Att snöra eller inte snöra, det är frågan...

Under den gångna sommaren har jag många gånger övat på olika räddningstekniker. Både med mig i vattnet, men även med kamrater. Vi har då noterat att det är inte är ovanligt att man snärjer in sig (i varierande grad) i snöret som sammanbinder kajak och paddel. Det har så här långt inte uppstått några problem, men teoretiskt ser jag en möjlighet att t ex få snöret runt halsen med påföljande risk att drabbas av panik e dyl.

Dock är min personliga uppfattning att samma snöre har så pass stora fördelar att jag rekommenderar alla jag känner att använda det. Både med tanke på att inte kunna tappa bort paddeln men även som tidigare uttryckts, som ett väl fungerande släpankare.
 
Att simma med paddel

Lina mellan paddlare och paddel kan göra att kajaken driver bort eftersom paddeln bromsar simning.

Thure

Har någon provat att simma med paddeln. Jag gjorde så att jag lade mig på skaftet med ena bladet under hakan, då blev det nästan som en surfbräda som lyfte upp mig.

Svante
 
Jag vill instämma att man inte skal ha lina mellan kajak och paddlare! Alldeles för stor risk, om man är ute i vågor att detta ställer till med problem i en kristisk situation.
Använder själv en paddleleash, men enbart i dom situationer då jag är ute i hög sjö (ö. 8-10 m/s cirka), där jag känner att risken för ett lite mere agressivt vattengång är möjligt.

MEN! jag tycker att ett av dom bättre "tricks-in-the-bag" att lära sig, är absolut att rolla! Ta en kurs och gör dett en vana att träna roll och rädningsövninger var endda gång man åker ut.

Thomas
 
Okej, okej...

Jag är nog övertalad vid det här laget. Det blir väl till att snöra upp förbindelsen mellan mig och min båt.

Men att hålla min paddle "on a leash" får väl bli melodin.

På tal om tricks in the bag så övar jag roll varje gång jag sätter mig i kajaken. Jag fick en crash-course i vågornas sällsamma spel härom sisten när jag snurrade in mig i alla rep.
Jag väjde framgångsrikt för en stor flat sten som plötsligt uppenbarade sig i en vågdal bara för att i nästa stund inse att vågorna trycks upp till dubbla amplituden när de går över ett grunt parti. Jag kom upp med en roll och var oerhört nöjd i en halv sekund innan nästa våg kom och slog runt mig ett halvt varv.

Det är kul som tusan det där med vågor, men det tar nog många år innan man lär sig lite om hur de fungerar.

Jag tar till mig alla tips här från alla med erfarenhet. Framöver ska jag succesivt öva på olika varianter med drivankare, flottörer, roll och annat i vågig sjö och fnula ut ett fungerade system med säkerhetsdetaljer.

Det där med att simma med paddlen som en surfbräda låter ju riktigt kul! Det ska testas imorrn. Jag paddlar med vinge, uppdaterar hur jag uppfattar hydrodynamiken när jag prov"surfat" den.

High paddel!

/Marcus
 
Om man experimenterar med att ha snöre mellan sig själv och något annat när man paddlar så rekommenderar jag att man sätter fast en kniv på flytvästen ifall det skulle trassla till sig. Gärna av modell linkap, eftersom de är enklare och säkrare att använda i en skarp situation.
 
Många röster mot lina mellan kajak och paddlare.

Och jag lägger en röst FÖR lina mellan kajak och paddlare.

Men det gäller under vissa omständigheter. För mig som är ute mest ensam och ibland på ganska öppna vatten känns värsta scenariot som att skiljas från kajaken. Vid utvalda tillfällen kopplar jag då fast mig i en lina (andra ändan sitter i kajaken). Denna lina har en schackel som jag snabbt kan lossa från mig. Schackeln sitter mitt på bröstet.

Någon lina mellan paddel och kajak har jag inte.

mvh thomas
 
Detta är jo en individuel sak, och jag ser trots mitt tidigare svar också vissa scenarier där det kanske är en bra idé enddå! Jag paddlar också oftast ensam!

Jag tycker att man, om situationen är så svår, endast koplar sig fast i kajaken igennom att använda en "löstagbar" bogserlina och inte något med karabiner som skal losnas eller kanske flagg knop som jag har sett en annan använda! Något som är så enkelt som möjligt och inte kräver mycket prasslande, energiutömmande aktivitet för att frigöra sig ifrån.
Själv har jag alltid denna på mig, oavsett väderlek och föhållande: http://northwater.com/html/products/sea_kayak/SKsubdirectory/Regulation-Micro-Tow.html
I samband med min flytvästmonterade kniv, är det relativt säkert att jag kan frigöra från linan om inte med systemets snabbutlösnings mekanism, då alternativt kniven om något krånglar till sig.

På samma tid har denna tow-line ett tvådelad system for kort och lång längd. I den situationen att man då hamnar i stökiga situationer, men enddå kopplad til kajaken kan man uppnå en ret lång avstand til kajaken, typ 15 meter, men där börjar då ett faromoment mer, då man inte har kontrol eller kontakt med kajaken alls.
I samband med höga vågor, då finns risken för att man blir dragit under, om kajaken reagerer annorlunda i vågorna där den nu finns.

Igen, förberedelse inför och en realistisk värdering av forhållande när man är ute är A & O, och man skal hamna i mycket plötsligt omskiftande situationer, innan sånna åtgärder borde vara nodvändiga!

Bara mina små Danska tankar och erfaringer! :)

Vh
Thomas
 
Jag använder gummiband mellan paddel och kajak men inte snör i mig sjävl som paddlare. Absolut nödvändigt att kunna frigöra snöret enkelt, t ex via kardborre - om snöret fastnar ofördelaktigt måset man kunna frigöra sig - ska jag bogsera så har jag snabbspäne för att kunna frigöra mig från en farlig situation som hastigt uppkommer.
Snöre mellan paddel och kajak motiverar jag dels med lathet att kunna lägga paddeln vid paus men även med "jag har reservpaddel i kajaken men ingen reservkajak i paddeln" - skulle jag ramla ur behöver jag bara hålla koll på en av grejorna för att ha allt med mig.

Tror forspaddlare inte gillar snören att fastna i men finns några sådana här får ni gärna kommentera.
Fors och vägpaddling utmanar ju vattnets enorma krafter på delvis liknande sätt. Själv turpaddlar jag.

Har ocksås sett ett fotsteg av snören som skulle underlätta uppstigning men där ser jag en risk att trassla in sig, särskilt i hög sjö - lite skrivbordsprodukt i mina ögon.

/Patrik, med ovanligt torr kajak för tillfället
 
Surfa med paddel

Halloj igen,

jag utlovade ju uppdatering efter simning medelst paddel, men det hela föll i glömska... Nu har jag i allafullafall varit ute och övat på att göra mig vän med vattnet och har bland annat simmat med paddeln som en "surfbräda". Lyftet som paddeln ger var precis så man kände det, men jag tror inte att det bidrar i någon större utsträckning till att hålla mina 95 kilo flytande.
Däremot var det förvånande hur pass bra paddeln höll sig på plats under min lekamen vid bröstsim. (Vingpaddel)
Får jag tid i helgen så kanske jag konstruerar drivankaret som det har skrivits om. Sen måste man ju hitta lämplig vind att pröva det i.

Testar med ytterligare en fråga relaterad till säkerhetsaspekt:

Om man misslyckas med roll och det blir "wet exit" varför är då flottörräddning så omhuldad som räddningsteknik? Om man ändå sätter på en flottör och är blöt är inte en re-entryroll enklare?

Jag tänker en del på tekniker och tränar så mycket jag har möjlighet att komma ut och paddla, men saknar ju ännu erfarenhet. Är reentryrollen krångligare i vågor än flotörräddningen? Jag tycker att det borde vara tvärt om.

High paddel på er alla!

/Marcus
 
Halloj igen,

Om man misslyckas med roll och det blir "wet exit" varför är då flottörräddning så omhuldad som räddningsteknik? Om man ändå sätter på en flottör och är blöt är inte en re-entryroll enklare?

Jag tänker en del på tekniker och tränar så mycket jag har möjlighet att komma ut och paddla, men saknar ju ännu erfarenhet. Är reentryrollen krångligare i vågor än flotörräddningen? Jag tycker att det borde vara tvärt om.

High paddel på er alla!

/Marcus
Rentry med roll kräver övning och vattenvana. Den kan utföras både med och utan flottör, men huvudet ska under vattnet och du har kajaken vattenfylld efteråt. Utan flottör är den snabbare än "vanlig flottöruppgång".
Fördelen med flottören är att du har lite extra stöd efteråt oavsett metod, men du ska fylla och ta av flottören.
Med flottör och kajaken rättvänd och t.ex "heel-hook"-uppgång eller liknande så har du sannolikt mindre vatten i än efter re-entry med roll.
Alla metoder kräver övning och kajaklek. (torrdräkt förlänger lekstunderna och säsongen)
PS rollträning och lek har tränat bort det mesta av min vattenrädsla, men jag har fortfarande stor respekt för vattnet.
 
Hej Gunnar_G!

Tack för svar! Det går ju liksom inte att misslyckas med en roll om man har flottör på, det är ju bara att bryta upp sig på råstyrka.

Det krävs väl lite vattenvana att ta sig upp i en traditionell flottörräddning också, men jag tycker reentrandet är enklare och snabbare, är det bara jag?

Men jag köper rakt av att det blir mer vatten i sittbrunnen med reentry än flottörräddning.

Jag försöker också göra vattnet till min vän. Vattenvana har jag, men det är fortfarande relativt nytt med vatten och kajak. Respekten för havet kommer aldrig minska för mig, men med övning av rollar och blöta kajakaktiviteter ökar kontrollen över farkosten och då minskar ju skräcken för att kantra.

Hälsningar!

/Marcus

PS. Torrdräkt är beställd till hösten...
 
Hej Gunnar_G!

Tack för svar! Det går ju liksom inte att misslyckas med en roll om man har flottör på, det är ju bara att bryta upp sig på råstyrka.

Det krävs väl lite vattenvana att ta sig upp i en traditionell flottörräddning också, men jag tycker reentrandet är enklare och snabbare, är det bara jag?

Men jag köper rakt av att det blir mer vatten i sittbrunnen med reentry än flottörräddning.

Jag försöker också göra vattnet till min vän. Vattenvana har jag, men det är fortfarande relativt nytt med vatten och kajak. Respekten för havet kommer aldrig minska för mig, men med övning av rollar och blöta kajakaktiviteter ökar kontrollen över farkosten och då minskar ju skräcken för att kantra.

Hälsningar!

/Marcus

PS. Torrdräkt är beställd till hösten...

Jag brukar bara klättra upp i kajaken. Ingen flottör o inte reentry roll. Reentry roll har jag inte riktigt fått kläm på, tycker att det är svårt att komma i kajaken. Flottöruppgång tycker jag är knöligt o ta onödigt lång tid. Varför inte bara häva sig upp på akterdäck, svänga över benet o glida ner i sittbrunnen, enkelt o smidigt. Många tror att man inte kommer upp på detta sätt m alla (nästan) jag har sett testa har klarat det.

Efter att ha varit m om att en paddelbekant trasslat in sig i linor vid vältning så pass att han behövde hjälp för att få luft igen så har jag verkligen bestämt mig för att inte ha några snören i sittbrunnen.

Har vid forspaddling varit m om att båten har drivit iväg vid misslyckad roll flertalet gånger (m det är ju "lätt" för nån annan att hämta båten, paddlar däremot de ska man hålla hårt i för de är inte lika lätta att hitta) m vid surf o havspaddling har detta aldrig hänt. Jag har fått tag i kajaken innan den driver iväg. Kajaken är stor o lätt att greppa o jag måste ju ändå dra loss kapellet för att komma ur den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
JonasBergdahl Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort? Paddling allmänt 42
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
MarkusF Faltkajak K1 eller K2? Paddling allmänt 19
FredrikÖ Knätub eller nät? Paddling allmänt 2
lordglassbot Hastighet, tandemkajak eller två enkelkajaker Paddling allmänt 36

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...