Vattentätt fodral till mobil?

Hej. Det var så lite vatten som kom in och jag upptäckte det tidigt så det var bara att torka av telefonen. Ingen skada skedd. De skryter på hemsidan på Lifeproof fodralet att man kan ta telefonen med överallt. Den klarar snö, damm, lera och vatten inuti fodralet.

Olof
 
Jag har testat haglöfs watatait och dessa saknar en tät svetsfog runt om, det ser man om man fyller den med luft och sänker ner den i vatten. Jag tycker det är riktigt dåligt att få det att verka som de är vattentäta då de bara är ett regnskydd. Det som är bra med den är att ljudet går genom tyget så att man kan ringa utan att plocka ut telefonen. Aquapack däremot upplever jag som vattentät och av betydligt bättre kvalitet men ljudet blir dåligt om man inte tar ut telefonen.

Jag tycker det sänker haglöfs trovärdighet att få det att låta som att fodralet är vattentätt då det verkligen inte är det ens nytt. Däremot är det kanske en bra produkt för många tillämpningar då man inte ska bada med telefonen.
 
Har testat en del olika också.
Watatait fungerade ett tag och min var vattentät men efter ca två månaders användandet pajade förslutningen. Fick tillgodo på garantie.
Flera väskor jag kollade på i affärena verkade bara krångligt och oftast kändes det som det inte behövs mkt för att förslutningen skulle råka gå upp eller släpper in vatten.

Just nu har jag en aquapac och är helt nöjd med den. Helt vattentät och känns krångelfritt. Verkar rätt tålig också och har jag bara lite luft i flyter den med min xperia mini.
 
det var bara ngr dagar efter mitt förra inlägg så släppte påsen in vatten i alla fall.
mobilen tvärdog så jag köpte den nya Sony xperia go som ska vara vatten tät.
tyvärr var den inte det och mobilen dog en vecka gammal vid första vatten kontakt.
naiv som jag var trodde jag på garanti men elgiganten säger att jag ljuger och alla luckorna inte alls var stängda - om man översätter deras ord lite krasst = 3000 rakt in i sjön

nu leta jag efter en ny mobil, sonims verkar intressant men är nog inte tillräckligt smart. för mina behov.
 
Nej Sonim är inte smart.

nu leta jag efter en ny mobil, sonims verkar intressant men är nog inte tillräckligt smart. för mina behov.

Jag lyckades med att dränka även den. Sonim har en svag punkt, luckan. Det sitter 2 små, små gummistyrningar på den för att luckan ska sitta i rätt läge. En av dessa hade gått av och var vikt. Jag märkte det inte förrän det var för sent. Det sitter en USB och en hörlurskontakt under luckan. När Sonimen började tro att den hade hörlurar anslutna hittade jag läckan. Mobilen gick att ringa med hela tiden men jag var tvungen att sätta den i högtalarläge.
Inget tjafs med garantin, jag fick en ny mobil.

Sonims mobil är ingen smartfån men känns fortfarande som det mest pålitliga i busväder. Dessutom MYCKET bra batteritid, bra ficklampa och fysiskt stryktålig.

När kommer en riktigt ruggad smartfån som tar vanliga AA-batterier?

thomas
 
det var bara ngr dagar efter mitt förra inlägg så släppte påsen in vatten i alla fall.
mobilen tvärdog så jag köpte den nya Sony xperia go som ska vara vatten tät.
tyvärr var den inte det och mobilen dog en vecka gammal vid första vatten kontakt.
naiv som jag var trodde jag på garanti men elgiganten säger att jag ljuger och alla luckorna inte alls var stängda - om man översätter deras ord lite krasst = 3000 rakt in i sjön

nu leta jag efter en ny mobil, sonims verkar intressant men är nog inte tillräckligt smart. för mina behov.

Vatten och elektronik och garanti brukar inte gå ihop. Jag har sneglat på vattentäta smarta telefoner. Men vattentätheten bygger ofta på gummipluppar som ska täcka hålen, annars är det raka vägen in... Jag hade en sony walkman en gång som var vattentät och de hörlursuttagen hade inte hål ända in. Jag brukar ha med mej en en gammal "skogstelefon" i aquapac. Påsen är nog dyrare än telefonen.
 
om en produkt gör reklam att den ska tåla ner till en meter vattendjup när alla dessa gummiluckor är stängda då anser jag att det borde gå på garanti när det har kommit in vatten i telefonen när den har doppats i vattnet i mindre en en meter vattendjup och detta med alla luckor stängda.

ska ser om jag kontakta arn, ska ringa mitt försäkringsbolag imorgon också och kolla vad de säger.

än har jag inte bestämd mig för vilken telefon det ska bli. just nu få jag låna en telefon men den ska lämnas tillbaka snart.
grejen är att jag har använd min telefon även som wifispot och måste fixa nåt nytt för nätet om jag inte har wifispot i den nya telefonen längre. men jag är rätt less på alla påsar som pajar hela tiden (är ute mkt och detta även på vintern då mkt material skadas fort) och jag vill inte heller har en extra ute telefon. hade det förut men alltid att man glömt att uppdaterar nya telenummer och sånt i den ena eller andra telefonen och även när jag hade tvillingkort osv så vart det ett "störande" moment att byta telefonen.
 
Jag har en Defy och blev intresserad av vad IP 67 egentligen är och har därför läst på lite.
IP 67 som Sony har på sin & även Motorola på Defy är en standard avsedd för elgrejor som går att skölja av. Att de går att sänka ner upp till en meter i stillastående vatten är att betrakta som en bieffekt, även om det gör sig snyggt i reklamen & på Youtube.
Så fort vattnet är i rörelse eller man använder vattenstråle med tryck så håller inte IP67 emot längre, utan det tränger in vatten.
Därför behövs det ett vattentätt skydd, typ Aquapac, även till en sådan telefon.

Min Motorola klarade sig fint i fickan på flytvästen när jag vindsurfade så länge jag bara blötte ner den. När jag sedan trillade i en gipp och flög över "styret" i ca 15-20 knop blev resultatet en vattenfylld mobil. Vattentrycket gjorde att tätningarna inte höll emot.
I mitt fall hade jag tur & telefonen funkar nu normalt efter att torkat i ugn under ett dygn på 50 grader.

När det gäller garanti, så om jag fattat saken rätt, så är det säljaren som har bevisbördan. Att då bara säga att du ljuger duger alltså inte. Kan de inte bevisa att du varit oaktsam så borde du ha rätt att utnyttja garantin. Det kan kanske hjälpa att tala vänligt till säljarens chef?
 
IP-klassning är ett standardiserat sätt att testa kapslingar. Det är väl ungefär jämförbart med att ange hur många millimeter vattenpelare en tältduk tål.

IPx7 (d.v.s. andra siffran 7) innebär att kapslingen klarar att sänkas ner 1 m i vatten i 30 minuter utan att vatten tränger in.

http://www.sp.se/sv/index/services/ip/Documents/Grad_av_skydd_vatten.pdf

Vad det räcker till "i verkligheten" är svårt att säga, precis som det är svårt att säga om 2000 mm vp räcker för en regnjacka eller om man behöver 10 000 mm vp.
 
Angående regnjackor så verkar Gortex-generationen ha infört ett "mer eller mindre" begrepp avseende vattentäthet. Förut betydde regnställ att det var HELT vattentätt typ galon. Som hade andra nackdelar...

När det gäller tält har det väl bara blivit bättre material än det var förr.

När det gäller vattentät elektronik så är det "mer eller mindre" som gäller. Där kapsling avsedd för dyk är det bästa (med angivet antal meter eller atmosfärer som gräns).

När det gäller "vattentäta" påsar så är det sämre ändå. Förutom känsliga rullstängningar så slits ju materialet av användning. Jag dränkt min utrustning rejält under en 3-dagars paddling med en läckande frontlucka och har fått en helt annan syn på "vattentät förpackat". En vanlig kontorsmobil i "vattentät" påse är inget alternativ för mig.
Men utvecklingen rullar ju på och man måste prova sig fram.

thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vattentätt fodral? Paddling allmänt 1
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
friluftaren Vattentätt kapell? Paddling allmänt 13
torger vattentätt kommunikationssystem Paddling allmänt 2
manlan Fotovänligt fodral till iphone Paddling allmänt 5
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
delfinen Från Roslagen till Örebro Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Tomo Reservdel till skrovgenomföring-roderlina? Paddling allmänt 2
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
HannesB Norges gräns till Åre Paddling allmänt 3
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
Seebra Cykelvagn till kajak Paddling allmänt 38
delfinen En jubileumsexpedition till saimen i juli 2017 Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.