Paddling från Öland till Gotland

Mycket kan hända på 50 km och 10 timmar, t ex dåligt väder. TUR är något som man behöver en del av. Det lika lite som vädret råder man själv över.
 
Jag har själv genom åren kunnat konstatera att jag gjort potentiellt farliga misstag: slarv och felbedömningar. Akut livsfara kanske är en överdrift i de sammanhangen, men erfarenhet handlar om att ha gjort en massa felsteg och dragit lärdom.

Nu har jag avvikit från ämnet en aning, men eftersom dessa trådar om vilda idéer dyker upp lite då och då så ville jag ändå slå ett slag för värdet av lång erfarenhet, och att ha gjort en massa misstag innan man gör en såpass seriös sak som en längre paddling på öppet hav är. Jag tycker inte det är en negativ och tråkig inställning, tvärtom.

Självklart är erfarenhet en summa av alla gånger man gjort rätt och alla gånger man gjort fel. Alla vi som på något sätt anser oss erfarna på ett område har en rad av misslyckanden, felbedömningar, klantigheter och "close calls" i bagaget. Frågan är var vi lägger konsekvenserna och risknivån på. En fördel är att lägga den dödliga risknivån så lågt att man faktiskt har chansen att lära sig av sina misstag. Med tiden så blir det som var en dödlig risk en kalkylerad risk. Låt det ta den tiden är mitt råd till alla med stora planer. Det finns en trygghet i att känna "att nästan (!) vad som helst som kommer hända här kommer jag nog att fixa det". En fatalist skulle nog kalla mig trygghetsnarkoman, men man har ju ansvar för mer än sig själv här i världen. Alla blir saknade av någon och om inget annan är det någon som ska fiska upp en om det skiter sig.
 
Med tillräcklig föregående träning är det väl inget självmordsuppdrag direkt, men en bra bit ifrån riskfritt.

Det är ju det att du/ni kommer vara en bra bit ut på öppet hav och då är sårbara för väderomslag eller olyckor. Men man får ju komma ihåg att folk har paddlat kajak över hela Atlanten också, allt är ju relativt.

Tillräcklig träning för mig i detta fall skulle innebära en jäkla massa paddlande och diverse säkerhet/teknik-kurser hela kommande säsongen och sedan köra överfarten nästa år. Kan ju vara bra att kunna pricka in ett stabilt högtryck kring midsommar förstås, för långa dagar och lugnt väder. Eller kanske hellre i slutet på Juli/Början Aug. om man vill ha lite bättre badtemperatur i vattnet också.

Ingenting som skulle locka mig direkt trots (eller på grund av) regelbundet paddlande i 10-15 år. Roligaste med kajakpaddling tycker jag är att kryssa runt i tät skärgård i alla slags väder.
 
Jag har som Thure nämnde paddlat lite på öppet hav. De längsta var till Gotland och Estland i havskajak. När jag gjorde första turen till Gotland hade jag paddlat aktivt i två år och skojpaddlat med min dåvarande arbetsgivares kajak (Naturvårdsverkets K2) i kanske 5 år.

Det enda jag kan kommentera är egentligen att du ska veta att du har det som krävs innan du ger dig iväg, och inte ta reda på det på vägen. Det är inte så mycket hur länge du har paddlat utan hur aktuell och trygg du är i kajaken när du väl ska iväg. Den kortaste sträckan mellan Öland och Gotland ligger kring 6 mil om jag inte missminner mig så det är ingen direkt sträcka om det är bra väder. Det bör du klara av under de ljusa delarna av dygnet. Mina träningspass gick ofta till Mariefred från Stockholm nonstop. Tar man det lugnt är det inte så farligt långt, speciellt med bra musik eller ljudbok i ena örat.

OM något skulle hända så är det nog inte fel om du har paddlat natt tidigare och även provat på att bada när det är mörkt.
 
Väldigt bra tips att paddla natt innan. Kan vara bra om det verkligen skiter sig med tiden och det börjar mörkna. Så fort det blir lite varmare och isen släpper så kommer jag att testa paddla lite på lugnt vatten och köra en dag med kajaken och se hur det känns. Efter en del träning och kanske ett par kurser kommer jag att testa en långfärd paddling i lugnt vatten på 5-6 mil och se om jag har muskel kraft att orka så långt i lugnt vatten.

Hur är det med paddling i badhus? Brukar det gå att ordna så man kan boka in en tränare för att träna lite inomhus nu när det är kallt?
 
Vad har du för underlag till att hävda detta? De kajakklubbar i Stockholm som erbjuder bassängträning gör det när respektive bassäng är avlyst för allmänheten.

Thure
 
Vad har du för underlag till att hävda detta? De kajakklubbar i Stockholm som erbjuder bassängträning gör det när respektive bassäng är avlyst för allmänheten.

Thure

Samma gäller i Oxelösund där OKK har poloträning på lördagseftermiddagar under vintern. Tyvärr är bassängen stängd under våren 2012 pga renovering. Frilufsarna i Nyköping brukar hyra badhuset där någon gång under våren för en säkerhetsträning men också där är det under icke allmän tid.
 
he he!!!
jag pratade med min paddelpolare igår kväll och vi siktar in oss på att göra samma grej. han va på direkt : )
vi kommer att köra på som vanligt å paddla så ofta vi kan, och sen bara isen ger sej så man kan paddla längre, kommer vi att göra några längre turer på 5-6 mil för att känna att det funkar. det är ju bara att ta en sväng i närmsta omgivningarna så är det ju hyfsat lätt att bryta om man inte vill fortsätta.
öland till lilla karlsö är 29.5 distans så det bör man ju fixa. sen övernattning där och spana på ön å så fortsätter vi dagen efter, om vädret tillåter.
vi siktar på det i alla fall, och känns det inte bra så är det ju bara att skita i det hela.

jag skickar ett pm så kanske vi kan köra några träningsrundor tillsammans?

det är bra med knäppa kompisar som tycker det är kul med lite utmaningar : )
 
Tänk till före

Träna paddling och inte gym – du har ingen nytta av fel muskler och får härdade handflator och teknik på köpet.

Vänta tills vattnet är som varmast – då kan du ligga många timmar i vattnet om allt skiter sig.
Vatten skall du ha så att du kan blåsa förbi öarna och hamna någon annanstans (har för mig jag hade med 20 liter). Om du välter så beror det kanske på att förhållandena är svåra – under de förhållanden kan du inte räkna med att komma upp igen. Du får kanske helt enkelt vänta tills du blåser i land. Välj därför vindriktning så du verkligen blåser i land.

22 år är ungt. Hjärnan är färdig först vid 25 och det brukar ofta dröja några år till innan man inser att man är dödlig.

Överhuvudtaget – gör en what-if-analys. Dvs räkna ut vad som kan gå snett och se till att du har en plan och utrustning för att hantera det. Tex skall du inte räkna med att någon kommer att kunna hjälpa dig. Två är säkrare än en – så länge ni inte invaggar er i säkerhet pga ni är två. Planera som om den andre inte fanns.
 
Vad har du för underlag till att hävda detta? De kajakklubbar i Stockholm som erbjuder bassängträning gör det när respektive bassäng är avlyst för allmänheten.

Thure

Ja, det kan vara svårt med ironi i skriftlig form, men jag bedömer inte denna tråd som seriös, och då får den svar där efter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21
saclawes Stand up paddling Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.