Någon som provat Point 65 mercury gte?

Jag funderar på en sådan. Antingen tandem eler solo x 2 så att man kan göra den tandem. Går den också att göra trippel?

Japp, men den rör sig förmodligen i takt med vågorna då.


Ja, den uppför sig helt klart som en kajak. Stadig men ändå pigg och lättsvängd. Går bra i mindre vågor. Vet ej hur den uppför sig i större vågor och dyningar. Fungerar säkert bra, frågan är bara hur bra spännena håller ihop?

Är den expeditionsduglig om man vill vara ute länge. Går det annars att göra den expeditionsduglig med exempelvis någon väska på däck?

Nja, det beror på hur snålt du packar. Packutrymmet räcker säkert till för en tredagarstur men tveksamt om det skulle räcka en vecka. Däremot var sittbrunnen väldigt rymlig så det går säkert att få ner en vattentät packsäck även där. Väska på däck går väl också att sätta dit, däckslinor finns ju.

Rymlig? Jag är 190 cm och 98 kg. Gillar en hyffsat bred och lång sittbrunn. Jag har tidigare paddlat Seabird expedition LV tror jag det var. Den var ok men jag har funderat på att köpa en HV som är lite större. Men om mercuryn är bra så är den nog ett bättre alternativ.

Jag är i princip lika lång och fick plats utan problem på längden. Kändes som att man kunde klämma i en ännu längre person om man vill. Sittbrunnen är både bred och lång, även om jag inte paddlat nån på länge uppskattar jag att den är betydligt större än en seabird expedition. Däremot är du betydligt tyngre än mig så hur det påverkar kajaken har jag svårt att svara på.

Fungerar knäppsystemet tillfredsställande? Känns det säkert? Det vore ju lite snopet att sitta ute på fjärden i kuling när båten går i tu :)

Förutom spännena så är ju delarna fasade för att passa ihop med varandra och det kändes som att det avlastade dem en del. Mer än så törs jag inte säga. Men spännena ser ju ut som de som sitter på snowboarden och de håller ju utan problem även när man står på hårt i backen :)

Kan den rekomenderas att köpa?

Ja, om det är delningen du är ute efter i första hand + att du inte kan bestämma dig för en K1 eller en K2. Då är det här rätt kompromiss...
 
Jag har läst "någonstans" (kan inte komma ihåg vart) att p65's delbara kajaker inte rekommenderas vid vågor över 0,5 m. Spännena skulle inte hålla för mer. Inte speciellt mkt i så fall och kajaken kan bara rekomenderas för insjöbruk i lugnt väder,eller i väldigt lugnt väder på havet
 
Den enda fördelen med en delbar kajak är ju just att den går att dela. Alla kanske inte har plats för en 8 meter lång kajak hemma i enrumslägenheten. Själv hade jag aldrig börjat paddla om det inte vore för de delbara. Ville mest ha nått för att komma ut och fiska lite. Har aldrig lockat mej att hyra en plats i nått skjul på en kajakklubb. Jag vill snabbt kunna slänga in kajaken i bilen och dra på 15 minuter. Jag äger en ännu kortare kajak än den där - den lilla Martinin som mäter 3 meter ..ha ha ha...den är liten men kul ändå. Vill jag paddla längre sträckor så kan jag ju hyra.

Det verkar vara samma typ av låsanordning och den är ju inte så mycket att hänga i julgranen tyvärr. Har redan knäckt en när jag skulle efterspänna så fick en ny. Frågan är om jag skulle vilja ha mer än EN delning på kanoten. Tror inte det pga de klena låsen. Hade hellre sett rostfritt stål än det där de har nu.
 
Designerns kommentar

Disco Kaj svarade på många frågor, men jag kan säga att skillnaden mellan mina delbara kajaker och andras är att mina kan sättas ihop och tas isär på några sekunder medans konkurerande kontruktioner tar avsevärt mer tid att montera ihop. Dessutom kan de inte göras 100 meter långa. :)

Att ett spänne kan gå söder, kan även hända då det sitter på en snowboard bindning. (De är tillverkade av ett sådant företag, fast i rostfri version) Sånt händer, men det är inte avgörande för kajakens funktion i vattnet. Det finns egentligen ingen anledning att spänna åt spännena för kung och fosterland. Kraften i delningen tas upp skrovets krokar. Spännena är bara till för att hindra krokarna att vrida ur sitt läge. På Tequila ligger det dock lite med belastning på spännena. Det är där restriktionen på 0.5 m finns, men den används ofta i mycket större vågor utan problem.

När det gäller hållbarhet så testas kajakerna enligt ett program som hade fått både min motionskajak och surfski att bli kaffeved. Jag tror inte att en havskajak i glasfiber hade mått så bra heller efter denna behandling.

Personligen skulle jag inte tveka att ta Mercury ut på havet i 15 m/s.
 
Är det du?

Är det du Magnus som har konstruerat gte:n? Jag tolkar det som att den ska hålla för allt som jag skulle kunna tänkas våga utsätta mig själv för. Stämmer det?
 
Det är jag!

Är det du Magnus som har konstruerat gte:n? Jag tolkar det som att den ska hålla för allt som jag skulle kunna tänkas våga utsätta mig själv för. Stämmer det?

Det är min design och konstruktion. Ja, jag kan inte se hur Mercury kan gå sönder med normal hantering för en havskajak.
 
Det är min design och konstruktion. Ja, jag kan inte se hur Mercury kan gå sönder med normal hantering för en havskajak.

En fråga jag ställde allmänt till Point65 i en anna tråd som jag nu kan ställa till dig:

Varför satsar ni inte design-/formverktygspengarna på en delbar enmanskajak av fullängd istället?

Om ni tog fram en enamns fullängdskajak runt 5.10-5.20 - och utan att göra avkall på hydrodynamiska egenskaper p.g.a. delbarheten - tror jag ni kan öppna upp en mycket större marknad. Det finns många seriösa paddlare som accepterar PE som konstruktionsmaterial och som suckar över bristen på förvaringsmöjligheter. Men de vill inte plaska omkring i kajaker på 3 (Martini) eller 4 (Mercury) meter. Och de vill ha gott om utrymme för packning. Satsa heller på någonting i stil med en delbar SeaCruiser eller Five-O-Five.

Andra tillverkare har ju lyckats med det - t.ex. Australis Canoes:

4.9 m enmans: http://www.australiscanoes.com.au/australis-plastic-sea-kayak-iguana.php

5.85 m enmans: http://www.australiscanoes.com.au/australis-plastic-sea-kayak-komodo.php

/Mats
 
Valley kan leverera 2- eller 3-delade kajaker av hela sitt sortiment. Så står det åtminstone på deras hemsida nu. Gissar själv att det gäller kompositkajakerna då.

En annan kajak är ju Trak T1600 som man dessutom kan justera rockern på. Verkar hållbar, Ken Whiting har den i forsen i This is the Sea 4: http://www.youtube.com/watch?v=txc0WR3wQZE
Lite mer rörligt vatten än vad många kommer att utsätta sig för ;)

Tyvärr är ju båda lösningarna dyra...
 
Skim och några till

Du kan också beställa Skim som tredelad.Så även NDK och Welhonpesä. Såg att det var mycket tredalat på nurnbergmässan förra året. De flesta premiummärken som har sin tillverkning i Europa kan säkert leverera 3 delade kompositkajaker om du frågar. Bara du är villig att öppna plånboken;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Larsson Någon som provat Oru kajak? Paddling allmänt 4
freetime Nelo Inuk, någon som provat? Paddling allmänt 12
martar Någon som provat Necky Narpa? Paddling allmänt 1
PrebenN Baltic 530 el Freeline 525 - någon som sett/provat/köpt? Paddling allmänt 10
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
Magnus_74 någon som provat Valley Rapier 18 eller 20? Paddling allmänt 9
Mallaskralla Har någon provat Trapper enmanskajaker? Paddling allmänt 1
1145 Har någon provat vituddens Paddling allmänt 3
friluftaren Någon som vet vilket format filmen kommer i? Paddling allmänt 16
krilars Söker någon som utför kajakreparationer Paddling allmänt 6
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Struensee Någon som hyrt packrafts? Paddling allmänt 2
Pjonta Paddlat någon av de oreglerade älvarna? Paddling allmänt 4
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Lasse Be Båtmässan i Göteborg någon för den kajakburne? Paddling allmänt 4
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
birru Någon som paddlat Torneträsk-Kurravaara? Paddling allmänt 0
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Flärp Kayman Fury - någon? Paddling allmänt 8
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
Kanii Någon som vet något om Oreälven? Paddling allmänt 0
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
bash Elie Straight 140 XE, någon som testat? Paddling allmänt 1
mattiasbacklund Aquilo Core någon? Paddling allmänt 6
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
gegga moya Några dagars tur i skärgårn, tips någon? Paddling allmänt 6
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
torger Någon som provpaddlat nya Point65 XP18? Paddling allmänt 109
fredl Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den? Paddling allmänt 6
olmar Alaska i Augusti någon? Paddling allmänt 0
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
North shore Behöver någon plats? Paddling allmänt 0
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
North shore Snabbkurs Någon? Paddling allmänt 2
dunderbjorn Göta kanal någon? Paddling allmänt 1
Staffan Andersson Någon som... Paddling allmänt 3
Andtrax Biltemas sit-on-top någon? Paddling allmänt 29
plp Kan någon identifiera denna kajak? Paddling allmänt 2
Kajakjagare Någon som paddlar i Åar här? Paddling allmänt 18
progg Hajfiske från kajak, någon? :) Paddling allmänt 1
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
hs Paddla drag, någon? Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Bialowieza? Någon som varit där? Paddling allmänt 4
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
hassex Någon forumit?? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.