Att tänka på om man paddlar själv?

Jag använder PLB

När jag är ute själv så är det flera saker som kan vara vesäntliga

PLB - tycker jag är viktigast eftersom
mobiltelefon
handburen VHF

Övrig utrustning jag har alltid med.
Ficklampa
Karta
Kompass

. För övrigt så kan du hyra PLB av mig billigt om du ska iväg.
den jag har är http://www.oceansignal.com/product.php?id=22

Lycka till med paddling.
 
Jag paddlar bara själv och tyccker inte om att släpa med mig massa onödiga säkerhetsprylar, jag har några plåster och ett par alvedon som första hjälpen, har köpt en skumflottör men som jag nästan visste så är det bara krångligare att ta sig upp i båten MED den än utan. Mycket enklare och stadigare att kravla upp bakifrån. Sån cowboys-grej eller vad de nu kallas.

Andra saker som är viktigare för mig är ett ankare (använder en hästsko), det kan man även använda att spänna ut ett tunneltält med på en klippa utan markpinnar. GPSen har jag skrivit tidigare att jag alltid har med plus ett gäng batterier, nån extra mobil tror jag att jag har ockdå.

Sen har jag en färgglad jaktkeps i knallorange att ta på vid behov så båtarna ser mig bättre då min flytväst inte har signalfärger.
 
ja nödraket låter ju minst sagt onödigt, likaså vhf-radio eller vad de heter, flottören funderar jag på att inte ta med igen då jag inte gillar den. vill inte ha för mycket prylar med som bara blir liggande oanvänt.
 
ja nödraket låter ju minst sagt onödigt, likaså vhf-radio eller vad de heter, flottören funderar jag på att inte ta med igen då jag inte gillar den. vill inte ha för mycket prylar med som bara blir liggande oanvänt.

Idén med många säkerhetsprylar är att de just helst skall förbli oanvända, ett bra exempel är det klassiska första förbandet.
 
Det ska vara så enkelt som möjligt! För en tur på ett par timmar räcker ett ombyte kläder. För längre turer krävs så klart campinggrejer plus en kompass.

Säkerhetstänket när det gäller paddling har en tendens att bli överdriven. Det låter ibland som om att sätter man sig i en kajak så kan vad som helst hända. Om man är normalt försiktig så är risken ganska liten att gå runt ofrivilligt vid paddling. Störst är den vid i- och urstigning och då är man ändå nära land.
 
Jag är i samma situation och jag paddlar själv. Jag har ingen flytväst men alltid torrdräkt och den funkar ju som flytväst iom. underställ mm. Jag har alltid paddlat själv utom några få gånger och jag känner mig helt trygg därute oavsett väderlek och med torrdräkt är det jätteskönt att ta en tur när det regnar och är grått och man ändå inte kan göra nåt annat. Dessutom är man helt ensam då inte räcerbåtsmarodörerna är ute och snurrar när det regnar.

Men svettas du inte om du har torrdräkt sommartid?? Jag prövade en dagstur med torrdräkt under sommarn men med flytväst också men jag höll på o svettas ihjäl.

/Kjell
 
Säkerhetstänket när det gäller paddling har en tendens att bli överdriven. Det låter ibland som om att sätter man sig i en kajak så kan vad som helst hända

Nja, är man ute själv/ensam så bör man nog tänka sig för. Är man dessutom lite längre ut från land så känns det inte särskilt överdrivet att ägna lite tid åt säkerhetstänk.

Meningen är ju att få med sig relevanta grejor, inte allt man har. Mitt problem är att få ner antalet prylar (även säkerhetsprylar) till så lite som möjligt. Vad som helst KAN hända! Är man ensam och långt ut i ytterskärgården är man utelämnad till sig själv och dom kunskaper/prylar man har med sig.

Jag vill ju varken utsätta mig för verklig fara eller avbryta turen.

Man får resonera sig fram. Har jag bra ficklampor med mig kanske jag slipper nödraketer. Har jag verktyg och rep-material kanske jag kan lösa problem själv. Har jag torrdräkt med mig kanske jag vågar mig på längre överfarter. Har jag lanterna med mig vågar jag färdas på natten (när det ev blåser mindre). Har jag tillräcklig med mat och vatten klarar jag att bli fast på en mindre ö några dygn (pga dåligt väder). Osv.

Det finns alltid en förhöjd risk med att ha en "dead-line", när man måste vara hemma/passa ett tåg/vara på jobbet. Då får man ett felaktigt risktänkande att ställa mot väder och vind. Sånt kan man faktiskt undvika och ta höjd för innan turen ens börjar.

mvh thomas
 
Det är klart att man ska ha ett säkerhetstänk när man paddlar. Det tycker jag också. Men det ska vara i paritet med vilken paddling man gör. TS verkade ha planer på mindre turer för att prova på (min tolkning) och tråden har sedan dragit iväg åt ett helt annat håll. I och för sig inte fel, men kanske inte vad TS frågade efter.
Men ska man paddla långt från land eller vara ute och leka i vågor och med rock-hopping så är det ju andra förutsättningar som gäller. Men hur många nya paddlare börjar med det?
 
TS verkade ha planer på mindre turer för att prova på (min tolkning) och tråden har sedan dragit iväg åt ett helt annat håll.

Du har nog tolkat TS rätt. Men så fort man är ensam blir det lite värre. Är man dessutom nybörjare har man (likt i trafiken) en förmåga att sätta sig i lägen en erfaren skulle ha problem att ta sig ur.

Jag hamnar fortfarande i såna lägen emellanåt. Jag gör fortfarande felbedömningar. Det är därför nyttigt (för dom flesta) att läsa många såna här trådar och jag tycker inte det gör något att det drar iväg och blir lite bredare innehåll. Något "helt annat håll" tycker jag inte denna tråd har dragit iväg till. Efter en sommars paddling kommer nog TS att läsa denna tråd med större behållning.

Fast jag förstår vad du menar och tycker emellanåt att det finns en risk att man skrämmer nybörjare med nödraketer, torrdräkter, GPS, PLB, VHF, NIL-kurser, roll-kurser och allt annat som är ABSOLUT nödvändigt innan man kan sätta sig i en kajak.

mvh thomas
 
Men svettas du inte om du har torrdräkt sommartid?? Jag prövade en dagstur med torrdräkt under sommarn men med flytväst också men jag höll på o svettas ihjäl.

/Kjell

Jag använder också torrdräkt på sommaren. Den är ju egentligen inte värmande. Men den hindrar kroppsvärmen från att lämna kroppen tillräckligt fort när man anstränger sig. Både jag och Teknikern sitter i sit-on-top-kajaker och då finns alltid möjligheten att ta ett "bad" för att kyla av sig.

Dessutom får man i en SOT betydligt mer sjö över sig så torrdräkten är faktiskt det mest komfortabla man kan ha på sig utom när det är mycket varmt. Hobie-kajakerna kan dessutom med fördel seglas och då rör man inte så mycket på sig. Mindre kroppsansträngning alltså.

Men en torrdräkt fungerar bra även i en vanlig kajak på sommaren. Tunt sidenunderställ och lugn paddling. Känns väldigt tryggt på lite längre överfarter och när vattentempen är låg. Bra att iaf HA MED en torrdräkt alltså.

mvh thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
Thrashback Köpa begagnat, vad tänka på? Paddling allmänt 0
avslutad130206 Ny med kajak i midsommar - Vad tänka på? Paddling allmänt 10
Joakim Ambrosson Viktigt att tänka på..? Paddling allmänt 7
losvahmaldav Att tänka på vid en längre kanottur !?? Paddling allmänt 11
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Punkrocker Nybörjarkajak - vad bör jag tänka på? Paddling allmänt 6
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.