visa din "kajakklocka"

det var en trevligt ide att låter armbandet sitter kvar och sy om denna. hade hittills bara tänkt på att tar bort det helt och fixa en hållare. gick förbi en klockaffär idag och såg riktig slimmade klassiska analoga klockor för kring 1000kr. kanske bli en sån då.
att bygga in en klocka i däcket vore en ide men jag vill inte alltid har klocka med mig och väljar hellre att ta en extra än att alltid har den med mig. mkt plats för att fälla in en klocka finns ändå inte då jag sitter med raka ben och har de mot insidan av däcket (grönlandskajak som sagt)

Kal P Dal ... jag håller med, helst vill jag ju glömma tiden och det är just för det jag packa ned mobilen. gps har jag inte ens med mig, tycker att det är rätt skönt att kommer bort från alla prylar osv.
men ibland paddlar jag till exempel på förmiddagen och ska sedan passa en tid med jobbet eller liknande. har jag då en klocka med mig kan jag avgöra mkt bättre hur långt jag kan paddlar osv.
och så tränar jag en del med kajaken också, bryr mig inte om puls osv men att har koll på tiden och kunna jämföra med sträckan och vädret osv för att avgöra sin hastighet och kondition behövs en klocka till.
 
En variant

är att ha en klocka på flytvästen. Typ sköterskeklocka (finns faktiskt mera manligt orienterade sådana klockor också med t ex digital visning)

Thure
 

Bilagor

  • t_HP1.jpg
    t_HP1.jpg
    4.2 KB · Visningar: 1,037
är att ha en klocka på flytvästen. Typ sköterskeklocka (finns faktiskt mera manligt orienterade sådana klockor också med t ex digital visning)

Thure

Jag har också klockan på flytvästen. Fast jag har en "vanlig" klocka, fäst i det vanliga armbandet runt axelremmen på flytvästen. Funkar fint tycker jag.

Annars skulle jag kolla efter kardborreband som tål vatten. Jag letar själv inaktivt efter det för att fästa andra saker på kajaken. Har sett det användas o det verkar bra. Du limmar fast den ena delen på båten o den andra på baksidan av klocka. Nån som har tips på vart man kan få tar på det?
 
hmm nu när jag har letat runt lite har jag ju sett flera armbands klockor jag gillar. tex suunto alu core i silver med brun skin-armband. både klocka och kompass kan kännas bra med den.
eller relags barigo muliti function watch med vit urtavla och brun armband är både snyggt och klassikt. man kanske bör börjar med att bära en klocka på armen i alla fall....
 
Den här har jag på armen, väger lite förstås men den är i titan är förvånansvärt lätt ändå. Om man gilla klockor som ser ut som klockor men har lite sköna funktioner utöver tidgivning typ kompass, höjdmötare, termometer, barometer...
 

Bilagor

  • t-touch.png
    t-touch.png
    92.2 KB · Visningar: 819
Bestämde mig sedan för en Suunto Alu Core med brun Skinarmband.

Att det blev en Armbandsklocka beror på ett jag gärna ville testa att har en även i vardagen igen. Och det känns ganska skönt för att man bara kan kolla tiden utan att samtidigt bläddra igenom hela mobilen bara för att man ändå har tagit fram den.

Att valet föll på denna klocka beror på:

- Stor Display som även syns med lite avstånd när klockan sitter fastspänt på däcket, bra vid mkt sol eller sent på kvällen
- har funktioner jag gillar: klocka, alarm, tidtagarur, countdown, temperatur, detaljerad kompass, inställbar digital riktningsvisare, vattentät
- den har inte en massa för mig onödiga funktioner som jag ändå aldrig behöver
- jag gillar designen
- priset kändes okej - andra klockor som hade liknande design/funktion var väldigt mkt dyrare
- haft Suunto förut och varit nöjd då


Nu har jag använd denna klocka ett tag, till Vardagen funkar den fint fast jag fick vänja mig lite då den är rätt stor. Inte störande stor men ändå så man känner av den mkt.
Använda nu hellre klockans alarm till väckningen än mobilens.
Vid paddlingen sätter jag den alltid på däcket (stänger i sig själv runt två gummilinor så den hamnar mitt på kajaken precis framför mig)
Det nedsänkta glaset är bra skyddat av aluet omkring men lite knasigt samtidigt då det alltid finns vatten på displayen. Det vore nog lite bättre med en högre kajak men man kan ändå läsa av hela displayen även med vattnet på.
Första funderingen vart såklart hur länge den skulle tåla allt vatten men än ser den fint ut och har inte släppt in ngt vatten fast däcket har varit översköljd väldigt ofta och jag även har rollat osv.

Inte alls funkar den inbyggda höjdmätare till min användning. vet inte om det bli för blött eller så men i den ena stunden visa den +60m för att ngr sekunder senare visa -5 fast jag har stått still - helt värdelös alltså.

Kompassen fungerar fint men ska helst kalibreras innan varje gång man paddlar. Inte svårt att göra men ett extra moment innan paddlingen. För det vardagliga är det dock inga problem då jag hitta "blind" i hemvatten och de gånger man är i nya områden få man kalibrera helt enkelt öóch bör inte störa mig allt för mkt.
Kompassen har tyvärr en batterisparfunktion som gör att den stänger av sig efter 45sekunder. Vill man köra långa överfarter efter kompassen är den alltså trots sin precisa gradering inte så perfekt då det nog bli lite tröttsamt att sätta på den (en knapptryckning) varje gång man vill kolla.

På däcket blev det ganska slimmad med denna klocka och jag har helst bara med denna utan ngn extra kompass nuförtiden. Vid myspaddling har jag bara kompassen framme så jag slippa ser tiden och till träningen är alla klockfunktioner mkt trevligt att har. Äntligen kan jag planera lite bättre när jag är på vattnet. Innan körde jag bara efter känslan men ibland har man tider att passa efter träningen eller vill delar upp träningen i olika segment.

I det stora hela är jag alltså nöjd :)
 

Bilagor

  • klocka.jpg
    klocka.jpg
    44.9 KB · Visningar: 705
Kan någon ägare till en Suunto Core tala om ifall den SAMTIDIGT kan visa aktuell tid och tidtagning?
Förutom det så mottages tacksamt förslag på klocka med dylik funktion.
Och det duger tyvärr inte med en analog urtavla och en pytteliten display tidtagningen alternativt nedräkningen är prioriterad.
Siffrorna skall vara lättlästa vid en snabb blick.
 
Ja du kan ser tiden och tidtagningen eller tiden och nedräkningen samtidigt.
dock så är det bara tiden som har stora siffror. tidtagningen och nedräkningen är mindre.

på bilden syns tiden och tidtagningen (obs siffrorna ändrar sig just därav är de lite halvgrå)
 

Bilagor

  • _K__0247.jpg
    _K__0247.jpg
    112.9 KB · Visningar: 466
Tack för bilden.
Jag hade hoppats på omvända funktionen, får väl leta vidare.
Men som sagt, tack för hjälpen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.