Kajakhållare

När jag skulle transportera tungt och högt i min gamla lastbil med högskåp så fick det bli träklossar mellan fjädrarna och maxtryck i däcken.

Jag säger inte att man ska, jag upplyser bara om att det är möjligt. :)



*jisses, dom skulle bara vetat vad jag transporterat i min dar*
 
Att bilar inte får ta mer än max 100 kg på taket beror troligtvis att de måste klara älgtestet utan att bilen kantrar eller att räcket lossnar och far iväg med last.
 
jag hamnade självklart i en poliskontroll där det stog ett 10-tal poliser och väntade på mej. men dom hade inget att klaga på. dom ryckte lite i kajakerna och sa kör försiktigt.
den polisen som stog böjd med huvudet vid rutan slog i huvet när han rätade på sej : )
dom såg väl självklart att det var utomordentlig bra lastat ochatt det var 4 lastbågar som satt fast i ordentligt i en riktig bil. sen såg dom väl att det var en oerhört skicklig å ansvarstagande förare åxå.
så det va lugna puckar.

det va värre när jag körde hem 11 paxgarderober och 11 garderobdörrarmed spegelglas på och inrdening till 11 garderober på taket på en peugeot 205. det va tuuuuungt. så fort man svängde tog däcken i innerskärmarna. garderober är tyngre än man tror. mycket tyngre än kajaker.

vad tycks om nedanstående laster då??? : )
mötte även då polisen efter bara några km. men det gick bra.
dom ser ju direkt att det är en skicklig å ansvarstagande person som har koll på det han gör, å då bryr dom sej inte.
det där har dom känsla för!!!
 

Bilagor

  • P1010277.jpg
    P1010277.jpg
    28.4 KB · Visningar: 1,488
vad tycks om nedanstående laster då??? : )

:-D

Båtsläpet ser ju inte riktigt ut att vara godkänt för allmänt vägbruk... Känner inte till dagens paragrafer, men tidigare fick man dra obesiktade makabra hemmabyggen även på allmän väg med traktor, inte med personbil, men Volvo hör väl till gråzonen...

Segelbåten har ju "rails"! Du kunde ju ha lastat kajaken där och lagt masten på däck så hade du sluppit knåpa med flaggorna :p
 
i slutet av 80-talet hade jag en liten 4-hjulsdriven fiat panda med liten husvagn efter. på taket på bilen hade vi en yoo-a-kim och en tandemcykel. det va ett ganska snyggt och uppiggande ekipage : )
har tyvärr ingen bild på det.
 
dä ä la gött mä en gammal 240 : )
å fördelar man lasten jämnt på takräcket så drar den inte åt nåt håll : )

ps. det är 4 lastbågar under kajakerna om nån undrar...

Det där ser rent farligt ut!

Själv använder jag Thules 873 som jag fick för 360 kr för några år sedan :) Fungerar riktigt bra. Brukar komplettera med en stång rakt upp när jag kör totalt tre kajaker.
 
I kajaktransportsammanhang saknar jag gamla 900:n med ordentliga dropplister... och Thule takräcken med gjutna fötter och rosfria fästanordningar. Dagens prylar är inte gjorda för att tåla tidens tand.

Varför slutade biltillverkarna med dropplister egentligen? Är det bara estetiskt så är det ju väldigt trist. Inte bara är de bra för att fästa kraftiga takräcken i, utan de hindrar ju också dropp in i bilen när man öppnar dörren i regn (precis som namnet säger).

För övrigt saknar jag också mina gamla SAABar...!
 
:-D

Båtsläpet ser ju inte riktigt ut att vara godkänt för allmänt vägbruk... Känner inte till dagens paragrafer, men tidigare fick man dra obesiktade makabra hemmabyggen även på allmän väg med traktor, inte med personbil, men Volvo hör väl till gråzonen...

Segelbåten har ju "rails"! Du kunde ju ha lastat kajaken där och lagt masten på däck så hade du sluppit knåpa med flaggorna :p

Det kan vara en så kallad upptagningsvagn som får dras i max 30 km/h.
Eller är det ett besiktat släp som faktiskt får dras i 80km/h givet att vikter inte överskrids och ev att föraren har BE-körkort men ställningen ser hemsnickrad ut.
Men jag skulle nog inte vilja se det ekipaget tvärnita från 80km/h.

/Patrik, med mindre båt och bromsat/besiktat släp men ännu inte både kajak på och båt efter bilen samtidigt
 
Att binda fram å bak i stötfångare är ett problem på nyare bilar. Allt är så slätt å fint fram/bak och bogseröglan sitter under plastsjoket fram. På långfärd har jag satt en rem i öglan som låser motorhuven. Det sitter nog lika bra som "klämremmen" som någon säljer.

Hur har ni utan "kofångare" löst detta på plastbilar?

På min BMW 325 touring -02 (E46) så sitter bogseröglan längst fram på kofångaren så det är inget ivägen mellan "kajakförarna" och öglan. Bak fäster jag spännremmen i dragkroken som definitivt är längst bak på bilen :) förutom kajakaktern då såklart.

Jag vill ha spännband fram och bak öven för att inte fartvinden framifrån ska tränga sig in mellan kajakerna och försäka bända isär dem - jag vill undvika att två kajaker blir ett V som öppnar sig i färdriktningen. Väl monterade sittbrunnskappel tycker jag minskar luftmotstånd och ljud, utöver mindre smuts i kajaken.

Surrar nog mina kajaker hårdare än vad som egentligen är hälsosamt för kajakmtrl. Men om jag ruckar på kajaken före avfärd ska bilen gunga i fjädringen - annars är jag inte nöjd. Som sagt så har jag thules takräcke på dropplist, thulen upp&nervända U (höjdlastare) och "rör-isolering" som polstring mot lastbågarna. Kör oftast bara två kajaker.

Vill man köra mer än tre kajaker med en bil så tycker jag släp är det rätta. Vill man lasta kajaker milt på släp så rekommenderar jag FF Växjös lösning. Du hänger kajaker i repvaggor och spänner sedan nedåt med spännremmar runt balken nedanför. På så vis ligger kajakerna inte stumt mot något.

/Patrik
 
När jag skulle transportera tungt och högt i min gamla lastbil med högskåp så fick det bli träklossar mellan fjädrarna och maxtryck i däcken.

Jag säger inte att man ska, jag upplyser bara om att det är möjligt. :)



*jisses, dom skulle bara vetat vad jag transporterat i min dar*

Man kan även lägga gummibitar mellan fjädervarven för att styva upp. Gör själv eller köp färdiga.

/Patrik, som har tyngre taklast i takboxen på väg till fjällen än två tomma kajaker, men max 75 kg
 
Gummibitar mellan bladfjädrar, nää det är ingen bra ide, träklossar när den ör olastad är bättre och sen är det bara att lasta.
 
Vill man köra mer än tre kajaker med en bil så tycker jag släp är det rätta. Vill man lasta kajaker milt på släp så rekommenderar jag FF Växjös lösning. Du hänger kajaker i repvaggor och spänner sedan nedåt med spännremmar runt balken nedanför. På så vis ligger kajakerna inte stumt mot något.

/Patrik

Instämmer om släp. Har du någon bild på eller kan förklara repvaggemetoden mera i detalj?

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.