Är däckslinor nödvändiga?

I havskajak ska man ha däckslinor men har man en surfski ska man ha leg leash.
Varför då? Bara för att det ska vara så? Även om det går bra att montera däckslinor i efterhand så gör man det alltså normalt inte (i Sverige) om man har en surfski. Har man en kajak så knyter man alltså normalt inte fast sig i skrovet. Varför då? Det bör väl vara primärt att inte komma ifrån sin kajak.

Var det någon som nämnde doktriner?

Jag sitter i en sit on top kajak så jag kan göra hur f-n jag vill, här finns inget förutbestämt hur det ska vara. Man skruvar dit det man vill ha, som passar ens behov.

thomas

Ja man kan ju göra hur "fan man vill" i alla avseende... det finns heller inget "skall" utan det är väl upp till tillverkaren att välja hur man vill designa sin kajak. Det sitter redan linor på en havskajak som standard (utom tydligen VKV?? om jag förstod det rätt, har dock aldrig sett en VKV utan lina)och vissa SoT med för den delen. Surfskis från nästan alla tillverkare har inte linor. En av de europeiska tillverkarna har lina vilket nog mer beror på okunnighet eller landets regler. Det går inte att sätta på i efterhand då en surfski inte har fästen för detta och det vore meningslöst att skruva direkt i skroven det håller helt enkelt inte att skruva i ett så tunt skrov. Man kan mycket väl använda legleash i en havskajak det gjorde tex Erik B på sin tur runt Skandinavien och Finland. Men det var just tidvis en extrempaddling med en tungt lastad kajak så han ansåg att det behövdes både och. Men det blir nog inte så lätt att säja till en kund att "vi har valt att välja bort räddninglina till förmån från en leash som ni skall fästa runt vaden när ni paddlar"... den kajaken blir nog ingen kioskvältare precis...

På en surfski på vilken man sitter ovanpå, så är endast linor kanske inte den bästa lösningen (om man paddlar i vågor) eftersom om man spolas av finns det ingen chans att få tag på skin eftersom den försvinner med vågen och du ligger kvar där du vurpade. Linor kan också vara en fara i extrema förhållande med en surfski då de är lyftfyllda och fortfarande väger 9-13 kg medans du väger betydligt mer, du vill inte fastna i en lina med handen i de fallet då din kropp och skin beter sig olika inuti i en brytande våg. Ja ni förstår själva vad som kan hända...

Jag tror att kajaktillverkare har koll på vad som behövs då de oftast är från början mycket kompetenta paddlare i alla fall när det gäller de flesta märkena. Dessutom har de flesta några av världens bästa paddlare i sina team som hjälper dem med uteckling och jag tror att de har rätt bra koll...

Leif/Aterra
 
Nu vet jag ju inte alls hur man manövrerar en surfski, men däckslinor och brytande vågor med risk för bad låter inte som nån bra kombo alls som du nämner, vatten är hårt i större mängd. Jag har valt bort flytväst till förmån för torrdräkt, med en flytväst tar jag mig inte ombord i ett stressat läge men med bara torris så går det som en dans. Alla gör vi våra prioriteringar, jag har hittat ett system som fungerar för mig i alla lägen utan att snegla på vad andra har och det är där styrkan sitter, att designa själv, och prova ut och skapa sin egen trygghet.
 
jajamensan! ständigt små förbättringar hela jävla tiden. det är både kul å bra. helst ska man komma på nåt smart varje dag.
i mitt fall har det lett till att jag numera helst paddlar en kajak som jag från början hatade, och aldrig mer tänkte paddla. men sen kom man på vissa grejor som kanske va lite bra med den. å sen efter ett stort antal små förbättringar och modifieringar så tycker jag att den har blivit den kajak som jag verkligen INTE vill vara utan. å trots att den inte surfar nåt bra, så har den alla fall ganska många smart lösningar nu, dom flesta hemgjorda förstås, så den känns som den blivit min favorit.
å mycket linor å "skit" på däck är det : )

men det är ju lite som med välutrustade kappseglingsbåtar med 30-40 linor. då säjer folk som inte fattar nånting: ja en sån båt med så mycket linor det vill vi INTE ha. men det är ju likson det som gör att båten funkar bra och är lättseglad i alla lägen. nä, så lite snören som möjligt å så dålig funktion som möjligt verkar vara prio nr 1 för alldeles för många puckon. ....eeeh båtpuckon alltså menar jag : )

mycket däckslinor å nät å bogserlinor å annat "skit" på kajaken, det gör att man kan använda grejorna i alla väder och oftast klara upp dom flesta situationer. ja om "skiten" är genomtänkt alltså : )

skulle jag plocka bort allt , snören å nät och beslag, på den kajaken så skulle den bara bli en rätt kass kajak igen, som dessutom inte surfar speciellt bra. mao en riktigt oduglig skitkajak som borde säljas så fort som möjligt.
precis som jag tyckte den va när jag köpt den å paddlat den ett par ggr....

så ständiga förbättringar är aldrig fel.
jag fattar inte hur man kan köpa en kajak, eller en segelbåt, och sen har man den helt i orginalskick, utan förändringar eller förbättringar år efter år.....
hur kan någon vara nöjd med det??????????
som jag ser det finns det ingen kajak som är perfekt när man köper den. det är bara halvfabrikat som måste fördigställas och anpassas å förbättras.

............hörde jag kajaknörd????
hm!
 
Det går inte att sätta på i efterhand då en surfski inte har fästen för detta och det vore meningslöst att skruva direkt i skroven det håller helt enkelt inte att skruva i ett så tunt skrov.

På en surfski på vilken man sitter ovanpå, så är endast linor kanske inte den bästa lösningen (om man paddlar i vågor) eftersom om man spolas av finns det ingen chans att få tag på skin eftersom den försvinner med vågen och du ligger kvar där du vurpade. Linor kan också vara en fara i extrema förhållande med en surfski då de är lyftfyllda och fortfarande väger 9-13 kg medans du väger betydligt mer, du vill inte fastna i en lina med handen i de fallet då din kropp och skin beter sig olika inuti i en brytande våg. Ja ni förstår själva vad som kan hända...

Jag har dålig koll på det här med surfski, har bara provat en (1!). Den var tunn, lätt och byggd i kolfiber så det kanske är svårt att komplettera med däckslinor i efterhand. Ni som är vana vid att jobba med epoxi, glasfiber, kolfiber vet nog bäst vad som går och inte går.
Menar du verkligen att de flesta surfski på marknaden inte kan kompletteras i efterhand?

Tyvärr är jag inte ens en erfaren kanotist så jag har svårt att fatta, att däckslinor som så många i denna tråd tycker är en bra säkerhetsutrustning på havskajaker, inte alls är bra på surfskis.
Jag köper leg leashen, den tycker jag är bra. Passar nog, vid utvalda tillfällen, mycket bra i havskajak också.
Men inte däckslinor på surfski alltså. Det kanske inte finns samma behov för däckslinor på en surfski, men det är ju inte det du säger. Du antyder en explicit fara.
Däckslinor borde vara lika farliga att fastna i med handen i brytande våg i en turpackad havskajak. Minst.

Kan det vara så att jakten på gram helt enkelt eliminerar däckslinor och tillhörande skrovförstärkningar på surfskin?
En kulturfråga? Surfski med däckslinor a la havskajak blir kanske ingen kioskvältare heller?

Jag håller med Teknikern, man får testa och prova ut själv vad som funkar för ens egna behov.
Har man som jag, begränsad erfarenhet på området, är man intresserad av vad de som kan mer säjer och deras erfarenheter. Alla dumma idéer jag får behöver ju inte lämna ritbordet.

Kulturfrågor och vad marknaden tycker säljer bra, är inte så intressant för mig personligen när jag försöker lära mig vad som fungerar och vad som kan vara bra säkerhetslösningar.

thomas
 
Thomas skillnaden är att tom är kajaken delvis fylld med vatten och liknar din kropp, en surfski som får en brytande våg över sig låt oss säga i ett extremfall en tremeters våg kommer att skjutas en bra bit upp i luften och har du då försökt fånga den i en lina så finns det en risk att fingrarna ryker. Nu är det kanske inte så vanligt med så stora vågor här men det är en av orsakerna till att en ski inte har linor. I år har jag haft två kunders fotleashes som rykt av när vi varit ute i vågor vilket är precis som det skall vara, båda gångerna har varit i Mölle där det är riktigt grymma vågor en liten filmsnutt finns här http://vimeo.com/aterra. Eller Googla på flying surfski så finns det nog lite kul bilder att titta på. Helt klart finns det alltid en risk med linor även på en havskajak det är därför (vilket jag knappt vågar skriva här) att man bör ha kniv lättillgänglig...
 
Helt klart finns det alltid en risk med linor även på en havskajak det är därför (vilket jag knappt vågar skriva här) att man bör ha kniv lättillgänglig...
Det är därför jag bla. skippat flytväst och har 30 meter säkerhetslina, inget att fastna i och en 30-meterslina blir det inga ryck i så det stör. Dessutom är jag ju inte ute i mer än halv storm och 2,5-metersvågor så då är det ju ingen fara att välta med en sit-on-top, den har bara gått runt en gång och då lekte jag i bakvatten och kajaken var barlastad för stabilitetstest.




Jazzmatsa: Du är ingen nörd, det där är ju helt normal utveckling som brukar börja med massor av lysen och tuta på cykeln, för att sen fortsätta utvecklas på moppen (vadå "julgran") och vem minns inte alla "fantastiska" lösningar på alla icke-problem sen när man fick körkort och egen bil? :)


*utvecklingen fortsätter,,,,,,,,,,,,,,,,,,,* :cool:
 
Utveckling är i bland inveckling och vissa föds med navelsträngen runt halsen och då kan det ju sluta illa och andra är straffade med fotboja och de har ju redan fått sitt straff så "du skall icke dömma".

Jo VKV´s kajaker förses med linor enligt beprövade metoder och placeringar men vi är öppna för egna lösningar och kundanpassar ofta efter önskemål. Vi har dessutom stora möjligheter att göra detta eftersom vi inte har fästen färdiga i formarna och dessutom tillgång till beslag som kan monteras lite var stans och full förståelse för detta.

Men som sagt jag pratar som privatperson i detta forum till större delen och jag är personligen inte så förtjust i snören av tidigare nämnda orsaker och har full förståelse för att andra gillar att snärja in sig och sina tillhörigheter.

/Kåre
 
En dag i slutet på april för ett par år sedan kom jag ner till klubben en morgon. Där höll en man på att lasta av en havskajak från bilen. Han bar grejer ner till bryggan ett par vändor och satte sig sedan och började paddla ut. Efter ca 2 kanotlängder så slog han runt. Jag sprang ner till bryggan och hjälpte till att dra upp kanoten och ta emot all lös utrustning som flöt. Turligt nog är det grunt vid bryggan så arbetet var enkelt. Väl uppe sa jag åt honom att gå in i klubbhuset och byta om medan jag kunde torka ur kanten åt honom. Men han hade inget ombyte med sig! Det fanns vattenflaska, pump, flottör, kniv, kompass, GPS, mobiltelefon och massor av andra saker och det mesta satt utanpå kanot eller flytväst. Vattentemperaturen var ca 5-6 grader. Så vi lyfte upp hans kanot på biltaket och han satte sig i bilen (med blöta kläder) och åkte hem. Jag vet inte vad som hände, kanske skulle han rätta till någon av alla de saker som fanns på däcket men en sak kan jag säga - han hade ingen nytta av alla sina prylar. Kanske hade han inte slagit runt om han inte haft däckslinor för då hade han inte haft alla saker på däck ;-)
 
En dag i slutet på april för ett par år sedan kom jag ner till klubben en morgon. Där höll en man på att lasta av en havskajak från bilen. Han bar grejer ner till bryggan ett par vändor och satte sig sedan och började paddla ut. Efter ca 2 kanotlängder så slog han runt. Jag sprang ner till bryggan och hjälpte till att dra upp kanoten och ta emot all lös utrustning som flöt. Turligt nog är det grunt vid bryggan så arbetet var enkelt. Väl uppe sa jag åt honom att gå in i klubbhuset och byta om medan jag kunde torka ur kanten åt honom. Men han hade inget ombyte med sig! Det fanns vattenflaska, pump, flottör, kniv, kompass, GPS, mobiltelefon och massor av andra saker och det mesta satt utanpå kanot eller flytväst. Vattentemperaturen var ca 5-6 grader. Så vi lyfte upp hans kanot på biltaket och han satte sig i bilen (med blöta kläder) och åkte hem. Jag vet inte vad som hände, kanske skulle han rätta till någon av alla de saker som fanns på däcket men en sak kan jag säga - han hade ingen nytta av alla sina prylar. Kanske hade han inte slagit runt om han inte haft däckslinor för då hade han inte haft alla saker på däck ;-)

Han hade enorm tur att han inte hann längre.

thomas
 
Jag har dålig koll på det här med surfski, har bara provat en (1!). Den var tunn, lätt och byggd i kolfiber så det kanske är svårt att komplettera med däckslinor i efterhand. Ni som är vana vid att jobba med epoxi, glasfiber, kolfiber vet nog bäst vad som går och inte går.
Menar du verkligen att de flesta surfski på marknaden inte kan kompletteras i efterhand?

thomas

Thomas, du har ju alla svaren! Surfskis är utvecklade för tävling eller seriös motion. Byggena eftersträvar låg vikt och bästa möjliga glid.

Glöm inte att användningsområdena är olika för surfskis och havskajaker. De har utvecklats av sina utövare som har olika förutsättningar och önskemål.

/Erik
 
Det är väl ungefär såhär med kajaker och kajaker att dom kan liknas vid skidor, grundstommen är en planka som man formar, en del duger bara att åka i backar med, andra är odugliga utanför preparerade spår och så har vi kronans "Vita blixten" som duger hjälpligt till det mesta men inte är jättebra på något,,,,,,,men som alla kan hantera utan träning.

Jag vill likna havskajakerna och speciellt sit-on-top vid Vita blixten, eller för er med hästar, vid en islandsturridningshäst. Alla kan komma runt och tillbaks enkelt och säkert men kan man hantera skidorna-pållen så kan man även rejsa med dom också.



*sen att skäddakajaker är skit behöver jag ju inte nämna* :cool:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Är packraft värt det 2023? Paddling allmänt 11
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Wibrån Är Turingeån paddelbar? Paddling allmänt 8
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
RödNovember Melker och Aquilo, vad är skillnaden? Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Hur är Aquilo Vinga(Evolve)? Paddling allmänt 7
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
swimmer2 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 4
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
Silvaticus Vad är det här för en kajak? Paddling allmänt 9
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
Aramidos Vad är det för kajak? Paddling allmänt 6
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
puckelsnook Är Yak-grejer bra grejer? Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
agadiver Kanot är samlingsnamn för smala vattenfarkoster Paddling allmänt 4
the_nice_dude Är du medlem i Sjöräddningssällskapet? Paddling allmänt 21
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
521 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 3
sumpa Nu är dom iväg från Shetland! Paddling allmänt 4
Alex_S23 Vad tusan är detta? Paddling allmänt 21
Niftigolebb Hur viktig är vikten? Paddling allmänt 114
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
minus7 Vilket årtal är min kajak från? Paddling allmänt 4
Welsh Vad är detta för kajak?? Paddling allmänt 4
torger Surfskis - vad är de bra på, egentligen? Paddling allmänt 14
hannulan Paddeljacka - vad är PU? Paddling allmänt 5
Hajpojken Vad är detta för Kajak? Paddling allmänt 12
PetNor Åsnen, paddling. Hur är det? Paddling allmänt 12
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
peter1959 Är aluminiumkanadensare mer... Paddling allmänt 10
kajaken_yahoo.com Livet är livsfarligt Paddling allmänt 4
torger Nelos glasfiberlaminat, är det nåt att ha? Paddling allmänt 21
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.