Underställ under torrdräkt?

Undrar om jag svettas onormalt lätt, jag var ute en sväng i lördags och det var 10-12 grader och använde först det tunnaste tunnaste ylleunderstället 130 grams men det var för varmt och bytte till sidenunderställ vilket var himmelskt skönt o perfekt svalt.

När går ni andra över till så tunt ylleunderställ?? Själv känns det som det måste vara under 10 grader för att jag ska kunna stå ut.

/Kjell
 
Undrar om jag svettas onormalt lätt, jag var ute en sväng i lördags och det var 10-12 grader och använde först det tunnaste tunnaste ylleunderstället 130 grams men det var för varmt och bytte till sidenunderställ vilket var himmelskt skönt o perfekt svalt.

När går ni andra över till så tunt ylleunderställ?? Själv känns det som det måste vara under 10 grader för att jag ska kunna stå ut.

/Kjell

Visst är sidenunderstället skönt! Men hur länge räcker det i vattnet? För det var väl därför du hade torrdräkten? Mitt tips, testbada och se hur länge sidenunderstället räcker. Svårt att kombinera kläder för bad i kallt vatten med fysisk ansträngning.

thomas
 
Visst är sidenunderstället skönt! Men hur länge räcker det i vattnet? För det var väl därför du hade torrdräkten? Mitt tips, testbada och se hur länge sidenunderstället räcker. Svårt att kombinera kläder för bad i kallt vatten med fysisk ansträngning.

thomas

Kan bara hålla med Thomas!! Det som funkar bra i kajaken funkar inte lika bra när du hamnar i det blöta! Å tyvärr det blir svettigt i torrdräkt.. även fast jag använder en lätt fin Ursuit MPS i Goretex ...så jag brukar ha med mig ombyte(superunderställ) å byter när vi går iland för en fika!

/Janne
 
Kan bara hålla med Thomas!! Det som funkar bra i kajaken funkar inte lika bra när du hamnar i det blöta! Å tyvärr det blir svettigt i torrdräkt.. även fast jag använder en lätt fin Ursuit MPS i Goretex ...så jag brukar ha med mig ombyte(superunderställ) å byter när vi går iland för en fika!

/Janne

Min kompis Bosse har en Ursuit MPS. Det är den tunnaste, lättaste torrdräkt jag sett och kännt på. Andasförmågan vet jag ju inget om men själva modellen eller skärningen, vad det nu heter, har ju klar "björnesmagasin"-varning. Inte direkt slimfit. Så jag förstår att ombyte är nödvändigt när du går iland.
Don't forget, there is a dress code for dinner!

thomas
 
Min kompis Bosse har en Ursuit MPS. Det är den tunnaste, lättaste torrdräkt jag sett och kännt på. Andasförmågan vet jag ju inget om men själva modellen eller skärningen, vad det nu heter, har ju klar "björnesmagasin"-varning. Inte direkt slimfit. Så jag förstår att ombyte är nödvändigt när du går iland.
Don't forget, there is a dress code for dinner!

thomas

Har en Ursuit AWS oxå i Goretex å den är ännu "svettigare" så då blir det att jag helst använder MPS:en som andas lite bättre! Men håller med dig är allt annat än slimfit ;)

/Janne
 
Jag har testat och badat med den, simmat i den, gått runt med kajaken klivit ur tagit mig upp igen (egen kamraträddning med flottör) och rollat. Visst jag kände såklart kylan igenom med det var inga problem alls och det var ca 3 veckors sedan och temperaturen på vattnet var då 11-12 grader = iskallt i vanliga kläder. Visserligen lite kallare nu ca 9 grader, kanske dags för att rolla, sculling och bada igen. Skillnaden kan ju vara så stor att kylan blir outhärdlig, enda möjligheten att få reda på det är ju att hoppa i.

Synd bara att det är längre torktid på sitsen i kajaken nu när det är kallare. Vill helst ha en torr sits i alla fall när jag börjar och paddlar.

Helgen den 29-30/9 var jag ute med en paddling med klubben där 2 till hade torrdräkt och den ena av dom hade ett ylleunderställ icebreaker 200 medans jag då hade sidenunderstället, alltså jag hade flytit bort i hans ylleunderställ, hade inte stått ut, så jag helt enkelt kanske svettas mera än normalt.

/Kjell
 
Kör combo

Jag svettas alltid i torrdräkt vid fysisk ansträngning, det finns inget att göra åt det men aningen bekvämare kan man göra det.

All fukt i torrdräkten är inte direkt svett, en del är kondens. Kondens bildas ju där varm luft möter kallt, så tar jag på mej torrdräkten inne i värmen och även om jag går omedelbart ut och sitter stilla blir torrdräktstyget småfuktigt på insidan. Aldra värst blir det med bar hud eller bara ett tunnt underställ under torrdräkten. (Sitter jag en längre stund torkar tyget då dräkten sakta andas.) Jag föredrar alltså att ta på mej torrdräkten ute, och det stör inte alls att man då småfryser eftersom det bara förlänger tiden tills svettningen börjar. Svetten då? Den avdunstar ju från huden och möter det kalla yttertyget där det kondenseras igen till vätska.

Bekvämast för mej är sportunderställ i konstfiber som effektivt för bort fukten från huden till följande plagg som är ett tunnt underställ i ylle som gärna binder en hel del fukt. Nackdelen är att konstfiber tenderar stinka så på långfärder kör jag bara med ylle. På kortare motionsrundor svettas man ändå bra mycket mer än vad torrdräkten andas så då kan jag lika gärna köra med en tjockare fleece och hoppas på att den inte blir helt genomdränkt och förlorar sin isoleringsförmåga.

Det oundvikliga svettandet måste man ju komma ihåg att komensera med tillräckligt dricka.
 
Tipset för dagen: börja med att bada med torrdräkten innan du sätter dig i kajaken. Dels kan du ha ett tjockare underställ från början (blött torrdräktstyg kyler lite lagom) och sen transporteras fukten inifrån och ut snabbare. Jag vet att det låter knäppt men det funkar faktiskt över förväntan. Det verkar som om den extra avdunstningen sätter igång en fuktvandringsprocess. Jag brukar börja med några simtag, sen kravla upp i kajaken och på våren när vattentemperaturen är låg så har jag ett tjockt dykarunderställ och badar varje rast innan jag sticker vidare.
 
Tipset för dagen: börja med att bada med torrdräkten innan du sätter dig i kajaken. Dels kan du ha ett tjockare underställ från början (blött torrdräktstyg kyler lite lagom) och sen transporteras fukten inifrån och ut snabbare. Jag vet att det låter knäppt men det funkar faktiskt över förväntan. Det verkar som om den extra avdunstningen sätter igång en fuktvandringsprocess.

Det låter konstigt men det ringer en klocka någonstans att jag sett någon reklamsnutt för gortex på youtube som bekräftade detta. Minns inte exakt vad den handlade om men jag undrar om det inte var ungefär samma sak. Jag har alltid trott tvärtom att blöt utsida försämrade fukttransporten. Men det kan ha något med differenstryck att göra. Dvs mer skillnaden i temp mellan utsida och insida på torrdräkten. Den som sitter med fakta får gärna förklara.

thomas
 
. Jag vet att det låter knäppt men det funkar faktiskt över förväntan. Det verkar som om den extra avdunstningen sätter igång en fuktvandringsprocess.

Vaa?? Har alltid hört att man ska tvätta goretexplagg när dom blir så att vattnet inte längre "pärlar av" alltså när yttertyget blir fuktigt och blött. När vattnet inte "pärlar" så förlorar man andningskapacitet just pga att utsidan av tyget är blött det täpper med andra ord till och hindrar andningskapaciteten. Först tvätta sen impregnera och då bara impregnera utsidan.
 
Vaa?? Har alltid hört att man ska tvätta goretexplagg när dom blir så att vattnet inte längre "pärlar av" alltså när yttertyget blir fuktigt och blött. När vattnet inte "pärlar" så förlorar man andningskapacitet just pga att utsidan av tyget är blött det täpper med andra ord till och hindrar andningskapaciteten. Först tvätta sen impregnera och då bara impregnera utsidan.

Nja inte kan jag minnas att torrdräkten ska impregneras...

thomas
 
Nja inte kan jag minnas att torrdräkten ska impregneras...

thomas

Jag menar generellt sätt goretex kläder oavsett om det är torrdräkt eller jacka eller för all del byxor, så har jag fått höra att när dom blir smutsiga efter en längre tids användning så ska man tvätta dom och sedan återimpregnera dom så man får tillbaka den pärlande effekten av vattendropparna för att andningsfunktionen skall vara på topp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
manlan Underställ under våtdräkt Paddling allmänt 7
delfinen De finska paddlingsbanden under säsongen 2018 Paddling allmänt 0
mekare Kajak under 15 kg Paddling allmänt 14
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
avslutat_17_06_20 fiskeutrustning under paddeltur i Nord Norge? Paddling allmänt 12
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
Mats Bengtsson Erfarenhetsbaserad klädsel under torrdräkt Paddling allmänt 13
North shore Repor under vattenlinjen Paddling allmänt 3
Iguanodon Kläder under torrdräkten ? Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur ofta justeras skäddan under färd.... Paddling allmänt 20
Arbogot 2 kanotplatser sökes i Stockholm under V429-430 Paddling allmänt 0
R E Hur mycket har Ni paddlat under det gångna året? Paddling allmänt 14
31742 Flytväst på! Över eller under kläder. Paddling allmänt 2
Jag vill hyra din kajak under några sommarmånader... Paddling allmänt 0
mielo Sugen på att tävla även under vintern..? Paddling allmänt 0
kajakmannen Vattenkonsumption under en 3-4 dagars tur???? Paddling allmänt 3
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.