Kajakist omkom i kallt vatten ! (Finland)

Jag har sedan jag gjorde lumpen ute i skärgården för 30 år sen druckit Östersjövattnet precis som det är när jag varit därute, lagat mat på det och kokat kaffe på det och aldrig en enda gång blivit det minsta dålig i magen men det kan ju bero på att jag bor på landet och dricker obehandlat vatten till vardags också.

Hade det varit någon risk för uttorkning hade jag varit död för länge sen, men det kanske också är individuellt då jag är en "saltmänniska" som skippar chokladkakan och väljer rejält salta popcorn istället. Jag tycker nämligen, till skillnad från många andra, att Östersjövattnet är riktigt gott att dricks men källvatten är smaklöst och intetsägande.

Jag jobbade några somrar i skärgården med "sjö & öservice" och enda vattnet jag använde var det som båten flöt i och då bodde jag ändå därute 6 månader om året.
 
Senast ändrad:
Så svårtolkat var det väl inte, men jag ska precisera även för dem som inte orkar tänka på vad de läser. ;->



I stort sätt ja (en delvist vattenfylld kajak som flyter med botten upp driver inte så himla fort), och klarar man inte av att simma ifatt kajaken får man jobba mycket mer i en torrdräkt om man väljer att simma mot närmaste strand. Förenklat: Det går lättare och snabbare att simma utan torrdräkt. (Jo, jag har testat, det är lättare att simma i en våtdräkt än i en torrdräkt.) Klart att bästa alternativet är att inte förlora sin kajak eller paddel, men det händer.



Jag har också provat, tycker skillnaden är enorm. Paddlar man lugnt blir inte t-skjortan genomdränkt (utan torrisen), men med torrisen svettas man som i en finsk bastu och behöver lätt en liter vatten i timmen. I torrisen svettas man vad kroppen förmår, men svettet har inte den kylande effekt den skulle ha utan torris och då är inte värmeslag långsökt. Varför månntro går folk i T-shirts på stan sommartid och inte i dunjacka som på vintern?



Inte av kylan och värmeslag, men av kylan eller värmeslag beroende på om man använder torris eller inte.



Därför ska man träna kamraträddning så man vet var gränsen går för vad man klarar av. Även nybörjare som aldrig tränat kamraträddning kan klara av det i 10-12m/s vind enligt vad jag observerat vid ett övningstillfälle på öppet hav (där nybörjaren kapsejsade medvetet och jag assisterade upp). Klarar man inte av kamraträddning i 15m/s vind ska man inte bege sig ut i torris i 15m/s vind, man ska inte alls bege sig ut. För andra kan gränsen vara 10m/s eller 20m/s, men ändå är det den aktiva säkerheten som avgör och inte den passiva säkerheten. (Aktivt = gruppen klarar sig själv med övade rutiner och gott omdöme om var gränserna går. Passivt = Invänta utomstående hjälp om något händer och väljer utrustning som möjliggör längre tid av passiv väntan.) Man ska inte låta torrisen ge en falsk trygghetskänsla så att man beger sig ut i väder dit man inte skulle våga utan torris.

Ok, så du tror att man i våtdräkt kan simma ikapp paddel och kajak. Det tror jag inte man skall hoppas alltför mycket på, med mindre än man tror man välter i stillastående vatten. Det finns många artiklar och inlägg om risken att aldrig hinna ikapp kajaken om man tappar taget om den när det blåser, med eller utan våtdräkt, speciellt inte om man har en paddel

Du menar dessutom att vid samma tidpunkt råder det förhållanden där man antingen dör av kyla om man trillar i utan torris, eller dör av värmeslag med torris om man inte trillar i. Vi pratar alltså om kallt vatten, och varm luft vid samma tid, men vi pratar också om att du har en obalanserad syn på torris utan andra belägg än dina påståenden (åtminstone så här längt, du kanske har fakta i nästa inlägg).

Att man blir lite varmare i en torris än utan var vi inte oense om, frågan var om det var mycket nog för att ha någon betydelse. Att du blandar in dunjackor i tanken är fortfarande inget som ger något belägg för folk som får värmeslag i torrdräkt och inte lyckas dricka mycket nog trots att de har en hel kajak att transportera vatten i. Dina uttalanden, tidigare svårtolkade, är nu efter upprepning (eller om du kallar det förklaring) istället svåra att tro på. När du gör den här sortsens påståenden måste du väl ha någonting att bidra med i form av antingen undersökningar som visar hur mycket det gör, eller exempel på när det går illa, snarare bara än svepande tankar från dig själv? Dina svepande tankar är ju inte sanningar eftersom det du säger inte kan göras praktiseras utan problem av folk.

När det gäller om bästa säkerheten är kamraträddning eller något annat så har du precis som med torris en syn som det finns många andra åsikter kring, trots att du för fram det som om det bara finns en enda sanning. Dock är det positivt att du åtminstone där har en balanserad syn om att kamraträddning fungerar olika bra i olika situationer och att man måste lära sig vad som fungerar för en själv på sin egen nivå.

Så jag håller där med om kamraträddningsbiten med begränsningen att om man tänker lita på att bli räddad av andra, då skall man inte ge sig ut i ett väder som är värre än att man själv klarar att bli kamraträddad i, och man skall dessutom se till att man bara paddlar med sådana som inte faller i och dessutom fortfarande kan manövrera tämligen obehindrat vid den vädernivå man själv trillar i. Men jag tillägger att om man inte är nybörjare som paddlar med proffs så skall man inte lita blint till kamraträddningen utan utöka sin repertoar med sådant som ytterligare höjer sina chanser.

--- Mats ---
 
Senast ändrad:
Ångkokt

När det är över 10 grader i luften blir dom flesta jag känner märkbart påverkade av att paddla i torrdräkt och deras prestation sänks till en väldigt låg nivå.

Säkerhet handlar inte bara om torrdräkt utan om alla i paddlingen ingående delar.
 
När det är över 10 grader i luften blir dom flesta jag känner märkbart påverkade av att paddla i torrdräkt och deras prestation sänks till en väldigt låg nivå.

Säkerhet handlar inte bara om torrdräkt utan om alla i paddlingen ingående delar.

"Säkerhet handlar inte bara om torrdräkt utan om alla i paddlingen ingående delar". Klokt och sant.

Men om vi pratar om 10 grader i luften, och kallt i vattnet, så finns det för ett av de delområdena inte så många alternativ.

  • Man kan klä sig utan torrdräkt eller våtdräkt (M-J-B verkar någonstans vara inne på det)
  • Man kan klä sig i våtdräkt
  • Man kan klä sig i torrdräkt.
Jag varierar min klädsel efter behov och förmåga. Jag har ett par varianter på våtdräkt, från heltäckande tre mm, till kortbyxor/kortärm/långbyxor/långärm i 0.5 mm.

För min del är det ingen tvekan, min Kokatat Gore-Tex torrdräkt med ett NRS underställ är väsentligt mindre svettigt än något av neopren-alternativen, tunnt eller tjockt. På sommaren tycker jag om att sitta torrt, och betydligt bekvämare än 0.5 mm neopren tycker jag det är med Kokatats tunna Gore-Tex byxor. Återigen svettas jag mindre med de än med 0.5 mm Neopren.

Jag skulle inte ge mig ut och paddla i tshirt på kallt vatten även om det är hela 10 grader i luften. Eftersom jag svettas mindre i torrdräkt än i neopren väljer jag då torrdräkt. Kan tillägga att förra tisdagen var vi ute ett par stycken och det var hyffsat varmt på kvällen, 8 grader i luften. De i Neopren frös när de kom tillbaka, de i torrdräkt varken frös eller svettades. När vattnet går över 10 grader och det finns sol uppe och vi inte har för långt till stranden kan jag gå över til tvådelat istället för torrdräkt.

Men jag låter vattnet och avstånden bestämma vad jag klär mig i.

--- Mats ---
 
Man kan nog öka komforten i torrdräkten.

Allt för många torrdräkter är svarta/mörka, jag kan inte se någon fördel med detta. Dom faktorer som påverkas av utveckling är väl bättre andasförmåga och högre stryktålighet kombinerat med tunnare/lättare material. Sen finns det ju många sätt att designa en torrdräkt, var dragkedjor sitter osv.

Poängen med en riktigt komfortabel torrdräkt måste ju vara att den både lätt kan tas med (ej skrymmande/tung) och dessutom användas under nästan alla förhållanden utan att bli obekväm.

Jag tror inte att torrdräkten i sig är någon superpatentlösning med 100% säkerhet. Men, rätt använd, finns det något bättre klädesval idag?

Man kan svalka sig, det är bara att kliva ur kanoten. Värmeslag är en risk, men vid en överfart kanske det är rätt val med torrdräkt ändå.

Precis som man gör när man fryser och klär på sig mer, bör man väl göra när man anar att man kan öka säkerheten med torrdräkten, dvs man tar på den. Så den bör ju vara med i kanoten. För att man ska ta med torrdräkten bör den ju vara lätt och lättpackad.
Gärna lite billigare också så fler har har råd att köpa.

Det står ju inte så mycket i artikeln om den omkomne paddlaren men att gissa på att han omkom som en följd av nedkylning är ju inte så långsökt. Med noll grader i vattnet vid olyckan, är det kanske inte så konstigt att tråden handlar om torrdräkter.

Jag väntar fortfarande på den optimala, komfortabla sommaranpassade torrdräkten.
När den kommer köper jag den också.
 
Ursuit MPS

Jag paddlar i en Ursuit MPS. Med den vågar jag paddla offensivt med lite större överfarter den här tiden på året. De dagar jag tycker det är för varmt för den gör jag ett mindre offensivt vägval.
 
Används till annat också.

Eftersom jag använder torrdräkt till mer än att paddla i, och troligtvis mer än ni nånsin kommer att använda era så blev det en specialvariant av Ursuks AWS där bla. "tofflorna" ersatts av neopreneboots, handledstätningarna saknas och har ersatts av ringmanschettsystem som kan bestyckas med vanliga handledstätningar fast av silicone och torrdräktshandskar, båda samtidigt om man delvis vill köra barhänt men vill ha handskar fram på kvällskvisten mm. mm.

Jag har iallafall inte hittat nåt alternativ som passar mig bättre än.

Jag har inte funnit att den för mig varken är för varm eller obekväm, men jag räcerpaddlar ju inte utan är en vanlig motionspaddlare åt upplevelsepaddlingshållet som gillar att vistas i naturen fast det både regnar, haglar och är drivis.

Apropå drivis, är det nån mer än mig som suttit och haft fikarast på ett drivisflak på havet?
 
Hur ofta välter ni egentligen?

Känner för att provocera lite.
När man läser denna tråden värkar det som att vi håller på med en livsfarlig sysselsättning där man ständigt löper risken att antingen frysa till döds eller dö av uttorkning. Visst skall man tänka på riskerna men jag tycker nog att det låter lite överdrivet när man läser allt detta om torrdräkt och våtdräkt så fort man skall ge sig ut. Hur ofta händer det att ni välter när det inte är planerat? Själv har det ännu inte hänt mig. Läste jim Danielssons bok 100 000 km i havskajak där han skriver att han i stort sett varje gång han är ute utför några rollar men att han aldrig ofrivilligt vällt. Visst kan det hända att man välter, det kanske till och med är troligt att det händer någon gång. Men hur stor är risken att det händer när man inte kan rolla upp igen eller ta sig upp med hjälp av tex. en flotör.
Det finns så mycket vi utsätter oss för som enligt min mening är betydligt farligare än att paddla. Naturligtvis är det väldigt tragiskt när någon avlider när han/hon sysslar med något denna trivs med, men hur ofta händer det? Före olyckan i Finland mins jag en för några år sedan på väg runt svenska kusten. Med tanke på hur många som sysslar med paddling tycker jag nog att riskerna man tar på vägen till och från havet känns betydligt större.
Skall kanske tillägga att även jag har torris på vinterpaddlingen men nu har jag övergått till paddeljacka och tätsittande kapell.
 
Ok, så du tror att man i våtdräkt kan simma ikapp paddel och kajak.

Det tror jag inte, jag vet det. Jag är även medveten om att det finns situationer där det inte är möjligt. Jag vet även att även erfarna paddlare kan välta och misslyckas med rollen trots att det inte är busväder, och jag vet att torrdräkt (även flytväst) bromsar upp en simmare. Tror du inte så rekommenderar jag att du testar så vet även du. Själv var jag totalförbluffad över hur länge det tog att simma bara 20 meter i torrdräkt och flytväst. (Jag simmar samma sträcka bra mycket fortare i bara simbyxor trots nollgradigt vatten.)

Du menar dessutom att vid samma tidpunkt råder det förhållanden där man antingen dör av kyla om man trillar i utan torris, eller dör av värmeslag med torris om man inte trillar i. Vi pratar alltså om kallt vatten, och varm luft vid samma tid,

Ja precis. På våren är det inte helt sällsynt med 1,5 gradigt vatten och 15 grader i luften (mätt i skuggan). Inte heller sällsynt att man då vill ut och paddla i soligt och nästan vindstilla väder efter en lång mörk kall vinter. Klär man sig i torris och enligt vattentemp (så att man klarar sig tills sjöräddningen når en) blir isoleringslagret så varmt att man hellre simmar än svimmar. Isoleringslagret fungerar som det ska bara så länge det är torrt. Ingen omöjlighet att man svimmar av värme och drunknar, eller att man trots allt fryser ihjäl då det tunna isoleringslagret är otillräckligt efter att ha blivit genomdränkt av svett. Jag är ytterst medveten om att paddlingsklädseln i ovannämnda förhållanden är ytterst problematisk och att man i praktiken blir tvungen att göra nån sorts kompromiss med eller utan torris. Jag kompromissar medvetet med mellanlagren under torrisen, och då vattentempen närmar sig 10 grader använder jag torris bara i undantagsfall.

men vi pratar också om att du har en obalanserad syn på torris utan andra belägg än dina påståenden (åtminstone så här längt, du kanske har fakta i nästa inlägg).

Jag anser inte att min syn på torris är obalanserad. Jag poängterar bara andra sidan av slanten, något som torrisfundamentalister inte gör. Torrisen löser inte alla problemen.

Att man blir lite varmare i en torris än utan var vi inte oense om, frågan var om det var mycket nog för att ha någon betydelse. Att du blandar in dunjackor i tanken är fortfarande inget som ger något belägg för folk som får värmeslag i torrdräkt och inte lyckas dricka mycket nog trots att de har en hel kajak att transportera vatten i.

Klarar du inte av att hantera liknelser och tänka tanken ut självständigt är det ditt problem och inte mitt.

Ska jag ut bara tre dagar eller en vecka så har jag inte en hel kajak att transportera vatten i, och även om jag skulle klara mig helt utan annan utrustning sjunker kajaken om jag fyller den med vatten.

Folk som går lättare klädda än fleece+torris tenderar få värmeslag och svimma i sommarvärmen, varför riskera samma öde i kajak? Folk förstår inte heller att dricka tillräckligt i tid trots att vatten finns tillgängligt.

När du gör den här sortsens påståenden måste du väl ha någonting att bidra med i form av antingen undersökningar som visar hur mycket det gör, eller exempel på när det går illa, snarare bara än svepande tankar från dig själv? Dina svepande tankar är ju inte sanningar eftersom det du säger inte kan göras praktiseras utan problem av folk.

För mig räcker det långt med egna erfarenheter, och gällande salthalter och temperaturer så är det enkel fysik och matematik det är frågan om, och kanske lite cellbiologi om man vill in på detaljer.

När det gäller om bästa säkerheten är kamraträddning eller något annat så har du precis som med torris en syn som det finns många andra åsikter kring, trots att du för fram det som om det bara finns en enda sanning.

Jag är ytterst medveten om att världen inte är svartvit men vill närmast framföra en motvikt till den glorifiering av torrdräkt som ofta råder. Torrisen gör ofta säkerligen mer nytta än skada, men ibland gör man smart i att inte lita på den alltför mycket och ännu smartare i att välja bort den. Personligen har jag blivit kraftigt illamående och utmattad av värmen i en torrdräkt och då har torrisen utgjort största risken till att en olycka öht händer, och samtidigt har min förmåga att hjälpa mig själv och andra blivit nedsatt.

Sanningen är att då det verkligen gäller är kunskap, omdöme och inövad skicklighet viktigare än teknologiska lösningar. Skulle det finnas teknologiska lösningar utan betydande nackdelar och brister skulle de vara perfekta tillägg, men så länge som nackdelar och brister existerar måste man med kunskap och omdöme välja när man tar stöd av teknologin.

då skall man inte ge sig ut i ett väder som är värre än att man själv klarar att bli kamraträddad i

Man ska se till att inte heller ge sig ut i ett väder som är värre än att man själv klarar att assistera i kamraträddning. Bäst är ju om individerna i gruppen är på samma nivå, eller så går man på den svagastes villkor, och då ska den som har tvivel ha mod att säga ifrån. (Och inte typ: "Hej, vi har alla torrisar, då kör vi!") Misstag sker ju trots allt, och då kör jag på säkra sidan och håller mig från busväder om temperaturerna förutsätter torris, istf att ge mig ut i kallt vatten med torris i motsvarande busväder som jag njuter av sommartid.
 
När man läser denna tråden värkar det som att vi håller på med en livsfarlig sysselsättning där man ständigt löper risken att antingen frysa till döds eller dö av uttorkning.

Är det inte det ena så är det det andra sa kärringen som fick näsblod. :)

Visst är sporten trygg, de flesta allvarligare olyckorna lär hända på stranden då man lyfter och bär kajaken...

Talar man om risker så ska man se på helheten och inte tro att en lösning som minimerar en risk fungerar under alla omständigheter. Dessutom måste man överväga om lösningen som minimerar en risk orsakar en ny risk. Alltid är det frågan om balansgång.

Vi hade nyligen en person i lokala klubben som gick på om att han aldrigt vält under de 30+ åren han paddlat och behöver därför ingen torrdräkt. Följande paddeltur välte han ofrivilligt, men behövde inte heller då någon torris eftersom det var sommar och han välte precis bredvid vår kajakbrygga. Så det kan hända... så varför inte förbereda sig inom rimliga gränser? Huvudsaken att man är medveten om alternativen och mångfaldet av risker och deras samspel. Olyckan i Finland tyder på ett fall där man inte alls var förberedd.

Men för att svara på frågan: Under de ca 30 åren som jag har sysslat med paddling har jag ofrivilligt vält bara en gång då jag oförberedd blev överrumplad av en lagkamrat under en polomatch. Då var det hjälm som gällde, inte torrdräkt eller paddelflottör.
 
Det tror jag inte, jag vet det. Jag är även medveten om att det finns situationer där det inte är möjligt. Jag vet även att även erfarna paddlare kan välta och misslyckas med rollen trots att det inte är busväder, och jag vet att torrdräkt (även flytväst) bromsar upp en simmare. Tror du inte så rekommenderar jag att du testar så vet även du. Själv var jag totalförbluffad över hur länge det tog att simma bara 20 meter i torrdräkt och flytväst. (Jag simmar samma sträcka bra mycket fortare i bara simbyxor trots nollgradigt vatten.)



Ja precis. På våren är det inte helt sällsynt med 1,5 gradigt vatten och 15 grader i luften (mätt i skuggan). Inte heller sällsynt att man då vill ut och paddla i soligt och nästan vindstilla väder efter en lång mörk kall vinter. Klär man sig i torris och enligt vattentemp (så att man klarar sig tills sjöräddningen når en) blir isoleringslagret så varmt att man hellre simmar än svimmar. Isoleringslagret fungerar som det ska bara så länge det är torrt. Ingen omöjlighet att man svimmar av värme och drunknar, eller att man trots allt fryser ihjäl då det tunna isoleringslagret är otillräckligt efter att ha blivit genomdränkt av svett. Jag är ytterst medveten om att paddlingsklädseln i ovannämnda förhållanden är ytterst problematisk och att man i praktiken blir tvungen att göra nån sorts kompromiss med eller utan torris. Jag kompromissar medvetet med mellanlagren under torrisen, och då vattentempen närmar sig 10 grader använder jag torris bara i undantagsfall.



Jag anser inte att min syn på torris är obalanserad. Jag poängterar bara andra sidan av slanten, något som torrisfundamentalister inte gör. Torrisen löser inte alla problemen.



Klarar du inte av att hantera liknelser och tänka tanken ut självständigt är det ditt problem och inte mitt.

Ska jag ut bara tre dagar eller en vecka så har jag inte en hel kajak att transportera vatten i, och även om jag skulle klara mig helt utan annan utrustning sjunker kajaken om jag fyller den med vatten.

Folk som går lättare klädda än fleece+torris tenderar få värmeslag och svimma i sommarvärmen, varför riskera samma öde i kajak? Folk förstår inte heller att dricka tillräckligt i tid trots att vatten finns tillgängligt.



För mig räcker det långt med egna erfarenheter, och gällande salthalter och temperaturer så är det enkel fysik och matematik det är frågan om, och kanske lite cellbiologi om man vill in på detaljer.



Jag är ytterst medveten om att världen inte är svartvit men vill närmast framföra en motvikt till den glorifiering av torrdräkt som ofta råder. Torrisen gör ofta säkerligen mer nytta än skada, men ibland gör man smart i att inte lita på den alltför mycket och ännu smartare i att välja bort den. Personligen har jag blivit kraftigt illamående och utmattad av värmen i en torrdräkt och då har torrisen utgjort största risken till att en olycka öht händer, och samtidigt har min förmåga att hjälpa mig själv och andra blivit nedsatt.

Sanningen är att då det verkligen gäller är kunskap, omdöme och inövad skicklighet viktigare än teknologiska lösningar. Skulle det finnas teknologiska lösningar utan betydande nackdelar och brister skulle de vara perfekta tillägg, men så länge som nackdelar och brister existerar måste man med kunskap och omdöme välja när man tar stöd av teknologin.



Man ska se till att inte heller ge sig ut i ett väder som är värre än att man själv klarar att assistera i kamraträddning. Bäst är ju om individerna i gruppen är på samma nivå, eller så går man på den svagastes villkor, och då ska den som har tvivel ha mod att säga ifrån. (Och inte typ: "Hej, vi har alla torrisar, då kör vi!") Misstag sker ju trots allt, och då kör jag på säkra sidan och håller mig från busväder om temperaturerna förutsätter torris, istf att ge mig ut i kallt vatten med torris i motsvarande busväder som jag njuter av sommartid.

När det gäller farten så tror jag dig om du simmar vanligt. Jag hör till dem som testar mig fram, så jag har provat simma med våtdräkt och torrdräkt (som fungerar mycket bättre på rygg, prova skall du se). Men trots det, problemet är att om man släpper riskerar man att inte hinna ikapp kajaken, speciellt om man ha kvar paddeln. Jag tror det är en mycket viktigare sak att komma ihåg än skillnaden i simhastighet mellan simbyxor i nollgradigt vatten och torrdräkt. Har faktiskt aldrig provat simma i simbyxor i nollgradigt, min klädesstrategi går ut på att slippa det.. :)

Vi är visst överens både om behovet att kompromissa och om tanken att runt 10 grader vatten har man större frihet. Vi skiljer oss dock på synen hur varmt det kan vara innan en torrdräkt blir för varm. Nu har jag en bra torrdräkt och bra underplagg, det påverkar, 15 grader är inget problem, speciellt inte om vattnet är kallt för det bidrar med en temperering.

Lägger man till det att du kanske är en sådan där "paddla snabbt som attan som sport paddlare" så blir skillnaden i syn mer begriplig. Lägger man till det att du pratar om värmeslag och 15 plusgrader börjar jag undra hur långt norrut du bor. Om man sen tänker att du ser torrisfundamentlaister omkring dig där du ser dig som balanserad och de som inte tycker dina liknelser är bra som havande problem, så blir bilden riktigt klar ;)

Om din kajak sjunker när den är vattenfylld, beror det då på att du fyller den med tungt vatten istället för vanligt vatten? Ser med spänning fram mot en detaljerad saltvattenhaltsbaserad cellbiologiformel för värmeslag vid 15 grader på nollgradigt vatten.

Min fru köpte en paddeljacka som hon hatade. Alldeles för varm. Men hon bytte den till en dyrare jacka som andades i Gore-Tex och är jättenöjd. Kan det vara så att dina skräckupplevelser med torrdräkt i själva verket varit upplevelser av inte tilräckligt bra material i torrdräkten, och inte tillräckligt bra underplagg? Det måste ju vara något bakom det illamående du förmedlar kring torrisar...

--- Mats ---
 
Känner för att provocera lite.
När man läser denna tråden värkar det som att vi håller på med en livsfarlig sysselsättning där man ständigt löper risken att antingen frysa till döds eller dö av uttorkning. Visst skall man tänka på riskerna men jag tycker nog att det låter lite överdrivet när man läser allt detta om torrdräkt och våtdräkt så fort man skall ge sig ut. Hur ofta händer det att ni välter när det inte är planerat? Själv har det ännu inte hänt mig. Läste jim Danielssons bok 100 000 km i havskajak där han skriver att han i stort sett varje gång han är ute utför några rollar men att han aldrig ofrivilligt vällt. Visst kan det hända att man välter, det kanske till och med är troligt att det händer någon gång. Men hur stor är risken att det händer när man inte kan rolla upp igen eller ta sig upp med hjälp av tex. en flotör.
Det finns så mycket vi utsätter oss för som enligt min mening är betydligt farligare än att paddla. Naturligtvis är det väldigt tragiskt när någon avlider när han/hon sysslar med något denna trivs med, men hur ofta händer det? Före olyckan i Finland mins jag en för några år sedan på väg runt svenska kusten. Med tanke på hur många som sysslar med paddling tycker jag nog att riskerna man tar på vägen till och från havet känns betydligt större.
Skall kanske tillägga att även jag har torris på vinterpaddlingen men nu har jag övergått till paddeljacka och tätsittande kapell.

Som du skriver, det är viktigt att få till en nyansering, viket både wildenstam och kal-p-dal tar upp. Jag kan också säga att jag rollar i princip varje gång jag är ute och att jag inte vällt ofrivilligt utom första hösten när jag tränade manövrar. Men jag har varit med när både erfarna och oerfarna har vält ofrivilligt, kanske av samma skäl, kanske bara av en oväntad överraskning.

Det har inte gått illa, men bastun har varit väkommen...

--- Mats ---
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.