Kajakhållare

Hej,

jag undrar vilken kajakhållare man bör slå till på? Jag har en 507 cm lång glasfiber-kajak som skall transporteras från öst- till västkusten och tillbaka 2-3 gånger per år. Förutom detta kan det bli tal om kortare transporter också. Har vanliga takräcken med fyrkantsprofil. Vad rekommenderar ni där ute?
 
Har några olika men den bästa är den jag tillverkat själv,

en såg, en regel. bit av ett gammalt liggunderlag, en hammare och några nubb (fanns hemma i gömmorna )

sedan fick jag köpa två rörklamrar
 

Bilagor

  • Bild 032.jpg
    Bild 032.jpg
    39.3 KB · Visningar: 7,074
Föredrar själv att lasta mina kajaker liggande på sida, "pinne" om det ska lastas tre kajaker på taket annars kör vi med dessa:

http://www.thule.com/sv-SE/SE/Products/Watersports/WatersportCarriers/Thule-Hull_-_a_-_Port-Pro-837

Thule = dyrt men gedigen kvalitet och genomtänkta detaljer, t.ex. nedfällbara så de ligger platt längs lasthållaren när man inte har kajaker på taket. Praktiskt tycker jag som under kajaksäsong har tackräcket på mest hela tiden. I kombination med ett par låsbara spännband så känns det dessutom bättre när man är på resa och då och då lämnar bilen eller t.o.m. måste ha kajaker liggande på taket över natt.
 
Jag kör på Thule 874 då de är billigare. Kajaken sitter mjukt men helt fast.
Att lasta själv brukar funkar det med.
Sen har jag paddelhållare från Thule också. Jäklar smutt att inte behöver har de i bilden där de lätt kan gå sönder samt att jag kan har odelningsbar varianten som är skönare att paddla med också.
 
U-ppÅner

Jag användet Thules upp&nervända U-bågar (finns inte på deras hemsida längre) och lastar kajakerna stående på sidan mot U-et. U kan fällas bakåt i bilens färdriktnig då kajaker inte är lastade. Inte så enkelt att lasta om man är ensam - det går men inget för en kort och armsvag.
Ska man kunna lasta ensam skule jag köpt Thules glid-hållare.

/Patrik
 
Jag gillar mina vertikalpinnar
http://www.getout.se/sv/artiklar/hoglastare-.html
Sedan Classes rörisolering på lastbågarna.
Kajakerna på högkant och de kan inte vrida sig.
Med kajakerna på högkant är det bra att kryssa remmen under lastbågen och gå runt pinnen, annars vill kajakerna gärna lägga sig ned.

De går också att binda virke mot och annat. Nackdel att jag inte kan köra in i garaget med dem på.
 

Bilagor

  • P1010908.jpg
    P1010908.jpg
    40.7 KB · Visningar: 7,332
Väghållning

Är det bara jag som upplever att bilen drar snett när bananen ligger på sidan på taket. Annars tycker jag båtarna sitter grymt stabilt med ubåge eller pinne som ovan. Numera kör jag mest med vkv-vaggor som går snabbt att lossa och gömma i bilen. Så ser bilen lite anonymare ut när man långtidsparkerar längs kusten.
 
Glöm inte fram och baksnöret från kalaken och ner till stötfångarna bara, vid en ev. kollision eller haveri på ett spännband kan annars kajaken bli rena projektilen om den lossar, helt livsfarligt.

Fö. så transporterar jag kajaken oppochner direkt på bågarna, jag har en sit-on-top som ligger perfekt så.
 
Glöm inte fram och baksnöret från kalaken och ner till stötfångarna bara, vid en ev. kollision eller haveri på ett spännband kan annars kajaken bli rena projektilen om den lossar, helt livsfarligt.

Att binda fram å bak i stötfångare är ett problem på nyare bilar. Allt är så slätt å fint fram/bak och bogseröglan sitter under plastsjoket fram. På långfärd har jag satt en rem i öglan som låser motorhuven. Det sitter nog lika bra som "klämremmen" som någon säljer.

Hur har ni utan "kofångare" löst detta på plastbilar?
 
Jag har aldrig provat att har kajaken på sidan men rent logiskt borde bilde dra åt sidan när man bara har en kajak på taket då. På stora bilar är det nog försumbar men på små som min Ford Ka lär det inte vara kul.

Att fästa fram och bak gör jag inte. Känns inte som det behövs då min sitter fast och för att ska flyger iväg måste båda spännen går sönder som nog aldrig kommer att händer.
Dessutom finns det ingenting på bilen där jag kan spänner fast nåt heller.
 
Hur har ni utan "kofångare" löst detta på plastbilar?

Många bilar (kör själv 9-3SS) har passliga skruvar vid skärmkanten (eller kylaren) strax under motorhuven dit man lätt kan fästa en tygögla. Själv kapade jag ett par bitar från ett spännband, lossade ett par skruvar under huven, lade dit spännbandsstumparna och ett par stora brickor. Spännbandsstumparna formar öglor som lätt kan vikas osynliga in under framhörnen av motorhuven då de inte behövs och vid behov tittar de vackert fram i springan mellan motorhuv och skärm.

Gnarlydog har ett par expempel av konceptet på sin blogg:
http://gnarlydognews.blogspot.com/2009/12/diy-tie-down-anchors-for-modern-cars.html

Bak har jag dragkrok men där kunde det också fungera med en remstump från gångjärnen eller motstycket till låset för bakluckan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.