Att tänka på om man paddlar själv?

Vad ska man tänka på om man ska ut och paddla själv?
Finns det någon säkerhetsutrustning förutom flytväst man bör ha med/på sig? (paddling skärgård med junior havskajak i plast)
Tänka på vid val av sträcka?

Eftersom det är så svårt att få med sig någon vän när man själv kan tänker jag försöka mig på att ta mig ut själv på vattnet nu i sommar.
 
Vad ska man tänka på om man ska ut och paddla själv?
Finns det någon säkerhetsutrustning förutom flytväst man bör ha med/på sig? (paddling skärgård med junior havskajak i plast)
Tänka på vid val av sträcka?

Eftersom det är så svårt att få med sig någon vän när man själv kan tänker jag försöka mig på att ta mig ut själv på vattnet nu i sommar.

Det är bara att paddla så det ryker!

GPS bra att ha så kan man hoppa över kompass och skit.

Mobil med vattentät påse

En del tycker man ska ha flottör, men personligen tycker jag det är onödigt. Paddlar man nära land och välter är det bättre att ta sig in till land än att fippla med en sån.

Nån form av reservpaddel är bra.

Undvik att ge dig ut om det blåser mycket, ha koll på väderleken.

Korsa farlederna så snabbt som möjligt och på det kortaste stället. Motorbåtar är det farligaste och mest störande du kan råka ut för. Undvik dessa så går inget fel.
 
Om du lär dig att klättra upp i kajaken och övar det med samma utrustning och under samma förhållanden som du tänker paddla i kan du känna dig ganska trygg. Att simma iland kajaken efter en kapsejsning ser jag mest som ett sätt att lära in ett riskabelt beteende. Du kommer inte alltid att vara tillräckligt nära land. Bättre då att klättra upp och bygga upp förtroendet för din utrustning.

Sök upp en klubb som kan lära dig någon form av ensamuppklättring. Åtminstone till en början kan du ha hjälp av en paddelflottör för att ta dig upp.

Vad gäller klädsel kör folk i allt från vanliga träningskläder (löparkläder) till torrdräkter. Vad som passar dig lär nog klarna när du paddlat mer och övat uppklättring.

Lycka till, Klas
 
Vad ska man tänka på om man ska ut och paddla själv?

Måste nog ännu en gång vara tråkig...

Passa å att gå en kurs med en licenserad instruktör. På ett par dagars kurs lär du dej väldigt mycket och paddlingen blir både säkrare och roligare.

Med en grundsäkerhetskurs i bagaget och lite träning till så kommer du kunna mer än vad de flesta lär sig på flera år.

Lycka till och njut där ute!
 
Jag är i samma situation och jag paddlar själv. Jag har ingen flytväst men alltid torrdräkt och den funkar ju som flytväst iom. underställ mm. Jag har alltid paddlat själv utom några få gånger och jag känner mig helt trygg därute oavsett väderlek och med torrdräkt är det jätteskönt att ta en tur när det regnar och är grått och man ändå inte kan göra nåt annat. Dessutom är man helt ensam då inte räcerbåtsmarodörerna är ute och snurrar när det regnar.
 
Förutom väst tycker jag att flottör och pump är obligatoriskt. Att har tänkt igenom hur du ska hantera olika situationer säkerhetsmässigt är oxå obligatoriskt samt att öva olika självräddningstekniker under samma förhållanden som du ska paddla i.

/Måns
 
Det är bara att paddla så det ryker!

GPS bra att ha så kan man hoppa över kompass och skit.

Mobil med vattentät påse

En del tycker man ska ha flottör, men personligen tycker jag det är onödigt. Paddlar man nära land och välter är det bättre att ta sig in till land än att fippla med en sån.

Nån form av reservpaddel är bra.

Undvik att ge dig ut om det blåser mycket, ha koll på väderleken.

Korsa farlederna så snabbt som möjligt och på det kortaste stället. Motorbåtar är det farligaste och mest störande du kan råka ut för. Undvik dessa så går inget fel.

Bra talat! Instämmer nästan helt. Jag gillar flottören om den är av typen färdig skumkloss. Bra att dra upp en turpackad tung kajak på, speciellt om man är ensam. Se till att yttertyget har bra glid.

Som ensam är man lite mer utsatt. Man kan bli sjuk, huggormsbiten eller halka i strandkanten och bryta/vricka något. Inte så farligt kan man tycka, men är man ensam kan det bli allvarligt.
En enkel magvurpa blir direkt jobbig. Jag har haft otrevliga effekter av slarv med vätsketillförsel.

Jag rekommenderar en stunds läsning på denna länk:
http://www.thomassondesign.com/paddla

Eventuella kurser, olika räddningstekniker och kan andra bättre än jag. Det är naturligtvis bra att kunna ta sig ombord och få ut vattnet så man kan paddla på som förut. Men hur hamnade man i vattnet?

Jag har gjort en riskanalys (avseende paddling i svenska vatten utan hajar och krokodiler) för eget bruk och kommit fram till att det finns 4 saker där livet direkt är på spel. Drunkning (spelet är nog förlorat här), hypotermi (nedkylning), påkörning av annan farkost och blixtnedslag (sannolikhet låg, konsekvens hög). Undvik dessa saker. Använd sunt förnuft.
Sunt förnuft kan få dig att gå en kurs och/eller köpa en torrdräkt, lyssna på väderrapporten osv.

Jag (liksom Teknikern) gillar torrdräkt och använder den även sommartid. Jag har den inte alltid på mig men alltid med mig. Vid överfarter och busväder finns den tillgänglig.

Sen finns två intressanta elektroniska hjälpmedel (förutom mobil och VHF) som kan vara av intresse för ensampaddlare. Jag har inte något av dessa så andra får komma med erfarenheter. Det ena är en PLB (personal beacon locator) som kan aktiveras och då sänder ut en nödsignal.
Info finns här: http://www.cordland.se/plb.html.
Pris ca 2500 - 3000 SEK.
Den andra varianten är en AIS-sändare som också aktiveras och sänder ut en nödsignal. Pris ungefär samma.
Info finns här: http://www.cordland.se/s10.html
Skillnaden handlar lite om vem som kan ta emot nödsignalen.

Paddla så det ryker!

thomas
 
"- Inget är så lätt att bära som som mycken kunskap..."

Tror jag det står i Eddan...

Ju mer man paddlar destå mer lär man sig känna sina egna gränser. Lär känna dem och vet när du passerar gränsen så är du på den säkra sidan. Paddlar man ensam så krävs att man har lite större marginaler.

Tänk igenóm vad som kan hända i förväg och planera hur du skall agera så minskas riskerna. Lite säkerhetsprylar kan också var bra att ha (typ visselpipa, pump, flottör).

En erfarenhet jag har är att om man väljer att paddla i tidig gryning så är det ofta spegelblankt och ingen konkurrerande båttrafik. Nackdelen är att det kan vara dimma men det är sånt man får ta :)

Paddlar själv både i grupp och solo och båda formerna har sina fördelar. Framförallt slipper solopaddlaren kompromissa om färdvägarna. Men båda sätten har sin tjusning.

Så paddla på bara, men tänk efter före så går det säkert bra.

Vänligen//Dag
 
Ombyte - vattentätt packat

Jag vill slå ett slag för att alltid ha med sig ett komplett ombyte i en vattentät bag. Alltså alltihop, även mössa och vantar, och gärna en handduk på toppen i förpackningen. Jag har en sådan bag och har den i kajaken men även i skridskoturens ryggsäck.
Bagen följer alltid med, lika oundgänglig som paddeln och flytvästen. Jag undantar den bara när jag har full långfärdspackning (då ju ombytet finns på annat sätt), eller vid kortare turer iförd torrdräkt.

Funkar det? Ja, för ett antal år sen fick jag bada i bokstavligen iskallt vatten, då jag klantat mig vid kortstopp, och kajaken drev iväg. Blev tvungen att simma efter den. Upp på land igen, raskt byta om, och så var problemet borta. Eller i vintras, då gick vi genom isen, min kompis och jag. Jag hade torrdräkt, men inte han. Dock hade han sitt ombyte, det tog bara tre minuter, så var vi på väg igen, torra och fina.
 
En erfarenhet jag har är att om man väljer att paddla i tidig gryning så är det ofta spegelblankt och ingen konkurrerande båttrafik. Nackdelen är att det kan vara dimma men det är sånt man får ta :)
Inte bara gryning, när natten fallit så är det oftast bara dyning och man kan gå efter fyrarna och veta att man ligger utanför lederna. Ska jag förflytta mig långt över öppet vatten så paddlar jag ofta sent, slår läger och sen sover så länge jag vill. Paddling för mig ska vara semester och eftersom jag är nattmänniska så fungerar det bra, och finns det något vackrare än en stor stjärnhimmel som tak?
 
Tycker själv om att just paddla på natten och allt men det är kanske inte det tipset man ger en Nybörjare som undrar vad man ska tänker på om man paddla själv. ;)

Annars har väl allting redan nämnts. Vet att vissa även har nån form av bogseringssystem så de kan koppla ihop sig med kajaken tex vid landgång där det är svårt att gå iland med kajaken och simma helt enkelt till land och drar in kajaken (även om denna situation händer väldigt sällan)

Man bör helt klart anpassa sin utrustning efter områden man paddla i. Kör man bara i mindre innersjöar kan man nästan struntar i det mesta, kör man rockhopping osv bör man utöka med en hjälm och reparaturskit till paddeln och kajaken osv

Själv har jag också haft med alla prylar som det har skrivits om. Påsen med ombytte försvann när jag skaffade torrdräkten - Med den jag hade kunde jag ju ändå bada med när det var riktig kallt och hade rätt underställ. Badade faktiskt på skoj i en halvtimme på så en gång (väldigt kul att leka med isflak :) )
Är man på tur har man ju också all ombytte med sig och behöver inget särskild.
Sen efter ett tag försvann mer och mer av alla dessa prylar. Jag är väl litegrann av en viktfetischist och stör mig dessutom på att ha massa prylar med mig som jag ska tänker på innan, ska torkar efteråt och kan tappa bort.
Det känns rätt skönt att kunna har det enkelt - just den där enkelhet jag trodde kajak livet handlade om när jag började paddla.
Det gäller helt klart fortfarande att har koll på läget och veta vad man klarar av och hellre avstår från en paddling än att har gjort sin sista.
Nuförtiden få all min utrustning jag har med mig i en mellanstor Messengerbag från Timbuk2 (förutom paddeln då) när jag paddla en dagspaddling (innan var det minst en Halv stor Ikeakasse och flera kilo mera)
Då har jag med kartan och kompass vid ställen jag inte känner utantill, min Camelbak med vatten och nån snickers, min norsaq och är det kväll kanske ngn lampa också.
Ska jag myspaddla har jag med även lite fika och en mössa + handskar vid behov.
Till flerdagars turer är det förutom mat,sovgrejerna + kläder även en "förstahjälpen" väska med just en första hjälpen kit + alvedon + kniv + verktyg till kajaken + vattenfast bred tape + vindtäta handskar eller tjockare handskar än de jag har på mig vid vanligt paddlandet.
Med de grejerna klarar jag mig i de vatten jag rör mig när jag är själv. Men jag sticker inte heller ut i 15m/s vind + 2meter vågor när jag är själv.
 
Mycket vettigt bland svaren!

Har egentligen inget att tillföra, det mesta har redan sagts. Vill nog poängtera en nybörjarkurs om man är grön och har lite ambitioner med sitt paddlande. Föratt man får en hel del tips och inspiration, man lär sig alla grundläggande tekniker och att man känner sig tryggare från början. Det näst viktigaste är att ha med sig huvudet. Annars hjälper ingen utrustning i världen. Det viktigaste är däremot att ha kul när man paddlar!

Fuchs, kan du inte ta foton på din utrustning när den är packad och ligger bredvid kajaken. För jag fattar inte hur du får ner allt genom de där pytteluckorna och i kajaken. Då är jag van att packa i en grönlandskajak. Tror det kräver bildbevis ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
Thrashback Köpa begagnat, vad tänka på? Paddling allmänt 0
avslutad130206 Ny med kajak i midsommar - Vad tänka på? Paddling allmänt 10
Joakim Ambrosson Viktigt att tänka på..? Paddling allmänt 7
losvahmaldav Att tänka på vid en längre kanottur !?? Paddling allmänt 11
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Punkrocker Nybörjarkajak - vad bör jag tänka på? Paddling allmänt 6
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.