Letar efter ny torrdräkt

Fråga till trådstartaren..

Du skriver att Palm aleutian har korta armar. Vill gärna höra lite mer eftersom jag tittat lite på Palm hemsida. enligt deras måttabell räcker armlängden gott och väl för mig.Jag kanske har korta armar? Är det andra som har erfarenheter av Palm dräkter som kan bekräfta/dementera?
 
Jag har provat Aleutian i M och L.
M passar bra från midjan och neråt. När jag lutar mig framåt, tänk utgångsläge för rollträning stramar det för mycket. I stlk L har jag inte det problemet men nederdelen blir löjligt stor. Så 2-3 cm till hade varit bra.
Min Gul har stlk S och där har jag inte problemet.
Kokatat har jag provat en GFER i M som satt bra. Lite mer bylsig runt benen än perfekt men fortfarande bra.

Ska måtta mig själv de närmaste dagarna för att kolla. Ska dessutom kontakta Palm för att se om de ändrat passformen med avseende på ärmarna.
 
Det är ett tag sedan jag senast använde Palm men tycker de är relativt "normala" i form och storlek. De brukar dessutom ha ganska bra finish i sömmar mm men deras material i tyget är jag inte speciellt förtjust i.
 
Kokatat gör ju inte bara specialfärger utan man kan dessutom få ärmarna och benen i önskad längd för en hyfsad peng...men de är ju grisdyra i inköp i Sverige tom i jämförelse med Finland (expedition Sve 11900sek, Fin 1180€).
 
Jag blev först lite glad när jag ser en ny tråd om torrdräkt då jag går i tankarna att köpa min första torrdräkt. MEN efter att läst alla inlägg har det inte blivit mycket klarare!

Jag paddlar mest insjö, hyfsat lugna vatten, jag är ute och upplever naturen, alltså ingen rollning, bus i vågorna (frivilligt) men vill kunna paddla året runt! Inte känna mig begränsad av min utrustning osv.

Vad ska man satsa på? Är alla dräkter under 5000 att utesluta direkt ? När måste man ha dräkt istället för byxa/jacka.. osv..
Jag är hyfsat nybörjare, framförallt när vi pratar höst/vinter paddling!

Några tips?
 
hade samma funderingar som Jonaslink, ville förlänga paddlingssäsongen så i måndags köpte jag en en enklare och billigare torrdräkt (Gul Scapa) 3400 kr. Har inte använt den än då jag tycker det verkar för varmt än, men den sitter bra på kroppen, lite trångt runt halsen möjligen och aningens svårt att få igen dragkedjorna den sista centimetern.
 
hade samma funderingar som Jonaslink, ville förlänga paddlingssäsongen så i måndags köpte jag en en enklare och billigare torrdräkt (Gul Scapa) 3400 kr. Har inte använt den än då jag tycker det verkar för varmt än, men den sitter bra på kroppen, lite trångt runt halsen möjligen och aningens svårt att få igen dragkedjorna den sista centimetern.

Ååå.. då hoppas jag att det snart blir kallt där du bor så du kan utvärdera det hela och sen komma med ett utlåtande! Jag har några Gul kläder i övrigt som jag tycker fungerar bra, så hoppas din torrdräkt gör det oxå!! 3400:- känns för min del något bättre än runt 6000:-

Men man vet ju att det där lilla extra piffiga och en något bättre sömn, kanske något bättre dragkedja det är sånt som ofta skiljer om man går upp en prisklass! Men är det värt det? Kommer jag använda den såpass hårt att det behövs det extra? osv osv... Livet är bra tufft ibland med alla dessa tunga beslut och all denna ovisshet! ;)
 
Ang Palm Aleutian

Är också intresserad av synpunkter på nya Aleutian.

Har själv en första generationens Aleutian som på många håll fick kritik att tyget delamineras, ett problem som jag inte själv upplevt som något problem, men efter att redan en gång bytt ut latexkragen vill jag inte göra det igen då tyget ändå börjar vara rätt slitet. Senare började Palm tillverka Aleutian i tjockare tyg, men den senaste upplagan ser ju helt nytänkt ut. Måtten i den gamla Aleutian passar inte riktigt mig, storlek L har perfekt passform på ärmar och övrekropp och storlek M har perfekt passform på nedrekroppen. Så jag undrar också om nya Aleutian har samma mått som den gamla. Det skulle ju vara en enkel match att para ihop L övredel med M nedredel men tyvärr gör inte Palm modifikationer på beställning...

Min andra torrdräkt är en Ursuit MPS som snarare är designad för en Michelin-gubbe, men det lösa tyget stör i praktiken ingenting och passformen och bekvämligheten är utmärkt frånsett halsmanchetten som är styv och obekväm. Med passliga skalkläder är MPS nästan perfekt, och utmärkt tillägg på långfärd då den kan packas i ett litet utrymme vid behov.
 
Är alla dräkter under 5000 att utesluta direkt ?

Nej det tror jag inte alls. Jag har själv en GUL Shadow GX4 någonting och den verkar slitstark och bra rent allmänt. Såldes för 3300 SEK och jag fick en rabatt så slutpriset blev 2700 SEK.
Hade jag köpt fel? Nej, med facit i hand så är det en mycket bra dräkt för de pengarna.

Nackdelar:
Jag gillar (numera!) inte en svart torris, det blir onödigt varmt en solig dag.
Jag gillar inte latex-fötter. Känns kalla jämt. Oavsett vad jag har under.
Latex är dessutom ganska ömtåligt.
Sen är den lite bylsig och inte direkt något modeplagg.

I övrigt gillar jag den mer och mer. Jag har haft den sen våren 2010 och den visar inga tecken på slitage eller åldrande alls.

Men nästa torris blir inte svart (inte ens mörk) och den har inte latex-fötter. PUNKT.

mvh thomas
 
1. Jag har mejlat Palm och Wetsuitoutlet om storlekarna på Palm och Typhoons dräkter. Typhoon har bara med längd och bröstomfång i sin storlekstabell...återkommer. Palm har Mb, medium broad som kanske kan passa oss.

2. GUL kan du köpa för 3500 idag. Jag har haft och slitigt på min i nästan fyra år. Bytte armtätningarna till latex efter två år, de var utslitna då. Troligen pga kraftiga handleder som sträckte neoprenet.
 
Ååå.. då hoppas jag att det snart blir kallt där du bor så du kan utvärdera det hela och sen komma med ett utlåtande! Jag har några Gul kläder i övrigt som jag tycker fungerar bra, så hoppas din torrdräkt gör det oxå!! 3400:- känns för min del något bättre än runt 6000:-

Men man vet ju att det där lilla extra piffiga och en något bättre sömn, kanske något bättre dragkedja det är sånt som ofta skiljer om man går upp en prisklass! Men är det värt det? Kommer jag använda den såpass hårt att det behövs det extra? osv osv... Livet är bra tufft ibland med alla dessa tunga beslut och all denna ovisshet! ;)

den kostar ca 3800 på addnature, men om man är medlem i friluftsfrämjandet har man 10 % på allt där.
 
Tack för all info, hoppas personen som startade tråden har fått ut lika mycket av den som jag :)

Jag summerar det hela som så att jag kan utan problem köpa en torrdräkt från ex Gul för under 4000:- och få en fullt fungerande! Låter bra...

Det med latex/neopren verkar ju vara en fråga oxå ?

Dessutom borde jag gå med i friluftsfrämjandet.. det har jag funderat på länge men dom har känts lite inaktiva i mitt närområde, tyvärr.. jag har kollat med dom vid några olika tillfällen men inte riktigt fått känslan för det då.. (har inget med denna torrdräktstråd att göra dock :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Martin på Elsa H efter mkt funderande blev det en i trä Paddling allmänt 10
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
PEUN Mår illa/yr efter rollar Paddling allmänt 18
NorthernLight Höftproblem efter långpaddling Paddling allmänt 13
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
losvahmaldav Topptur efter Hårkan !?? Paddling allmänt 0
danhaa Skarvar borta efter skövling Paddling allmänt 24
annie Kajak efter cykel! Paddling allmänt 7
knatte Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken. Paddling allmänt 9
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.