Byta kajak?

Med lite snabbare lyft och hel fot hade du säkert klarat 6h i år!

Lycka till 2012!

/Jonas

Då har man klarat av sitt första DKM+.
Hann träna 50mil inför loppet.
Hade som mål att komma in under 6h eftersom jag kört 3-milspass med mycket ork kvar.
Det började dock inget bra på fredag eftermiddag när jag halkade och slog upp ett 3cm långt och halvcentimetern djupt jack mellan tårna som de limmade ihop på vårdcentralen, nu var målet bara att fullfölja loppet.

Det blev en sen incheckning på Baldersnäs och jag kunde inte somna förrän efter 02:00.
På lördag morgon blev det till att trä en plastpåse över foten och sen på med sandaler för att få lite mer stabilitet.
Måste säga att jag är imponerad över vilka höga vågor det blev i starten, men det är klart att ca 500x100kg som snabbt accelererar upp i runt 10km/h måste ge en del sjögång.
Eftersom sandalerna var ganska breda så var jag tvungen att ta ner ena foten från plattan och styra med den andra - det var sådär lagom lätt att hålla riktningen i vågorna.
Att försöka hänga på våg kunde jag glömma och det var ett mindre projekt att köra om en k2:a.

Det var ingen direkt kö i Skåpafors, det saknades dock brygga vid upptaget (i Skifors saknades brygga vid både upptag och isättning).
I Skifors hade jag 9,1km/h i medelhastighet och hoppet tändes åter att komma in under 6h.
Men efter den för långa pausen i Skifors hade medelhastigheten sjunkit till 8,5 km/h, det visade sig efteråt att jag såsat bort 32min vid de 3 lyften - ganska ofattbart.

Efter ca 2,5 mil började jag bli rejält trött i magen och i Gustavsfors var det nästan kramplika känningar, medelhastigheten i Gustavsfors var 9 km/h.
Eftersom jag inte haft magkänningar tidigare vid så låga hastigheter så antog jag att det dels berodde på att sandalerna lyfte upp fötterna några centimeter från botten samt att fötterna hamnade närmare kroppen pga sulans tjocklek.
Jag fick heller inte in fötterna under fotremmen utan fick ha dem ovanpå remmen vilket gjorde det hela än värre, paddlingstekniken blir ju heller inte direkt bättre av detta.
Lämnade sandalerna i Gustavsfors och hoppades på måttlig vind på Lelång.

Men det var att hoppas på för mycket, det var en frisk ihållande motvind i princip in i mål och ett par gånger skvalpade det in lite vatten i kajaken.
Gjorde ett strandhugg för att justera sitsen bakåt och få lite avlastning för magen.
Det var nedslående att ibland se hastigheten sjunka under 7km/h och det blev till att stålsätta sig att klara loppet under 7h.
Tid i mål blev 6:53 och det är jag nöjd med efter omständigheterna.

Har fått blodad tand vad gäller paddling och har följande plan för att klara loppet under 6h nästa år:
- ökad träningsmängd, kanske uppåt 70-80 mil.
- mer intervallträning
- lite styrketräning under vintern
- minimera tiden vid lyften, max 15min totalt
- skaffa rotationssits och maratonroder
- träna oftare i kraftig vind

Väl mött på DKM+ nästa år!
 
Anders: lycka till nästa år.

Erik: lyckades hålla Magnus bakom mig i slutspurten, eller kanske blockera honom tillräckligt från att komma förbi (sorry Magnus :eek:) ).

Jonas: vänligt sagt men det är nog på håret att fixa under 6h ens under ideala förhållanden i nuvarande form.
 
Dkm+ 2012

Då har man avverkat sitt andra DKM+.
Som förberedelse har det blivit styrketräning 3 dagar per vecka hela vintern fram till början på maj då jag tänkte komma ut och börja paddla.
Tyvärr var Vänern kall en bit in i juni och regnskurarna och stormarna avlöste varandra så det blev inte egentlig paddling förrän i juli (dåliga ursäkter... jag vet! :) ), hann bara skrapa ihop 16 träningsmil i år.
Jag har inte installerat vridsits eftersom rotationen plötsligt har börjat fungerat efter vinterns uppehåll, lite skumt...
I år var det helt andra förhållanden på Lelång jämfört med 2011, det var till och med lite medvind första kilometrarna som växlade till bitvis lätt motvind efter Herrenäs.
2-literspåsen med dricka tog slut strax efter Gustavsfors så det blev till att släcka törsten med ett snabbstopp vid bryggan i Herrenäs, de vänliga funktionärerna serverade dricka så man slapp kliva ur kajaken.
Tid i mål blev 6:10 och gps:en visade på 56km.
Hur gick det för dig i år Anders?
 
Tackar som frågar !

Jo tack, det gick riktigt bra. Mitt mål var att gå under 7h och det klarade jag med marginal och slutade på 6,45. Har tränat hyggligt och sedan var ju förhållandena tämligen perfekta under dagen.

Jag hade lånat en liten vagn, så i år gick passerandet av lyften klart bättre. Noterade att det inte var så många havskajakpaddlare omkring mig på slutet (förutom en stark kille i en P&H som slog mig klart), det kanske inte bara är en tllfällighet. Tror jag nått någon form av punkt där det behövs annan utrustning för att göra ytterligare (rejäla) förbättringar. 25 kg havskajak har nog sitt pris.

Någon som har ett bra tips ?

Kul att du tog upp tråden igen, gratulerar till en mycket bra prestation. Vi kanske får orsak att stämma av efter nästa år också. I övrigt kan jag bara konstatera att sista milen är GRYM.
 
Jo tack, det gick riktigt bra. Mitt mål var att gå under 7h och det klarade jag med marginal och slutade på 6,45. Har tränat hyggligt och sedan var ju förhållandena tämligen perfekta under dagen.

Jag hade lånat en liten vagn, så i år gick passerandet av lyften klart bättre. Noterade att det inte var så många havskajakpaddlare omkring mig på slutet (förutom en stark kille i en P&H som slog mig klart), det kanske inte bara är en tllfällighet. Tror jag nått någon form av punkt där det behövs annan utrustning för att göra ytterligare (rejäla) förbättringar. 25 kg havskajak har nog sitt pris.

Någon som har ett bra tips ?

Kul att du tog upp tråden igen, gratulerar till en mycket bra prestation. Vi kanske får orsak att stämma av efter nästa år också. I övrigt kan jag bara konstatera att sista milen är GRYM.

Martin Nordstrand paddlade i en Extreme type-R på 4:59 för några år sedan (2009?). Den väger 24 kg och han fick hjälp så vagn fanns på plats vid varje lyft. Har du med egen vagn så tar fastspänning < 1 minut och losstagning < 1 minut. Tre lyft gör alltså att du tappar max 6 minuter vilket du lätt paddlar ikapp om det är lite skvalpigt och du skulle haft balansproblem i en smal och lätt kanot. Fast du bör nog kika på vilken havskajak du använder. En klassisk "engelsk banan" har en låg toppfart pga konkaviteterna i stävarna. Men en stadig surfski eller en 55 cm bred turbåt (Citius, Nelo osv) är inget dåligt alternativ och de klarar du av att bära.
 
Gott att du krossade din måltid, kan tänka mig att det frestar på att paddla såpass snabbt i en större kajak.
Ja sista milen är fin :), när man paddlat 45km så tycker man att det inte är så långt kvar - men det är det.
Vi får återkomma till tråden efter nästa dkm+, mitt mål är 5:30 så kanske man åtminstone kommer under 6h :).
Jag har också varit lite inne på att försöka mig på en snabbare kajak, är medveten om att balansen är viktig för att kunna behålla farten men ser det som en kul utmaning att träna i något rankare.
Har fått tips om Nelo/Zedtech 51cm, Zedtech TCR Plus och Zedtech Python.
Tydligen skulle Python vara snabbast av dessa och pga av längden inte vara så mycket rankare än en kanot på 51 cm, kan detta stämma?
Vad som var lite förvånande var att jag uppskattningsvis bara skulle bli en dryg minut snabbare per mil i en Python jämfört med min Citius 55:a, om detta stämmer så känns det som jag lika gärna kan behålla min nuvarande kajak?
 
Surfskis :)

Surfskis är lätta och lättpaddlade :)
Hitta en lagom bred/smal
Ni slipper tömma ömtåliga motionsbåtar
Tror ni kan kapa tider med dem.

A
 
Ja surfski vore kanske nåt att fundera på.
Sökte lite och de verkar konstruerade för att vara lätta att ta sig upp i och då spelar det väl mindre roll om den är lite för rank i början.
Men hur funkar styrningen, finns de bara med pedaler? Kan man trycka på och dra med benen trots att det är pedaler?
Tips på en snabb variant till en paddlare som på 185cm/88-90kg som klarar en vkv 101 i små vågor? Viktigast är att den är snabb på plattvatten.
Vad mer är viktigt att tänka på vid val av surfski?
 
Var bor du, det finns säkert försäljare i närheten av dig där du kan provpaddla :)
Lördagen 15 sept är det surfskidag i Gbg på Fiskebäcks badstrand 10.00-
Ett gäng paddlare tar med egna båtar och några återförsäljare ansluter också, alla är Välkomna.

Du kan paddla effektivt i en surfski, de har fotremmar allihop... och de har pedaler och det är nog tur det, de är ju egentligen till för att surfa med och då vill man styra snabbt ;-)

Prova en mellanskida med bredd runt 47-48 cm och runt 6 meter lång så får du se vad du tycker.
Du bör sitta bra och sittställningen varierar lite i de olika skidorna, och precis som i kajak kanske du bör välja den båt och sittbrunn som passar dig bäst.

Väljer du en 43-44 cm bred båt funkar den säkert bra på plattvatten,
men blir "spännande" på havet ;-)
Kan man inte paddla för att man balanserar spelar det ingen roll hur snabb båten är.
Du kommer tycka det är kul och kajaken kommer att bli liggande.

A
 
Jag bor i Åmål så det är iofs inte långt till Bootshaus i Bengtsfors om det går att testa kajak där.
De säljer Nelo, Vajda och Think.
Lämpligt att börja med skulle då vara Think EVO och sen kanske man kan våga sig på att testa Nelo Vintage.
Sökte en hel del igår på surfski och Stellar SEL har fått mycket bra kritik men den verkar inte finnas att köpa i sverige? Har du testat den?
Den skulle tydligen inte vara mycket rankare än en Epic V10 Sport trots bredden.
 
Jag bor i Åmål så det är iofs inte långt till Bootshaus i Bengtsfors om det går att testa kajak där.
De säljer Nelo, Vajda och Think.
Lämpligt att börja med skulle då vara Think EVO och sen kanske man kan våga sig på att testa Nelo Vintage.
Sökte en hel del igår på surfski och Stellar SEL har fått mycket bra kritik men den verkar inte finnas att köpa i sverige? Har du testat den?
Den skulle tydligen inte vara mycket rankare än en Epic V10 Sport trots bredden.

Kanuk säljer Stellars havskajaker och hade även med en surfski i montern i våras.
http://www.kanuk.nu
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
tango Byta gummimudd i paddeljacka? Paddling allmänt 4
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
amkarl Byta fjäder på Smarttrack roder Paddling allmänt 4
Sandin Byta skäddavajer Paddling allmänt 2
avslutad140107 Byta paddelblad? Paddling allmänt 2
FredrikÖ Hur byta Lettmans pedalställ mot styrpinne? Paddling allmänt 4
mikstr Byta fotstöd på Necky Eliza Paddling allmänt 5
miljonmicke Byta sits? Paddling allmänt 12
larserikss byta underliggande- mot släproder Paddling allmänt 22
wilhelm-tell Byta Roder - Navigator till Seal Line Paddling allmänt 21
knatte Byta ut keepers pedalerna i K1RS? Paddling allmänt 2
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.