Kajak skall köpas, behov av hjälp!

Tjena alla proffs!

Jag undrar om denna kajak finns:

Prisbild 13-18 000kr
Glasfiber
Vikt runt 22<kg
Längd ca 5m
Bredd runt 53cm
Skedda

Till person:
170cm
65-70kg
Begränsad erfarenhet med paddlingsambitioner :)

Viktigt att den går fint att bära runt av en tjej, och att den inte känns som man vill byta ut den efter 1år till något "bättre".

Finns det något som stämmer in på detta?
 
Kolla in VKV´s hemsida de har både billiga o dyra kajaker med mycket bra kvalitet.

http://www.vitudden.com/

Prankster

Nu kanske inte VKV är det första man tänker på när man pratar skäddakajaker runt 5 meters längd och 52 i bredd. I.o.f.s. finns där nu även en del Seabird men även i den familjen är ju utbudet av kajaker som ligger ungefär i de måtten begränsat. Sea Pearl kanske någon säger men då är vi inne på Grönlandsstuk men om det är i linje med vad TS kan tänka sig så ok.

De kajaker som dyker upp i mitt huvud baserat på vad TS skriver är ett par olika. Avocet, såväl LV som den vanliga kan vara intressanta att titta på. Arrow Play LV och Arrow Nuka, mycket trevliga kajaker även de. Necky Chatham 16 också den en liten, tight och manövrerbar kajak. North Shore Atlantic LV faller även den väl inom TS spec och såklart ska vi inte glömma Tiderace Xcite s - "smallvarianten" av Xciten.

Sen två "bubblare". P&H Aries - glasvarianten av Delphin, lite kortare än TS spec men ack så rolig... Och slutligen P&H Cetus LV, lite längre men den är verkligen en kajak som ändå känns som om man satt i en kortare kajak när man paddlar den.

Tiderace och Arrow kan du prova hos Nynäs Kajak
Valley och P&H hos Svima
North Shore hos Söderkajak
Necky hos Horisont Kajak

"Nackdelen" med alla de kajaker jag listat ovan är att de kan anses tillhöra premiumsegmentet d.v.s. ligger högre i pris än 13-18000. Men - nu är det höst, håll utkik efter rea, demokajaker, begagnat. Framför allt lär man inte känna att den ska bytas ut efter något år till något "bättre" som TS skriver
 
Motionskajak

då skriver jag spontant roder. Det spar energi. Vad det beträffar bredden så är det mest bredden i vattenlinjen och bottenformen som bestämmer fartpotentialen. Ju rundare form ju rankare men också mindre våt yta och mindre motstånd i vattnet.

Skeddakajaker är i allmänhet inte inriktade på fart utan mera på styrbarhet utan roder och gång i sjö.

Vill du köpa en skeddakajak så tycker jag att Nordkapp LV kan vara intressant. 22 kg kan du få om du gör en beställning på en lättare kajak än standard.

Ren motionskajak kan vara t ex Citius som finns i olika bredder.

Thure
 
Qanik kayak denna ser mycket bra ut, mycket intressant.

Skädda eller roder? Den skall gå i öppnavatten som motionskajak.

Egenskaper som de flesta söker i en motionskajak är t.ex. ett skrov med fartpotential, sittbrunn optimerad för en paddelergonomi som ska ge maximal fartutväxling, och såklart - slippa lägga kraft på att med paddel och tyngdpunkt korrigera/ändra riktning d.v.s den har roder.

Quanik är en kajak som mycket tydligt har sina rötter i Grönlandstradtionen och ingen av egenskaperna ovan kan ju påstås vara de mest framträdande när det gäller en Grönlandskajak. Grönlandskajaker är vackra och fantastiskt trevliga på många sätt men, någon motionskajak är det inte.

För övrigt är inga av de kajaker jag listade tidigare som motsvarade runt 5 meter med skädda något som kvalar in under etiketten motionskajak. Kajaker runt 5 meter och med skädda är oftast optimerade för något helt annat än motionspaddling så är det öppet vatten och motionspaddling som är ditt tilltänkta användningsområde så faller nog hela din initiala specifikation...
 
Alla Rickards alternativ är trevliga. Men jag skulle snarare kalla de.lekkajaker än motionskajaker. Men paddla de rakt fram kan man ju alltid göra ändå. Tror även att vikten ar högre än 22 kg på de där kajakerna. Men bära de är nog inget problem ändå.

Vad vill du bli bättre på som paddlare?
 
Verkar vara lite oklart hurudan kajak som söks... Jag skulle rekommendera en bra kajakkurs för att få hjälp med teknik och få en inblick i hurudan paddling som är lockande. Sen går det att hyra lite kajaker för att testa...här på utsidan är tipsen ofta "högt och lågt" och dessutom friskt blandat...

Nordkapp tycker jag personligen är så trött kajak. Känns som best före datumet gick typ 1992...och vkv bra många år tidigare...
 
jag som INTE gillar kajaker utan roder har faktiskt ändå testat seabird qanik, sea pearl och black pearl. jag tyckte qaniken va alldeles för hög i fören å vindkänslig. sen gillar jag inta när man inte sitter mitt i kajaken, utan långt bak. BPn kändes bara kantig å fel för mej. däremot tyckte jag att sea paerl va klart överlägsen. både komfortmässigt å utseendemässigt och den va skitskön att paddla. den har jag även paddlat i blåst och vågor, och min kompis har en som han kör året runt. det är en skittrevlig kajak. så testa dom 3 och jämför. det är mkt kajak för pengarna. men kolla INNAN köp att den är tät. vattenslang finns väl oftast att låna nånstans eller en hink så du kan hälla på vatten ordentligt. runt luckor och in i skäddaboxen, med kajaken upp och nervänd. bättre att upptäcka läckage före köp.
så seabird sea pearl rekommenderas : )
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Majsan43 Skall en 7-åring kapell i kajak Paddling allmänt 3
michaelolsson Vad skall jag skaffa för kajak. Paddling allmänt 7
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
ssvoh Var skall man hyra kajak? Paddling allmänt 2
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.