Är däckslinor nödvändiga?

Jag tycker faktiskt det är lite kul att vi som har samma kärlek ändå älskar att bråka om småsaker ;)
Kan ju såklart bara prata för mig själv..ser mig inte som nån jätteduktig erfaren paddlare...man kan ju aldrig bli fulllärd!
Men har paddlat i exakt 40 år nu...sommar som vinter å har oftast suttit i lite snabbare(rankare) kajaker/kanoter å har aldrig varit rädd hitentills å aldrig råkat ut för nåt ofrivilligt bad!
Kör därimot mc året om + cyklar mkt även i trafiken å där har det varit nära många ggr!
Så jag upplever havet som ett mkt tryggare ställe än allt annat typ trafik..gå ut när det är mörkt ;)
Upplever även att jag format å utrustat min kajak precis som jag tycker funkar bäst för mig!
Såklart gillar jag både roder å stor sittbrunn som främjar ett aktivt benarbete då jag älskar paddla både fort å långt!
Förstår att andra kan ha andra krav å respekterar det oxå men har aldrig upplevt nåt behov av just däckslinor!
Har ju även skaffat en surfski som jag lekt med lite ivågor å även övat reentry...inte ens där saknade jag några däcklinor....men det är ju jag det!

/Janne
 
Jag tycker faktiskt det är lite kul att vi som har samma kärlek ändå älskar att bråka om småsaker ;)
Kan ju såklart bara prata för mig själv..ser mig inte som nån jätteduktig erfaren paddlare...man kan ju aldrig bli fulllärd!
Men har paddlat i exakt 40 år nu...sommar som vinter å har oftast suttit i lite snabbare(rankare) kajaker/kanoter å har aldrig varit rädd hitentills å aldrig råkat ut för nåt ofrivilligt bad!
Kör därimot mc året om + cyklar mkt även i trafiken å där har det varit nära många ggr!
Så jag upplever havet som ett mkt tryggare ställe än allt annat typ trafik..gå ut när det är mörkt ;)
Upplever även att jag format å utrustat min kajak precis som jag tycker funkar bäst för mig!
Såklart gillar jag både roder å stor sittbrunn som främjar ett aktivt benarbete då jag älskar paddla både fort å långt!
Förstår att andra kan ha andra krav å respekterar det oxå men har aldrig upplevt nåt behov av just däckslinor!
Har ju även skaffat en surfski som jag lekt med lite ivågor å även övat reentry...inte ens där saknade jag några däcklinor....men det är ju jag det!

/Janne
Till surfski använder ju många fånglina, kanske även du? Den har ju till del samma funktion som däckslinor om man hamnar i vattnet och det blåser och går sjö. Ligga i vattnet och försöka få grepp om en hal kajak så den inte blåser/förs iväg av vågor - ja då underlättar ju däckslinor. Fånglinan gör ju det jobbet i en surfski.
 
Till surfski använder ju många fånglina, kanske även du? Den har ju till del samma funktion som däckslinor om man hamnar i vattnet och det blåser och går sjö. Ligga i vattnet och försöka få grepp om en hal kajak så den inte blåser/förs iväg av vågor - ja då underlättar ju däckslinor. Fånglinan gör ju det jobbet i en surfski.

Nej då hade jag ingen leg leash... förstår inte hur den skulle göra kajaken mindre hal eller lättare att äntra? Hade då bara en paddel leash som jag även använder i min kajak(Commander) om vädret fodrar så!
Ps Har skaffat en leg leash nu som då ska hindra mig komma ifrån min surfski i skarpt läge, tror även detta kan hända vanliga kanotister å det läget hjälper nog inga däcklinor ;)

/Janne
 
Fånglina = lina mellan benet och surfskin alltså.

Vilket förhindrar kajak/surfski att driva iväg från kanotisten.
Vilket faktiskt är ganska viktigt. Räcker inte det?
Tillför däckslinorna något mer?
Blir det lättare att komma ombord? Eller?

thomas
 
Fånglina = lina mellan benet och surfskin alltså.

Vilket förhindrar kajak/surfski att driva iväg från kanotisten.
Vilket faktiskt är ganska viktigt. Räcker inte det?
Tillför däckslinorna något mer?
Blir det lättare att komma ombord? Eller?

thomas

För mig är både paddel leashen å leg leashen viktiga för min säkerhet...men däcklinor på min kajak/surfski känner jag inget större behov av...men som sagt det är ju vad jag kommit fram till å för mig är det helt ok om nån inte håller med mig här!
Vill passa på å önska er alla en riktigt GOD-JUL

/Janne
 
Var och en blir salig på sin tro...

Jag har fn 4 kajaker, 3 med linor och en utan. En utan skott (helt öppen invändigt) övriga tre med skott. Jag har gjort kamraträddning med samtliga och med två rollar jag rätt ok. Pointen och Eskimon har dessvärre för stora sittbrunnar så där ramlar jag bara ur...

Min erfarenhet är att om man kan sina saker så går det att göra det mest konstiga saker med sin kajak så länge man känner dess egenskaper och sig själv. Men om man inte gör detta eller om de yttre förutsättningarna inte ger några val kan säkert en däckslina vara bra att ha. Men som någon påpekade, en längsgående lina kanske går att ersätta med kortare tvärgående utan att detta äventyrar säkerheten.

Så... mitt svar blir: Det beror på....

Mitt råd är att.... Lär känna din kajak och är det så att du inser att "Däckslinor kanske skulle vara bra att ha/demontera", så lös problemet. Men då baserat på ett av dig identifierat behov, och inte av någon självutnämd tyckare på Utsidan ;-).

Du är ensam i sittbrunnen i en kajak så det är ditt ansvar oavsett vad vi tyckare tycker om det..

Paddla lugnt//Dag
 
Den som tar åt äran för att ha "uppfunnit" däckslinor är engländaren Derek Hutchinson.

http://www.youtube.com/watch?v=zsNwhHRSVrY

Dock har däckslinor funnits långt innan. Men däckslinor är centralt i den religösa rörelse som DH byggt upp kring sitt egna kajakande

Personligen använder jag däckslinor som railsen på min bil. Dom är helt enkelt praktiska om man vill sätta fast otympliga grejer på kajaken. På en touring kajak är det praktiskt med däckslinor

Viktigt för säkerheten är rejäla handtag och att farkosten inte sjunker om den vattenfylls. Det är också viktigt att kajaken är rejält byggd

Man skall som vanligt vara observant på att prylar aldrig kan ersätta ett sunt tänkande. Man skall helt enkelt inte utsätta sig för diverse stolleprov

Hans Friedel
 
Citat Ankan:”De gånger jag vurpat i kajak har jag i alla fall kunnat ta tag i sargkanten trots att det blåst 25m/s och jag har kunnat kamraträdda utan att behöva hålla i några snören.”

Citat Uffe:”Och Kåre, att rekommendera kamraträddning utan linor, i 25 m/s - är det något som ingår i VKVs säkerhetstänk? Du råkar inte ha någon spännande video på hur det funkar..?”

Helt plötsligt har jag visst rekommenderat kamraträdding i 25m/s när andemeningen var att jag lyckats med att fånga min kajak i sargkanten trots avsaknad av däckslina och utan att den drivit ifrån mig. Själv lyckades jag inte ta mig upp i kajaken eftersom den blev vattenfylld och flyter inte med mig + vatten i vilket fall då den knappt flyter med mig i över huvud taget. Jag fick vackert ligga i sjön tills jag flöt i land eftersom jag inte ville släppa min klenod och det var över 20grader i vattnet vilket jag visste i förväg och just därför passade på att leka och utmana mig själv. Jag vill naturligtvis inte rekommendera folk att riskera sina liv eller uppmuntra till dumdristigheter.

Kamraträddning över huvud taget förordar jag inte i kraftig sjögång då risken är att fler hamnar i sjön eller att man skadar varandra, men jag ville bara på peka att jag vid flera tillfällen just har kamraträddat utan hjälp av snören men med nybörjare och nästan vågfritt.

Men bara för att reta dig Uffe så kan ju vi starta ett testcenter där vi anställer diplomerade kajakexperter som under vetenskap och beprövad erfarenhet sammanfattar en skrift som bygger delvis på Dereks läror och tusenåriga traditioner för att där efter sedan KUF(Kåre och Ulf)-märka alla kajaker till en bestämd kostnad som tillfaller oss.

Sedan kan vi marschera runt på bryggorna i blankpolerade ridstövlar med skriften i ena handen och ett ridspö i den andra och peka på alla icke märkta kajaker och okunniga kanotister med förakt.

Skämt och sido så är det kul att läsa om allas erfarenhet om linor och vad de kan göra för nytta och inte.

/Kåre
 
Men Kåre, hur ska ni då göra med alla oss sit-on-topare? På en sån finns ju inga däckslinor och dom går inte heller att rolla med. Jag har ju bara en sån, kommer jag att dö nu när den andra är såld?
 
Men Kåre, hur ska ni då göra med alla oss sit-on-topare? På en sån finns ju inga däckslinor och dom går inte heller att rolla med. Jag har ju bara en sån, kommer jag att dö nu när den andra är såld?

Ja - du kommer att dö. Du vet väl att livet är en sexuellt överförd sjukdom med garanterat dödlig utgång ;-)

Fast med hjälp av torrdräkten kan du säkert förlänga livet en bra bit!
 
Men Kåre, hur ska ni då göra med alla oss sit-on-topare? På en sån finns ju inga däckslinor och dom går inte heller att rolla med. Jag har ju bara en sån, kommer jag att dö nu när den andra är såld?

Givetvis!

Vi måste ta oss en funderare i KUF-föreningen och kika i manualen ang detta, men rent spontant borde det gå att smeta ohärdad gelcoat i sin on snopp- kajaken och sätta sig med en torris, så är bekymmret löst.

/Kåre
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Är packraft värt det 2023? Paddling allmänt 11
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Wibrån Är Turingeån paddelbar? Paddling allmänt 8
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
RödNovember Melker och Aquilo, vad är skillnaden? Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Hur är Aquilo Vinga(Evolve)? Paddling allmänt 7
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
swimmer2 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 4
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
Silvaticus Vad är det här för en kajak? Paddling allmänt 9
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
Aramidos Vad är det för kajak? Paddling allmänt 6
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
puckelsnook Är Yak-grejer bra grejer? Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
agadiver Kanot är samlingsnamn för smala vattenfarkoster Paddling allmänt 4
the_nice_dude Är du medlem i Sjöräddningssällskapet? Paddling allmänt 21
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
521 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 3
sumpa Nu är dom iväg från Shetland! Paddling allmänt 4
Alex_S23 Vad tusan är detta? Paddling allmänt 21
Niftigolebb Hur viktig är vikten? Paddling allmänt 114
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
minus7 Vilket årtal är min kajak från? Paddling allmänt 4
Welsh Vad är detta för kajak?? Paddling allmänt 4
torger Surfskis - vad är de bra på, egentligen? Paddling allmänt 14
hannulan Paddeljacka - vad är PU? Paddling allmänt 5
Hajpojken Vad är detta för Kajak? Paddling allmänt 12
PetNor Åsnen, paddling. Hur är det? Paddling allmänt 12
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
peter1959 Är aluminiumkanadensare mer... Paddling allmänt 10
kajaken_yahoo.com Livet är livsfarligt Paddling allmänt 4
torger Nelos glasfiberlaminat, är det nåt att ha? Paddling allmänt 21
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.