prylar som man retar sej på/grejor som är skit

men VKVs gamla hederliga släproder är väl sketabra? ...

håller förresten med om att det finna alldeles för mycket kassa ryggstöd som man fastnar i när man ska ner i kajaken. inte är dom sköna heller

...så släppte jag kajaken från axelhöjd rätt ner i spången. man kan väl lugnt säja att jag va glad att jag hade en oöm HTP-hinkplastkajak.

Har nog bara testat VKV med släproder på en väl begagnad K2-hyrkajak, det var nog lite glapp å kärvande då om jag minns rätt. Hyrkajaker får ju förstås mycket mer stryk eftersom brukarna inte bryr sig mycket i grundstötningar och annat.

Jag har iofs inte tappat en kajak så illa som du beskriver, men gissar väl att en glasfiberkajak hade kunnat spricka. En fällkajak hade troligen fått en böjd aluminium-sektion eller knäckt träsektion, som går att laga tillfälligt i fält med pinne + silvertejp, och när man är färdig med turen kan man beställa en ersättnings-sektion. Ingen stor sak och händer ju väldigt sällan.
 
jamo!
jahaja.... inte ens det bästa rodret duger : )

erik!
visst va den fin? men dom där feta fasta nerbyggda "kölarna" på sidoskroven va INTE fina. men utan dom hade det varit helrätt. dom måste ju bromsa nåt enormt. fällbert centerbord istället, som man kan fälla upp när det inte behövs. det märks ju enorm skillnad med eller utan cb på en 9 meterstrimaran. eller med delvis nerfällt och helt nerfällt. så det lär ju märkas massor på den lilla åxå.

ja jag hatar 606. det finns så otroligt mycket att reta sej på på en sån, så jag vill inte ens börja att räkna upp sånt som är fel här. det är helt klart en överreklamerad skitbåt. precis som IF. men har man inte testat massa annat å inte bara seglat sin sura IF i fint väder sommar efter sommar. så tror man säkert att det är en kanonbåt. å kommer man från en stor jävla 30-fots pråm som är ungefär lika kul att segla som en roddbåt med badrocks-segel. då förstår jag att man kan tycka att en 606a är kul, i jämförelse med vad man är van vid. men har man haft så sinnessjukt mkt olika småbåtar som jag, och provat väldigt mycket annat åxå, så VET man att 606 är en båt med extremt stor förbättringspotential. (läs extremt många fel)
stack jag ut hakan igen nu???? : )
jag skiter i vilket. det är bara vad jag tycker.

ps. och i det här fallet så har jag faktiskt 100% rätt : )
 
jag hittade nåt helrätt här. snacka om kajak som seglar fint.
där ligger du i lä med ditt "badkar" : )

kolla in
http://warrenlightcraft.com/videos.html

Den är rätt läcker men rejält dyr har jag för mig. En HobieCat Tandem Island är nog mångsidigare.

Tycker dock min egna kajakseglare är snyggare :)

08f0fbdaf2a09d6fe7517369fbd190c0.jpg


Om jag ska hålla mig till ämnet en aning kan jag reta mig på att det tar 1 timma att montera kajak och segel, sedan när man kommer ut blåser det oftast för mycket eller för lite, och sedan måste fällkajak-prylar och segel torkas hemma i lägenheten någon dag innan det packas ner, men jag har en tålmodig sambo som tur är..
 
skitsnygg!!!!
du får väl se till att kunna reva, typ som med en djonkrigg där man bara släpper ner lite av seglet. kan inte det funka så med ditt segel åxå? ja om det finns öljetter i fram och bakkant så man har nånstans att dra igenom revlinorna. men det kanske är så redan på seglet.
hade en djonkriggad båt en gång i tiden. helt otroligt enkelt att reva lite när det blev för mkt vind.
 
Den går att reva, seglas då med knappt halva segelytan med "rev-snören knytna runt bommen" (inte så bra på segeltermer..) . Och hela riggen kan fällas upp och ner på några sekunder så man kan övergå till paddling. (Riggen löper på en skena)

Gå in på www.kayaksailor.com om du är nyfiken på setupen.
 
Tycker dock min egna kajakseglare är snyggare :)

Den var vacker! Hur stor är segelarean?

@jazzmatsa
IF-båten och även nordisk folkbåt går bra i hårt väder. IF-båt kan seglas med spinnaker i hårt väder helt utan pendlingar och andra hyss. Jag har svårt att kritisera en så bra båt. Men det finns mycket annat...

Världens fulaste segelbåt måste vara Singoalla (någon sorts vansläkting till Vegan).
En så ful båt måste vara skit.

thomas
 
nä nu jävlar!
IF är den fanimej den båt som pendlar värst av alla. och i hårt väder till havs går den som en jävla U-båt. GRRRRR......
ps. men då menar jag i HÅRD vind


STIFFMEISTER!!!!!
för helskotta! innan du åker och hämtar din nya gula excursion så ska du får ett tips. nästan alla prijon excursion jag sett har varit sneda på så sätt att dom är lägre på höger sida. man kan mäta invändigt så är det lätt att upptäcka. när man paddlar den så lägger sej kajaken rätt i sjön och då känns den som den är lägre på höger sida. innan jag upptäckte att kajaken va sned så trodde jag att det va min medpaddlare som satt snett så hela kajaken lutade. det va MYCKET IRRITERANDE!

jag sätter in några bilder om ett par timmar här så kan du se hur det ser ut och hur du mäter. för det är ju väldigt onödigt att åka så långt som du ska åka bara för att upptäcka att kajaken du köpt kanske är sned. så ring och be om mätning inan du åker.

men bilderna kommer om ca 3 timmar. håll ut : )
 
Jasså!

Nåväl, jag tar med lasern och tumstocken och gör en inmätning innan jag lägger upp mina surt förvärvade slantar på disken.
Iåförsig så är jag sned i kroppen själv då jag drabbats av baggar i knät.
Bara det förtjänar att klagas på, å läkarna på vårdcentralen suger fett!!!

Fy fan först träffade jag en båtflykting från grannlandet i väster. Provtagning och piller!
Blev sämre naturligtvis så det var dit igen, ny läkare som tog fler prover, skrev remiss akut till ortopeden. Fler prover och sög ut 50ml gul sörja ur knät, in med cortison o annat gött, fler piller.
Ont igen och ny läkare igen på vårdcentralen nu från ett land där man pumpar olja, käkar dadlar och bor i sandslott, han undrade vad jag gjorde där!!! Skrev motvilligt ny akutremiss! Sög ut mer gul sörja men tösabiten kunde inte sticka, 7 jävla hål innan hon lyckades och hur on gjorde det?? Som att föda barn typ. Remiss till magnet röntgen och fler prover som jag väntar på. Så efter 6 veckor sitter man på jobbet med värk i knät, kryckor, tramadol, citodon, diklofenac, penicilin och svullet knä!

NÅGON SOM HAR ETT BRA TIPS ANGÅENDE KNÄT?! NÅGON LÄKARE SOM KAN TÄNKAS STÄLLA UPP MOT SVART BETALNING?

Gnällfittan själv!
 
bra att du inte åk redan : )
här kommer bilderna
som du ser på bilden bakifrån så är den platta delen av botten djupare på vänster sida.
dom suddiga bilderna med måttbandet är tagna i den bakre sittbrunnen. 25,2 cm på H sida och 25,7 V sida. så en halv centimeters skillnad och det är ju inte speciellt långt mellan mätpunkterna. så gillar man inte "känslan av slagsida åt höger" när man paddlar kajaker. då kan det där bli väldigt irriterande. jag har mätt 3 st till begagnade prijon excursion och fått en ny excursion mått i en butik, så jag slapp slösa soppa på att åka dit . den nya va precis likadan. så kolla det där noga innan du pröjsar. det är ju inte säkert att alla är likadana.
vill bara förtydliga att kajaken på bilden INTE är min. för det är inte min favoritfärg : )
jag hoppas att du nu slipper köpa en sned kajak och bli besviken efteråt.

ps. jag ska leta upp ett till avskräckande exempel som är ganska irriterande. men jag återkommer med det

lycka till med kajakköpandet. nu känner du i alla fall till en viktig grej att kolla innan du slår till
 

Bilagor

  • P1060548.jpg
    P1060548.jpg
    105.7 KB · Visningar: 1,361
  • P1060672.jpg
    P1060672.jpg
    30.4 KB · Visningar: 1,233
  • P1060674.jpg
    P1060674.jpg
    43.8 KB · Visningar: 1,288
En gissning?

Jag gissar att detta har med sittbrunnen att göra. Dvs det uppstår då man monterat sittbrunnskransen på kajaken. Htp (som betyder helvetes tuff plast) är mjuk och den dras med om inte hålet/kransen livar exakt! Men jag ska mäta å kolla. Du har inget för knät? Fy fan för svensk sjukvård.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Strmbrg Jag eller mina prylar? Paddling allmänt 11
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
henka111 Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Stuvarn Kan man ha för liten vinge? Paddling allmänt 17
Ace 374 Ja då ha man vält ! Paddling allmänt 6
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
marot858 Vart hittar man estlandskajaker? Paddling allmänt 9
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
xtrem Törs man paddla..? Paddling allmänt 23
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
Mr Ardbeg Då är man Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur bör man sitta.... ?...*L* Paddling allmänt 3
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
Stadan Hur får man tag i kapellväv? Paddling allmänt 9
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
kajakmicke Hur lossar man skäddan på Artisan? Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...