Underställ under torrdräkt?

Har gjort slag i saken och köpt en torrdräkt. Vill inte sluta paddla bara för att det blir kallt. Vattnet är ju inte hårt om man säger... Har ingen erfarenhet av att paddla med torrdräkt tidigare.

Har förstått att det är modellen att köra med underställ under torrdräkten. Tänker ylleunderställ är modellen eller? Det materialet andas bra, transporterar svett vidare och luktar inte illa efter andvändning behövs inte tvättas i tid och otid, räcker ofta om man hänger det på vädring. Eller blir det för varmt, finns ju i 3 olika tjocklekar från supertunt som säjs svalka på sommaren (stämmer det verkligen?) till betydligt tjockare. Eller ska man satsa på syntetställ eller kanske en kombination? Vad har ni för erfarenheter kring detta ni som paddlar med torrdräkt?

/Kjell
 
Underställ

Hej,
Min erfarenhet från forspaddling och motionspaddling med torrjacka är att man blir alltid svettig... :) Men jag vill definitivt ha något mellan jackan och huden annars blir det lite som att ha en plastpåse på sig.
När det är riktigt varmt har jag en kortärmad syntettröja, nu på hösten när det fortfarande är rätt varmt i vattnet så tar jag helst en långärmad ulltröja och på våren när det är ordentligt kallt i vattnet så har jag en ulltröja och ovanpå det en fleecetröja.

För dräkten i sig värmer inte jättemycket om man trillar i eller rollar, så det behövs ett eller flera lager under för att isolera om man badar.
 
Att klä sig för vinterpaddling är att kompromissa, det går inte att undvika. Det som är bra i kajaken är mindre bra när man ligger bredvid, och tvärtom.
När jag paddlar på vintern brukar jag ha ett syntetunderställ, mest för att det är det jag råka äga just nu. Ull är säker bra också. Sen har jag oftast inte mer innanför dräkten om det inte är riktigt kallt, typ tio minus eller så, då åker en tunnare fleece på också. Det behövs faktiskt inte mer än så så länge man paddlar, det är när man stannar som det blir kyligt. Eller ligger bredvid som sagt var, då blir det kallt rätt snart om man bara har ett underställ under torrisen. Så bara för att man har torrdräkt ska man inte tro att det inte blir kallt om man badar, för det blir det, även om man förlänger sin tid i vattnet avsevärt.

/Måns
 
Jag kör med tunt merinoullunderställ, långbent och långärmat samt strumpor. Svettigt blir det om man tar i, men man får vädra vid paus.
I maj demade jag kamraträddning i Vättern (+5C i vattnet och ca 15-18C i luften) och efter några minuter i vattnet så var det svalt. (torrdräkt och tunnt underställ)
Jag hade nog inte velat vara kvar där längre en kvart/halvtimma.. På hösten väljer jag det tjockare understället, men också en varm jacka att ta på. En tajt luva är inte fel för att dämpa kölden mot huvudet. Med den på så gick det bra att rolla även i +5 (under kontrollerade former) utan brain freeze.
 
jag upplever underställen helt olika beroende på väder, hur jag mår, om jag paddla bara avslappnad eller motion och om det bara är en dags paddling eller flera dagers tur (man brukar ju alltid frysa lite mera när man har varit ute ngr dager)

dessutom är det väldigt personligt hur man upplever torrdräkten och det beror såklart också på vilken torrdräkt man har.

det jag vill säger med det hela är att DU få helt enkelt prova vad som passa just för dig.
prova även att hoppa i vattnet och känner på hur kalt det verkligen bli när du ligget i vattnet ett tag. (då märks det också fort att torrdräkten utan underställ knappt värmer alls när man är still)
 
På sommaren eller om man av andra skäl vill ha så svalt som möjligt så kör jag med ett sidenunderställ. För jag vill inte heller sitta naken i torrdräkten. Något underställ vill jag ha.

thomas
 
Har tänkt tanken att ett tvådelat underställ är inte optimalt under torrdräkten. Det brukar glipa efter en tid i svanken. Har därför funderat på att köpa ett helt underställ för att slippa just detta problemet.
 
Har tänkt tanken att ett tvådelat underställ är inte optimalt under torrdräkten. Det brukar glipa efter en tid i svanken. Har därför funderat på att köpa ett helt underställ för att slippa just detta problemet.
Det beror nog på kropp och underställ. På mej har det inte hänt och jag uppskattar enkelheten med tvådelat när man ska iland och göra 1 eller 2. (har ett peakuk med dragkedja från fot till fot)
 
Har tänkt tanken att ett tvådelat underställ är inte optimalt under torrdräkten. Det brukar glipa efter en tid i svanken. Har därför funderat på att köpa ett helt underställ för att slippa just detta problemet.

Tror att utbudet hela underställ är begränsat. Jag har delade underställ i siden, bambu, syntet och ull. Alla funkar bra i torrdräkten utan att det blir glipor i svanken.

thomas
 
jag kör mkt med byxor som har hängslen då slippar man det problemet. men såg nu att houdini hade riktig fina hela underställ...en sån ska det bli :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
manlan Underställ under våtdräkt Paddling allmänt 7
delfinen De finska paddlingsbanden under säsongen 2018 Paddling allmänt 0
mekare Kajak under 15 kg Paddling allmänt 14
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
avslutat_17_06_20 fiskeutrustning under paddeltur i Nord Norge? Paddling allmänt 12
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
Mats Bengtsson Erfarenhetsbaserad klädsel under torrdräkt Paddling allmänt 13
North shore Repor under vattenlinjen Paddling allmänt 3
Iguanodon Kläder under torrdräkten ? Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur ofta justeras skäddan under färd.... Paddling allmänt 20
Arbogot 2 kanotplatser sökes i Stockholm under V429-430 Paddling allmänt 0
R E Hur mycket har Ni paddlat under det gångna året? Paddling allmänt 14
31742 Flytväst på! Över eller under kläder. Paddling allmänt 2
Jag vill hyra din kajak under några sommarmånader... Paddling allmänt 0
mielo Sugen på att tävla även under vintern..? Paddling allmänt 0
kajakmannen Vattenkonsumption under en 3-4 dagars tur???? Paddling allmänt 3
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.