Kajakincident

Bra att du är hemma igen och dessutom vill lära dig till en annan gång.

Mina tankar: Att ringa efter hjälp oavsett mobil,VHF,PLB eller kankse nödbloss - räddningen kommer sannolikt inte på sekunder och troligen inte på enstaka minuter - det dröjer och du hinner bli rejält kall och trött innan ankomst.
Att rädda sig själv i möjligaste mån är rätt tänkt enligt mej - flottörräddning lär du dig på en kväll med en god instruktör - öva först under enkla former och sedan under svårare. Försök lära sig att vrid-tömma kajaken så den är hyfsat tom före uppgång

Klä sig bör man efter vattentemp och inte lufttemp - men här syndar även jag emellanåt. Man vill ju inte bli torrkokt i kajaken men kallt vatten är just kallt.

Stängda luckor är bra men prova om din kajak inte flyter strax under ytan även med vattenfyllda stuvutrymmen. Med stängda luckor lär den ju flyta i alla fall :)
min går hjälpligt att paddla kortare sträcka med sittbrunnen vattenfylld och stängda packluckor - för att ta sig in till land.

Öskar och pump har jag med mig och de sitter fast i snören så de inte flyter iväg vid plurr men går ändå att hantera fastsnörade. Det finns säkert de som invänder att jag riskerar att fastna i snörena men de sitter med karbiner så det går att knäppa loss med ganska stela fingrar och min avvägning är att bättre lite insnurrad och pumpen kvar än lös och utan pump. Var och en gör sina val.

Torra kläder och handduk har jag alltid i torrsäck - packar på våren och packar upp på hösten, tvättar och packar ner i skridskosäcken - lite snabbt sockergodis i samma säck.

Att inte lämna sin kajak tykcer jag är rätt - då har du en säker flythjälp som inte sjunker i första taget. Dessutom blir det ingen lös kajak på egna äventyr om du är kvar vid den.

Reservpaddel ligger alltid nedpackad - då vet jag var jag har den.

Jag föredrar också att ha paddel och kajak ihopasnörade -även om jag har reservpaddel i kajaken så har jag ingen reservkajak i min ordinarie paddel :)
Alltså om jag har tag i antingen paddel eller kajak så har jag båda på nsörlängds avstånd. Samma resonemang här ang risken att snurra in sig och fastna som ovan. Var och en väljer efter sina tankar!

/Patrik, föredrar att paddla med sällskap
 
Skönt att ser att du själv är den som berättar och inte någon ur din familj då du inte kunde berätta själv längre...
Det är i såna här tillfällen man lär sig så otroligt mycket.
För det ena var ens tillfälliga gräns går och för det andra hur viktig ens eget liv är och hur viktig det är att vara rädd om det!

Att tänka över den aktiva och den passiva säkerheten är väldigt bra. Antingen träna med duktiga vänner eller går med i en klubb eller tar någon kurs.
Har man lite erfaren folk kring sig få man även hjälp med att tänka och träna på saker man aldrig själv tänker på eftersom man inte kan/vet ngt om liknande situationer.
Inom aktiv hjälp är det just som vissa redan har räknat upp att antingen kunna rolla och aldrig behöver kliva ur kajaken eller ifall man behövde går ur att göra reentry på de diverse olika sätten. Bäst är att man behärska alla varianter
Passiv säkerhet är att bli sett (det funkade ju tydligen lite med din kajak), nödsändare/mobilen och nödbloss osv...
Och sedan där emellan nånstans har man ju även klädes valet. Torrdräkt eller våtdräkt osv enligt förhållanden kan vara bra för är det kallt i vattnet vilket det nästan alltid är i Sverige så klara man sig utan de rätta kläder särskild länge tyvärr.

När man börja träna i de olika miljöer och fundera lite på det hela lär man sig även att inser riskerna innan man hamnar i dessa (inte alltid tyvärr) och kan avgöra hur man ska hantera dessa situationer.
Och en viktig tanke man alltid bör ha med sig är att man hellre avstår från en paddling och står på stranden istället för att ha paddlat sista gången. Man bör även bli väldigt tydligt för sig själv att det ALDRIG ska finnas någon prestige i paddlandet! Man vinner inget av att utsätta sig för risker, frugan där hemma kommer nog hellre och hämta en än att behöver saknar sin man, ingen kommer skratta åt en för att man valde den säkrare vägen!
 
Det är ju lätt att känna att man vill raljera över ditt oförstånd men ska försöka låta bli.

Paddla i badbyxor när det är 10°C i vattnet, du är nybörjare och det blåser?! Hur tänkte du? Att det nog var säkert för att vi är en bit in i en sommarmånad och att man brukar kunna bada i juni?

Ringa 112 från vattnet hängades brevid kajaken är bara en säkerhetsrisk i sig. Du skulle frusit ihjäl långt innan de kommit och räddat dig. Det du ska göra är att blåsa i visselpipan som sitter på din flytväst, och sen ta dig upp i kajaken igen eller simma i land. Klarar du inte självräddning ska du byta hobby snarast.
 
Bra att du delar med dig....

Mitt tips är som alla andra säger öva..... sedan kan den efterkloke säga att paddlar man och slår runt så paddlar man där man inte borde paddla ;-)

Tips kul kurs
Jag var på Kajakträff i Blekinge Tjäröfestivalen och där gick man lite olika kurser och en var just att hoppa runt och snurra på kajaken på alla olika och omöjliga sätt dvs. sätta sig upp baktill på däck och snurra ett varv, ett annat var förflytta sig till fören etc... man ramlar i men efter 1 timme har man tagit sig upp i kajaken 20 ggr utan att man tänkt på det..... kul att göra det i grupp

Gordon Brown var läraren silliness with a Scotchman var kursens namn.... mycket galet gjordes som gör att man är tryckare att hoppa upp och ned i en kajak...
https://www.youtube.com/watch?v=YapsIMKpre4
https://goo.gl/hIRgbh

Spår min paddling vid Tjäröfestivalen http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2300397
 
Inte bara nybörjare kan råka illa ut.

Jag känner faktiskt en hel del paddlare, och har mött fler, där de gemensamma faktorerna är att de har paddlat regelbundet i 10 - 40 år. De är rätt erfarna vad gäller att bedöma väder och vågor, de har bra instinkter och de paddlar som regel inte ensamma. De har mångårig vana att paddla kajak.
De har aldrig gått runt, de har aldrig övat (eller har inte övat på väldigt länge) på att ta sig upp, de är inte längre unga och starka. De paddlar som de alltid gjort och har inte längre något AKTIVT säkerhetstänkande. De använder inte alltid flytväst. De klär sig aldrig för vattentemperaturen.

Även om denna typ av paddlare inte ofta gör misstag så kan det hända. Med lite otur ovanpå det, kan man lätt räkna ut resultatet.

Vad vill jag säga med detta?
Jo det är ganska lätt att hamna i läget "vana vid att göra som jag brukar, jag har koll".
För säkerhets skull letade jag upp min flytväst för att kolla OM jag hade någon visselpipa på den.
Jag visste faktiskt inte.

Inte fanns det någon visselpipa på flytvästen.

Vad gäller vattentemperatur på sommaren så är det bara ytvattnet som "varmt". Blåser det tillfälligt bort är det svinkallt, även mitt i sommaren och inget man badar i frivilligt.

mvh thomas
 
Tack för all feedback!
Att få skriva av mig fungerade lite som terapi, jag var fortfarande i chock igår.

Några kommentarer:
  • Jag hade inte en tanke innan jag gav mig ut på att jag skulle kunna slå runt.
    Hade jag innan tänkt på vad jag skulle göra om jag hamnade i vattnet hade jag inte begett mig ut så här, för jag visste att jag inte kunde rädda mig själv. Tyvärr tänkte jag inte på det...:(
    Att jag tog på mig badbyxor berodde nog bara på att det är lätt att bli lite blöt ändå och att det då är skönare att ha på sig kläder som torkar snabbt.
    Trots att jag är relativt oerfaren har jag 2-3 gånger varit ute med sällskap utomskärs i ganska höga vågor och inte varit i närheten (tror jag) av ett ofrivilligt dopp.
    När jag nu välte släppte jag nog koncentrationen för några tiondelar och fokuserade blicken mot land för att orientera mig, det räckte för att jag skulle komma ur balans.
  • Jag har i flera år längtat efter att köpa en kajak och jag tänker inte byta hobby:), jag älskar min kajak.
    Nu ska jag lägga mycket tid och energi på att bli extremt duktig på självräddning. Jag ska lära känna min kajak och veta hur den uppträder med vatten i sig. Jag ska börja i den lugna och "varma" sjön och sedan träna vidare i havsvatten.
    Jag ska skaffa säkerhetsutrustning och ha med våtdräkt ifall jag behöver göra passager som är något mer riskabla.
  • Ni är många därute som är väldigt erfarna och duktiga, men det finns kanske några som är lika blåögda och enfaldiga som jag var...jag hoppas att min historia hjälper någon att tänka efter före och förbättra sin säkerhet!

Ta det lugnt därute och njut av livet ;)
 
Paddlar inte själv så ta den här frågan med en nypa salt.
Jag har funderat på det här ibland, att inte kunna ta sig upp i kajaken. Hade det funkat för TS att få ut det mesta vattnet ur kajaken med någon form av ösning, och sen sätta sig ovanpå kajaken gränsle, för att komma upp lite ur vattnet, och kanske kunna ta sig till stranden?
 
Paddlar inte själv så ta den här frågan med en nypa salt.
Jag har funderat på det här ibland, att inte kunna ta sig upp i kajaken. Hade det funkat för TS att få ut det mesta vattnet ur kajaken med någon form av ösning, och sen sätta sig ovanpå kajaken gränsle, för att komma upp lite ur vattnet, och kanske kunna ta sig till stranden?

Det som förespråkas är ju att lära sig detta först, sen ge sig ut på turer ensam. Paddlar man ensam ska man kunna självräddning. Att gå runt kan man räkna med händer, för eller senare (senare för de flesta). Det är mycket lätt hänt att man inte kommer upp på kajaken, trillar över på andra sidan osv när man ska upp igen. Själv förespråkar jag liknande räddningsmetod istället för flottör, men att börja med att öva på både är bra. Så ser man var man gillar själv sen.

Skönt att det gick bra! Och att du tar till dig av tipsen i tråden, för som du märkar gjorde du många misstag och det kunde också ha gått riktigt illa om motorbåten inte kommit.
 
Paddlar inte själv så ta den här frågan med en nypa salt.
Jag har funderat på det här ibland, att inte kunna ta sig upp i kajaken. Hade det funkat för TS att få ut det mesta vattnet ur kajaken med någon form av ösning, och sen sätta sig ovanpå kajaken gränsle, för att komma upp lite ur vattnet, och kanske kunna ta sig till stranden?
Om du fortsätter med att sätta sig ner i kajaken så är det en cowboyräddning. Att sitta gränsle på kajaken är dock vingligt, och går det så höga vågor att man tippat så blir det inte direkt lättare att sitta gränsle över kajaken.... Så kommer man dit är det bara att försöka komma ner i sittbrunnen igen. Vi testade lite räddningar i krabb sjö förra tisdagen och jag som nästan alltid paddlar själv körde en cowboyräddning. Tippa, lägga sig på rygg under nosen på kajaken och lyfta för att tömma sittbrunnen på vatten och vrida den på rätt köl. Sedan klättra upp på aktern och hasa sig framåt och ner i kajaken. Gick väldigt mycket snabbare än kamraträddningarna, men med smalare kajak hade jag nog behövt hjälp. Snabbast var ändå roll, men då gäller det ju att den sitter även när man inte är beredd på att tippa... Givetvis kan man ju såklart ha flera kajaker och välja efter väder och sällskap. Det går ju att tänja gränserna mer med rätt sällskap, men jag skulle inte skippa torrdräkten. Om inte annat för min egen bekvämlighets skull om jag ramlar i. Det gör ju ONT av kyla om det börjar bli runt 10 grader eller kallare. För den delen så kan det vara lurigt även med våtdräkt. Jag får iallafall tecken på hyperventilering de första sekunderna jag kommer ner i vattnet med våtdräkt, men med torrdräkt klarar jag mig även vid nollgradigt vatten. Tycker man att torrdräkterna är dyra här i Sverige kan man köpa billigare på nätet. Jag har en utan kapelltunnel och fickor, med dragkedjan fram (missa att dra åt minsta lilla och det läcker in!) och sydda sockor. Köpt på rea på Wetsuit outlet för ca 2000 spänn. Har också paddeljacka/byxa. Med neoprensockar, vantar och mössa fungerar det riktigt bra också. Det gäller bara att lära sig hur man får det tätt i midjan. Det fanns några med delade dräkter med i tisdags och en av dem hade kommit underfund med att det läckte som ett såll i midjan utan kapellet, men höll helt tätt med kapell. Sånt man får prova fram.
 
Paddlar inte själv så ta den här frågan med en nypa salt.
Jag har funderat på det här ibland, att inte kunna ta sig upp i kajaken. Hade det funkat för TS att få ut det mesta vattnet ur kajaken med någon form av ösning, och sen sätta sig ovanpå kajaken gränsle, för att komma upp lite ur vattnet, och kanske kunna ta sig till stranden?

Inte så bra att sitta gränsle ovanpå som även andra sagt. Det blir vingligt. Cowboy-metoden funkar bra för mig. Akterifrån och dra sig framåt tills man kan sätta ner baken på sitsen. Sittbrunnsöppningen måste vara så stor att man kan ta in benen i efterhand.

Det vattnet som är kvar är mindre än vad man skulle tro. Men det beror naturligtvis på kajaktyp, hur mycket last man har och hur väl man lyckats tömma innan man tar sig ombord. Även om det är restvatten kvar är det enklare/snabbare att paddla i säkerhet än att bogsera kajaken simmande.

Pumpa ut om du har pump och där/när vågorna tillåter det.

10 grader i vattnet (och lägre!) kan det bli efter oväder, även i juli.
Det var 6(!) grader i Byrum (Öland, Kalmarsund) 25 juli 2010.

mvh thomas
 
Ett alternativ till traditionell havskajak är surfski som inte kan vattenfyllas och kräver mindre mängd träning för att klara av självräddning.
Våtdräkt eller torrdräkt är mer eller mindre ett måste vid paddling i kalla vatten pga sittgrop som kan spolas över.
Den typiska surfskin är ett tävlingsredskap som är långt och smalt, men det finns även de som är stadiga som en vanlig havskajak.
De i videon nedan är modell stadigare.
https://youtu.be/QuaGpZSt85g
 
Tack för att du delade med dig TS! Alla gör vi våra misstag, men inte alla har modet att visa upp dem för andra!. Jag vill själv börja paddla kajak, och att läsa det här kan säkerligen bespara mig ett misstag eller två :).

Hur som, det känns som, efter att ha läst detta, som att en torrdräkt är att rekommendera. Jag har själv sysslat lite med dykning, och det är inga problem att vara i nån timme i havet i vintertid med sådan på. Skaffa en torrdräkt, det ger dig timtal extra innan du fryser så mycket att det är ett reellt problem, dessutom gör luften som fångas i den att man flyter rätt bra. En förhållandevis billig livförsäkring!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Kajakincident vid Fjällbacka Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...