Byta kajak?

Bootshaus är ju nära och en bra början :)
Prova så får du se, bäst är att testa själv, vad andra säger kanske inte stämmer med dina mått eller behov. Det skall vara kul att paddla.
De flesta tillverkare har en nybörjarskida, en mediumskida och en superrank. Det blir därför inte så många båtar att välja mellan :)
Googla och bli vis, men provpaddla själv och ha ett öppet sinne ;-)

Kommer intresserade förbi Gbg kan de provpaddla Epic-båtar hos mig :)

A
 
Har en Stella SE som har samma skrov som SEL. Jag kom från "snabba" havskajaker men som var betydligt stadigare. Men med lite träning gick det ganska fort att hantera den i lite vågor. Tog mig igenom Seamaster i fjol med ca 4 månaders paddling i den och där var det en del vågor...
Tycker den går relativt lätt i 11 km/h på platt men det beror ju på sträckan.

/CS
 
Erik: tack för tipset.
Fick priser på Stellar SEL från Kanuk:
Sport ca. 15,2 kg 18.500:-
Advantage ca. 14,5 kg 22.900:-
Exel ca. 11,8 kg 28.900:-
Ultra ca. 10,5 kg 39.900:-

Den finns för provpaddling i Skebokvarn och det är ju tyvärr aningens långt att åka.
Undrar vilket material som är bäst för insjöpaddling över längre sträckor.
Tippar på att man är knappt märkbart snabbare i en Exel jämfört med Sport, förutom vid acceleration.

Blade: tack för provpaddlingserbjudandet. :)

csj: att den går relativt lätt i 11km/h låter intressant, är det ett tempo som du skulle
kunna hålla i en mil på plattvatten utan vara helt slutkörd tror du?
Kan du göra en jämförelse i hastighet med en K1:a av något slag?
Det är ju egentligen detta som gör ett ev byte intressant för min del,
jag räknar med att kunna hålla 9,7-9,8 km/h i min Citius 55:a över 55km
under ideala förhållanden om jag tränar ordentligt.
Om jag vore 0,4-0,5km/h snabbare vid denna hastighet i en surfski så är det klart
intressant med ett byte.
 
I en mil kan jag nog hålla 11 km/h utan att ta ut mig. Går jag för fullt är jag ganska nära 12 km/h i medelfart om det är optimala förhållanden dvs helt lugnt.
Men i lägre farter vinner man inte så mycket på att ha en "snabb". Det spelar nog inte någon större roll vilken surfski i mellan klassen du tar i farter runt 10km/h, det viktiga är nog att du sitter bra och den har en stabilitet som passar dig. Sen tycker jag att vetskapen att det är lätt att komma upp igen gör att man får bättre stabilitet i synnerhet om man paddlar i öppnare vatten.
Tyvärr har jag inte paddlat "vanliga" kajaker sen jag köpte surfskin och kan nog inte hjälpa dig med hur stor skillnad det är.
 
Nu vet jag lite mer, har min gamla havskajak kvar en seabird H2O som ju klassas som "snabb" havskajak och borde ligga i samma spann som din citius 55?

Värmde först upp för att sedan paddla en kort runda med Seabird H2O höll så jämnt jag kunde 10 km/h enligt GPS och samtidigt kollade jag pulsen när jag paddlade . Bytte sen till Surfskin och gjorde samma runda men höll mig på samma puls den här gången. Farten låg då på 10,4-10,5 km/h.
Provade även toppfarten d.v.s. vad jag orkade pressa upp de i under en kort rusch, dvs bara så länge att jag får ett stabilt värde på GPS. Blåste lite där jag testade, först motvind sen medvind
Stellan SE
motvind 15.0
medvind16.1
Seabird H2O
motvind 13,7
medvind 14,5

Nu är ju inte det här riktigt vetenskapligt men det ger ju en fingervisning om skillnaden. Du frågade om vilket material du skall välja, så dyrt du anser du har råd med... Har själv sport....

/CS
 
Vilket intressant test du har gjort!
Smart att använda pulsmätning för att ta reda på fartskillnaden vid lägre hastigheter.
Seabird H2O bör ju motsvara Citius 55 ganska bra tycker man.
Du är nog en bättre paddlare än mig eftersom jag inte varit över 13,6km/h i maxfart vid vindstilla, eventuellt kanske jag kunde vara aningens snabbare med en paddel med större area - kör med en Bracsa FW 635 cm2 nu.
Hursomhelst indikerar ditt test att det bör vara lönsamt att köra med surfskin även vid lite lägre hastigheter.
Jag är på väg att göra något dumt, dvs att köpa SEL utan att ha testat den.
Vad jag läst så är sitsen inte så mycket tillbakalutad och det är ingen hög "knöl" under låren i framkant på sitsen.
Det skiljer 4400:- mellan Sport och Advantage, frågan är om jag märker av 0,7 kg lägre vikt och lite förbättrad styvhet och om det är värt pengarna.
 
De är ganska "rymliga" i sittbrunnen, har personligen inga problem att sitta flera timmar.
Men det är ju stor skillnad hur man upplever det...
Brukar oftast ha en tunn dyna med teflon för att sitta lite högre och få till en bättre rotation.
Kommer du förbi Seamaster inkommande helg så får du prova min men det är ju en bit att köra från Åmål.
Sen finns det andra märken som säkert motsvarar ditt behov.
 
Att sittbrunnen är rymlig gör att det känns mindre riskabelt att köpa otestat, det går ju att "padda ut" sittbrunnen om den är för stor.
Ja tyvärr är det lite väl långt till Oxelösund men tack för erbjudandet och du får ha lycka till på tävlingen.
 
Skärpning, du måste testa innan du köper, så jäkla bråttom behöver du inte ha...
Det är framförallt proffsigt, men också en del av nöjet.
Teori är en sak, praktik en helt annan.
 
Jag följer tråden med intresse och ett ökande köpsug. Som vanligt hamnar man mellan förnuft och "inspiration".
Helt klart är att jag vill paddla en för ändamålet mer lämpad kajak nästa år och jag ser två huvudalternativ.
1. Låna/hyra en motionskajak hos den lokala klubben och komplettera med en bra vingpaddel.
2. Köpa en surfski.

Alternativ 1 är förhållandevis billigt och fungerar säkert hur bra som helst. I kombination med ökad träningsmängd (som ju alltid är viktigare än materialet) borde det vara möjligt att kapa en hel del och gå ner under 6.30.
Alternativ 2 är definitivt inte familjeanpassat ur ekonomisk synvinkel, men tusan så mycket mer inspirerande - inte minst ur ett träningsperspektiv. Det skulle vara en riktig kick.

Det ska bli spännande att se var du hamnar Digitalis. Jag tror att du är inne på rätt spår med en surfski, man vågar nog tulla lite på trygghetsgränsen (bredden) i och med att de ska vara så pass lätta att kliva upp i igen.
Ca 1 km innan målet, på årets DKM, plumsade en stackars medpaddlare efter svall från en motorbåt. Vet inte hur han gjorde för att ta sig tillbaka i sin motionskajak, men jag förutsätter att en surfski hade underlättat proceduren en hel del. Att gå till en extremare multisport- eller tävlingskajak känns inte som ett alternativ.

Berätta gärna hur du går vidare !

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
tango Byta gummimudd i paddeljacka? Paddling allmänt 4
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
amkarl Byta fjäder på Smarttrack roder Paddling allmänt 4
Sandin Byta skäddavajer Paddling allmänt 2
avslutad140107 Byta paddelblad? Paddling allmänt 2
FredrikÖ Hur byta Lettmans pedalställ mot styrpinne? Paddling allmänt 4
mikstr Byta fotstöd på Necky Eliza Paddling allmänt 5
miljonmicke Byta sits? Paddling allmänt 12
larserikss byta underliggande- mot släproder Paddling allmänt 22
wilhelm-tell Byta Roder - Navigator till Seal Line Paddling allmänt 21
knatte Byta ut keepers pedalerna i K1RS? Paddling allmänt 2
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...