Kajakhållare

Fordonskungörelsen,,,,,,,,

Någon som blivit stoppad av polisen pga kajaken/kajakerna saknat lykta eller flagga? Det är ganska vanligt att aktern sticker ut mer än en meter från bilen. Även mina korta 520 cm kajaker sticker ut mer än en meter.
Det är bara att läsa innantill i fordonskungörelsen om vad som gäller, att polisen inget sagt betyder inte att det är helt rätt, det är först vid en ev. olycka det kan bli lite kärvt om man inte har centimetrarna på sin sida. Bättre safe än sorry,typ.
 
det går utmärkt att dra remmarna genom dörröppningarna om man behöver. å det är inga problem att stänga sen heller. det blir väl inte 100% tätt vid regn, men skiten på taket sitter kvar grymt bra.men den främre remmen får man oftast mot huvudet. inte så skönt.
det funkar grymt bra om man transporterar nån lång mast. binder man ner den fram och bak åxå och lägger den på ett par båtkuddar längst fram å längst bak på taket så ligger den perfekt.
klart bättre än med takräcke
 
En svaghet med J-ställningen är att de flesta även binder i själva ställningen. Då hamnar hela kraften på de plastblock som nämnts ovan. Om man dubblerar med extra remmar runt hela paketet ner till det tvärgående räcket så minskar risken betydligt. Bättre att ta det säkra före det som visat sig kunna vara farligt både för kanoten och mötande trafik!
Det gäller även ecklas J-fäste, som jag lärt mej binda genom topphålet och sedan ner runt lasthållarna. Annars är belastningen stor i vickning sidled.
 
många har ju vettiga tankar och som sagt så vet jag ju att min variant inte är den smidigaste
det jag dock funderar över är att jag typ aldrig ser nån med röd flagga eller reflex eller spännband i för och akter.
 
många har ju vettiga tankar och som sagt så vet jag ju att min variant inte är den smidigaste
det jag dock funderar över är att jag typ aldrig ser nån med röd flagga eller reflex eller spännband i för och akter.
En röd flagga klipsar jag alltid på bak i en däckslina (ligger bland spännbanden), men röd lampa bak har jag inte behövt eller löst än.
 
det finns ju el vid dragkroken : )
har en kontakt med lååååååååååååååååååång kabel och en röd lampa i änden. den hade jaq tejpat längst bak på masten när jag körde yoo-a-kim och segelbåt, på bilden jag satte in tidigare. den är klart bra att ha till hands. strömmen tar inte slut heller.

sålde en roddbåt idag som skulle till västkusten. det blev spännband genom dörröppninngarna strax bakom solskydden å sen va det bara att dra igen dörrarna. det funkade bra. det va en volvo xc60 med rails och kort avstånd att fästa takräcket på. och skitsmalt takräcke. fram fanns inte ett skit att fästa i och bak gick det med nöd och näppe att få fast nåt i dragkroken.
det är inte klokt så dåliga nya bilar är att lasta grejor på. -buuu!!!!

näe fy fan!!
245 forever!!! : )
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.