på när man inföskaffar sådana?
Har hört mycket gott om Scarpa Vega, är de ett vettigt alternativ? Har oxå tittat lite på läderskor typ Boreal Super Latok. Kan de vara ett bra alternativ till plastskor?


lars
 
Boreal!!

Själv har jag erfarenhet av Boreal Super Latok. Det är en mycket bra sko. Fördelen är att det blir lättare att gå på fastmarken och den räcker förmodligen tillräckligt för kylan i alperna. Det går att isklättra med den. Sen så sitter den mycket bra på foten.
 
I 1:a hand plastskor!

Hej !
Jag skulle föreslå dig att köpa ett par plastskor i första hand eftersom de fungerar inom fler områden än för läderskor eftersom de tål mer stryk/håller länge, är varmare och vattentäta. Själv har jag erfarenhet av scarpa vegan och tycker det är en bra sko. Senare kan du köpa ett par läderskor med eftersom de ger en smula mer känsla i klättringen än plastskon.


Vänliga hälsningar


Jan Tylemo
 
Plast i 1:a hand.

Hej !
Jag skulle föreslå dig att köpa ett par plastskor i första hand eftersom de fungerar inom fler områden än för läderskor eftersom de tål mer struk, är varmare och vattentäta. Själv har jag erfarenhet av scarpa vegan och tycker det är ett bra alternativ. Senare kan du köpa ett par läderskor med eftersom de ger en smula mer känsla i klättringen än plastskon.


Vänliga hälsningar


Jan Tylemo
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...