Att snöra eller inte snöra, det är frågan...

Som sagt Sveriges dyraste plastpåse, fast vill du kika och prova kan du få göra det.
Slutvikten blev 10,5kg när jag plockat på allt lull, men den blev suve att paddla då jag klämde på stålrodret i kombination med pedaler. 102 vill gärna spåra åt ena eller andra hållet och plastrodret räcker inte till riktigt när det blir sjö, men detta blev en lyckad kombination.

/K
 
Om man är så dedicerad sin sport att man skaffar en motionskajak så kan man väl inte inskränka sig till att paddla då vattentemperaturen medger bad? Kompisar som hjälps åt köper jag.

I vår klubb kan alla motions/tävlingspaddlare göra en självräddning vid ev. kapsejsning. Det är nåt du får lära dig i kanotskolan i unga år och regelbundet bör träna på, gör du det kan du utföra nedanstående även i den smalaste tävlingskajak:

Hamnar du i vattnet gäller det att snabbt vända runt den på rätt köl genom att lyfta kajaken i fören eller aktern. Sedan vräker du dig upp med bröstet tvärs över sittbrunnen och hjälper till med armkraft och/eller bensparkar tills du fått upp höften över sittbrunnen. Då vänder du snabbt ner ändan och sätter dig på sitsen, benen hänger dock fortfarande över sitbrunnskanten i vattnet som stöd. Nu fattar du paddeln, som du bör ha haft i ena handen hela tiden, och använder den som stöd mot vattnet medan du lyfter in benen i sittbrunnen. Kajaken brukar ha en hel del vatten i sig, men inte mer än att det går att paddla hem eller till närmsta brygga och tömma.

Kan man inte genomföra ovanstående bör man nog inte paddla utan sällskap, definitivt inte om det är kallt i vattnet i alla fall.

När det gäller tävlingspaddlare, unga, gamla eller avdankade, som har en lång vana i smala kajaker är balansen så god att en kapsejsning är väldigt sällsynt. I princip sker det bara om man skulle råka bli påkörd av en kompis som ligger på våg eller att materialet havererar på något sätt. Därav lämnar många i denna kategori flytvästen hemma under sommarmånaderna.

Rätt eller fel låter jag vara osagt, men så går det till på många håll.
 
Jag paddlar ju som jag tidigare skrivits alltid i torrdräkt men aldrig med flytväst då den är omöjlig att simma med, vilket jag gör lite då och då året runt med kajaken på släp för att få lite extra motion. Innan ni hinner fråga så, ja, jag flyter som en kork i enbart torris med underställ avpassad för vattnets temperatur. Dessutom paddlar jag till 99,9% ensam året runt i både inner och ytterskärgård och insjöar.

Jag är trygg med min set-up, det funkar och jag kan i värsta fall simma nån kilometer (vilket jag brukar göra ibland bara inte drivisen är för tät) Att ligga och simma ryggsim i kolsvarta havet i dyningen med en gigantisk stjärnhimmel som tak en bit med kajaken på släp tills drivisen blir i tjockaste laget ger en ny dimension till uttrycket "uteliv" och är rena meditationen för en stressad själ. Mer "nära naturen" än så blir det inte. .
 
I vår klubb kan alla motions/tävlingspaddlare göra en självräddning vid ev. kapsejsning. Det är nåt du får lära dig i kanotskolan i unga år och regelbundet bör träna på, gör du det kan du utföra nedanstående även i den smalaste tävlingskajak:

Hamnar du i vattnet gäller det att snabbt vända runt den på rätt köl genom att lyfta kajaken i fören eller aktern. Sedan vräker du dig upp med bröstet tvärs över sittbrunnen och hjälper till med armkraft och/eller bensparkar tills du fått upp höften över sittbrunnen. Då vänder du snabbt ner ändan och sätter dig på sitsen, benen hänger dock fortfarande över sitbrunnskanten i vattnet som stöd. Nu fattar du paddeln, som du bör ha haft i ena handen hela tiden, och använder den som stöd mot vattnet medan du lyfter in benen i sittbrunnen. Kajaken brukar ha en hel del vatten i sig, men inte mer än att det går att paddla hem eller till närmsta brygga och tömma.

Kan man inte genomföra ovanstående bör man nog inte paddla utan sällskap, definitivt inte om det är kallt i vattnet i alla fall.

När det gäller tävlingspaddlare, unga, gamla eller avdankade, som har en lång vana i smala kajaker är balansen så god att en kapsejsning är väldigt sällsynt. I princip sker det bara om man skulle råka bli påkörd av en kompis som ligger på våg eller att materialet havererar på något sätt. Därav lämnar många i denna kategori flytvästen hemma under sommarmånaderna.

Rätt eller fel låter jag vara osagt, men så går det till på många håll.

Den metoden fungerar bra på platt vatten i en motionskajak.
Men jag har också hjälpt en trött och kall paddlare i motionskajak som paddlat ut på öppet vatten en sommardag och där kapsejsat i vågorna, och om trots att han försökt i minst 15 minuter, och hade en kompis bredvid, inte lyckats komma upp och stanna i kajaken pga. sjögången. Efter att ha fått hjälp att stabilisera kajaken var han snabbt uppe, och paddlade rakt in till skyddat vatten igen. Att han kan komma upp utan problem på platt vatten betvivlar jag inte, men det är inte samma sak som att göra det i vågor. Eller att veta hur man bäst assisterar någon som trillat i.
 
Pappa fick till en bildsekvens när jag badar i kallingarna och som visar hur jag kan tömma min plastpåse och komma i den. Kanske informativt för någon?

Klar Baywatch varning! Släng dig i väggen David Hasselhoff
 

Bilagor

  • IMGP0307.JPG
    IMGP0307.JPG
    132.3 KB · Visningar: 373
  • IMGP0312.JPG
    IMGP0312.JPG
    137.9 KB · Visningar: 434
  • IMGP0318.JPG
    IMGP0318.JPG
    134.3 KB · Visningar: 524
  • IMGP0319.JPG
    IMGP0319.JPG
    133.2 KB · Visningar: 395
  • IMGP0320.JPG
    IMGP0320.JPG
    138.9 KB · Visningar: 325
  • IMGP0321.JPG
    IMGP0321.JPG
    139 KB · Visningar: 434
Tackar och bockar!

Det var ju över förväntan med information hur det går till i motionspaddlingens underbara värld!
Jag ska börja öva på att gå upp enligt Kåre´s bildserie och Disco-Kaj´s text.
Om det går att göra i en racinglåda måste det ju vara plättlätt i en lite bredare kajak.

Rune E´s finfina metod var dock inte lika kristallklar för min dimmiga hjärna, men jag antar att det är mer flytkraft än man tror i en kolfiber- pagaj? Metoden är ju rätt lik en flottörräddning utan flottör.

Hälsningar!

/Marcus
 
Snyggt! Skulle jag testat det där med den kajaken så skulle:

1: Baden aldrig avslutas.
2: Plastflisorna ryka.
3: Kajaken sjunka som en sten efter övningen.
4: Jag få simma iland med paddeln.

Det finns en anledning till att jag älskar min Hobie, den kan man ledigt stå i utan problem, i en sån "låda" som din skulle jag inte bli kvar många sekunder innan det blir "gå-runt-show".


*Nää jag är inte ett DUGG avundsjuk, verkligen INTE!*
 
Den metoden fungerar bra på platt vatten i en motionskajak.
Men jag har också hjälpt en trött och kall paddlare i motionskajak som paddlat ut på öppet vatten en sommardag och där kapsejsat i vågorna, och om trots att han försökt i minst 15 minuter, och hade en kompis bredvid, inte lyckats komma upp och stanna i kajaken pga. sjögången. Efter att ha fått hjälp att stabilisera kajaken var han snabbt uppe, och paddlade rakt in till skyddat vatten igen. Att han kan komma upp utan problem på platt vatten betvivlar jag inte, men det är inte samma sak som att göra det i vågor. Eller att veta hur man bäst assisterar någon som trillat i.

Kan inte se att det skulle vara nåt fel på räddningsmetoden för det, snarare var det väl avsaknad av att ha tränat den (och balansen?) som försatte ditt exempel i nämnda situation. Men att i överhuvudtaget försöka sig på självräddning när man har en kompis med verkar ju konstigt, då är det enklast med kamraträddning (något som också går utmärkt att göra med motions/tävlingskajaker). Fast det låter ju inte som att de hade tränat det heller... och då är frågan vad de gjorde ute i sjögången i överhuvudtaget?
 
Kan inte se att det skulle vara nåt fel på räddningsmetoden för det, snarare var det väl avsaknad av att ha tränat den (och balansen?) som försatte ditt exempel i nämnda situation. Men att i överhuvudtaget försöka sig på självräddning när man har en kompis med verkar ju konstigt, då är det enklast med kamraträddning (något som också går utmärkt att göra med motions/tävlingskajaker). Fast det låter ju inte som att de hade tränat det heller... och då är frågan vad de gjorde ute i sjögången i överhuvudtaget?

Absolut inget fel på räddningsmetoden i sig. Min poäng var precis den du är inne på: förlita dig inte på en räddningsmetod du bara provat på platt vatten. Och se till att du kan flera, så att du kan anpassa dig till situationen då det behövs.
 
Absolut inget fel på räddningsmetoden i sig. Min poäng var precis den du är inne på: förlita dig inte på en räddningsmetod du bara provat på platt vatten. Och se till att du kan flera, så att du kan anpassa dig till situationen då det behövs.

Dessutom, utgå alltid från att du är ensam, vattnet kallt och det går lite sjö. Varför då, jo, kompisen kanske har jämt göra med att undvika bad han också, det kan blåsa upp och ni är en bra bit från land.

Det är sånt jag räknar med när jag planerar vad och i vilken omfattning säkerhetsarrangemangen bör vara för att inte bli en siffra i statistiken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
JonasBergdahl Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort? Paddling allmänt 42
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
MarkusF Faltkajak K1 eller K2? Paddling allmänt 19
FredrikÖ Knätub eller nät? Paddling allmänt 2
lordglassbot Hastighet, tandemkajak eller två enkelkajaker Paddling allmänt 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.