Hur viktig är vikten?

Nichad produktion fortsatt...

Nu är det ju så att paddelsporten på elitnivå eller extremnivå är ganska liten i sig jämnfört med till eksempel cykling, och det gör ju att produktionen kanske inte är fullt så högteknologiisk som vissa gärna vill få det att låta som. Det är klart att ju större sport och ju flera pengar ju större marginaler att använda på utveckling.

Eksempel: min granne har en skeppshultcykel som väger ungefär 15 kg. En annan är cykelentusiast och äger en Pinnarellocykel i kolfiber med en shimano Dura Ace grupp vikt: 6,8 kg. och jag gissar faktisk att Pinnarellocykeln tål mer belastning än skeppshultarn. Visst Pinnarellocykeln kostar 25.000 men skeppshult är inte heller billig, fast där finns inte skäll för priset... Vem så okritisk konsument ? - Men det beror - förstår jag på Kåres argument - på product placement och kinnpussande brudar att tour de france inte vinns på skeppshultscyklar...(jag ber så klart omedelbart om ursäkt för att resonementet längre än Kåre medger - det var bara ett tankeeksperiment).

ps. Jag tycker det kunde vara riktigt roligt både för VKV och oss konsumenter om det kom en ny Kajak derifrån som inte liknade något man kunde förvänta - det skulle klä Sveriges mest anrika Kajakproducent att verkligen bygga något som svarade på önskemål och kritik...(kritiska konsumenter efterfrågas).

På början av 2000 tallet hade jag en Saab 9-5 som jag tyckte var en fantastisk bil, både teknisk och ur designsynpunkt - att den var svensk var absolut inte något minus heller... Nu i 2011 är det samma 9-5 som säljs med 3. eller 4. generationens facelift och samma 90tals plastkänsla på insidan inte heller något jag ville köpa idag fast än jag älskade min saab för 7-8 år sedan. Sedan finns det dom som tycker att deras amerikanerbil från 60'tallet var det finaste dom ägd och kör en likadan idag, men det beror knappast på att dom alvarligt tror att den på alla sätt är bättre.

Nu nämms egna meritter...Jag har byggd något färre kajakker än Uffe (är på 4. båt nu) och jobbar dagligt som arkitekt - i Danmark - och är dansk - så Kåres kommentar om sofisterne tar jag nästan som ett kompliment - anade inte att mit språk höll sån kvalitet :)

/Jacob
 
nuans!

Nu tycker jag vi är på rätt spår igen...och jag skal inte skjuta hejdvillt längre...tack för senaste inlägget Kåre (uppriktigt!).

Angående kommentaren om just den strippbyggde kajak från VKV som jag ännu inte set med egna ögon, så inser jag också, som jag tidigare nämnt, att en sådan strippproduktion inte varit möjlig i Sverige, med tanke på arbetstiden (VKV uppger själv 200+ timmar) räkna själv vad denna kajak skulle kosta i Sverige - läg därtill marginaler, mellanhandlare, detaljister...

Egentligen är 30.000,- för en kajak inte så vansinnigt mycket som det låter. En skjorta kostar också en tusenlapp och inte 299,- så är det bara...allt annat är lågavlönade i Indien...

Vi hade engång gjort ett design som skulle marknadsföras internationaellt av et stort dansk designföretag. produktionskostnaden låg på 44 kr. och priset för slutkonsumentet hade räknats fram till en smärtgräns som het 599 kr. Företaget gillade produkten men sa att det inte gick - 44 kr var ganska enkelt för dyrt i produktionskostnad för att det gick sälja för 599 kr om det skulle täcka alla mellanled, reklam och annat publisering.
Nu inser jag att avanser och utgifter till reklam inte är de samma inom produktionen av kajakker ( Kåre instämmer säkert ochså att han inte precis tjener mängder med pengar på varje kajak) - Jag vill bara säga att det finns inte utrymme till jättemånga produktionstimmar eller utveckling pr. solgt kajak om kajakken kostar 30.000,- Detta öker förståss om upplagan är större. -Detta förklarer att Nelos ägare kör Lamborghini - vilket inte är varken VKV eller Reval förunt (eller...?)

/Jacob

ps. Jag menar det ....VKV står i mina ögon för kvalitet och hantverk - nu hoppas jag bara att designen hänger med - och även om konsumenten har fel så har han alltid rätt...
 
Frugan kör vår Seat Alhambra från 98 och själv brukar jag cykla eller åka på min skabbiga kinamoppe till jobbet, så om någon läser detta och vill byta en Rolls mot en VKV-kajak så kan jag tänka mig en affär ;-)

Jag har också ägt en 9000 Turbo-86 som jag njöt av att åka i en gång i världen så även till synes meningsmotståndare kan finna varandra i gemensamma beröringspunkter.

Men några nya desiggrepp "bara för att" är jag inte inne på nu men lite förändringar eller varianter på våra kajaker kommer.

/Kåre
 
Bare för att...

Jag mener absolut inte heller att man skall bara för att, eller att man skall kränga skit för att det går ( och det är det många som gör - särskillt inom kjak roligt nog).

Jag säger bara att även blandt gänget som har som favoritsport att smutskasta VKV har jag aldrig hört någon säga att det var dårligt byggd. Kvaliteten är alla väl eniga om håller. VKVs pedalsystem tycker dom flesta (även VKV kritiker) är blandt dom bästa så det är inte det.
Men jag fattar bara inte att man inte använder sin position till att utveckla en kajak som inte är 100% trogen till Skärgårdskajak idealen? Beror det på att man verkligen är av den åsikt att alla andra typer av kajak är flum? eller beror det på att man tycker det är fullt tillräckligt att erbjuda denna produkten (volvo gör konstigt nog inga vans heller - men både personbilar och lastbilar...)

Jag förvänter mig inte heller att VKV går ut och gör en 650 cm lång 42 cm bredd surfski med en vikt på 9,5 kg - då kunde vi börja prata om sell-out och billiga poäng. -Men är en snabb havsracer verkligen så långt från VKVs ideal? Klart att vi som tar vår sport seriöst utan att vara sponsrade kritisk granskar marknaden innan vi köper ( eller bygger - visst har jag sneglad ått både surfski och Reval...) och jag frågar: Var VKV inte förstavalet innan? Det beror inte på brudarne att det fanns så få VKV kajakker i årets upplaga av Orust runt...Jag träner inte tre gångar i veckan för att jag läst ett reklamblad med brudar.

Jag håller samtidigt med Kåre när det kommer till kritikken av "moderna" kolfiberkajakker som varken är läta, styva, starka eller något annat.

40.000,- för en tiderace gör dig knappast snabb heller - Just när det gäller tiderace så är det en kajak för vågor och lek mer än det är en snabb långfärdskajak. Den är inte i något utförande gjort för Cruise eller race i något utförande. För att återgå spesifikt till den ursprungliga tråden så tror jag inte vikten betyder så mycket när det kommer till Tiderace - Funktionen för denna kajak är inte så känslig för vikt.

Att en stor del av salget av kajakker bygger på att lura eller rådge förstegångsköpare är bara att beklaga - visst man utveckas men många börjar med fel kajak, och om du ser vem som står i affären framför dig och ber om råd och rön - så är det killen som "provat på några gångar uppe i sommarstugan" och som sluttligen går deriofrån med en kajak för 30.000,- och annan utrustning för 15.000,- -gärna llt annat än ändamålsenligt .

De flesta som köper cykel i samma prisklass vet vad dom vill ha, vad dom kan förvänta sig och de kommer nvända sin cykel ofta och under flera år. Det är tyvärr en gammal sanning att genomsnitts kajakkunden inte vet vad som är bäst för sig...

/Jacob
 
. Detta forum är ju suve på så sätt att man kan hävda sina åsikter och räkna med att få på käften och där med ta lärdom och lära sig något nytt. Jag själv har ju som trogna läsare observerat stuckit ut hakan långt och fått många smällar.
Jodå, det har man nog märkt, och speciellt när det gäller säkerhet och torrdräkter. Jag hoppas innerligt att många tagit till sig kunskapen och fått en tankeställare trots att "jag-är-så-säker-i-min-roll-så-det-behövs-inte" tänket varit upphov till många virtuella slagsmål.

Havspaddling utan torrdräkt är ungefär lika "smart" som fallskärmshoppning utan reservfallskärm anser jag. Oftast går det bra men så en dag träffar man Mr Murphy,,,,,,,,,,,,:cool:



*nu-ska-jag-sluta-tjata-om-torrisar*
 
Men är en snabb havsracer verkligen så långt från VKVs ideal? Klart att vi som tar vår sport seriöst utan att vara sponsrade kritisk granskar marknaden innan vi köper ( eller bygger - visst har jag sneglad ått både surfski och Reval...) och jag frågar: Var VKV inte förstavalet innan?

VKV Elite var länge en referenskajak bland snabba havskajaker, så jag tycker inte att VKV kan beskyllas för att inte försökt ta ut svängarna. Tror tyvärr att havsracer låter häftigare än vad de är lättsålda.

Hur många havsracers har ni Malmö? Antalet i Stockholmsområdet är väldigt begränsat, i vilket av de jag sett på tävlingar etc. Surfskis finns det flera av.
 
Ingvar är ju fortfarande ansvarig på udden så jag uttalar mig som privat person(bara för att klargöra)

Ang filosofi så delar ju de flesta religioner, psykologer och filosofer upp själen i treenigheten fadern, sonen och den helige ande eller förnuft, begär och handling eller överjag, jag och detet.

Och som sagt i kajakande som i själen bör det vara balans. Passionen och glöden måste få plats så som utövandet men en liten gnutta förnuft måste trots allt finnas med.

Just ang förnuftet så måste ju nya formar betalas av sålda kajaker och ju smalare kundgruppen är ju sämre är förutsättningarna. Våra landsförrädare har ju effektivt sett till att i stort sätt minimera chansen för svensk industri att överhuvud taget fungera utan att stå med mössan i hand och be om bidrag som i sin tur i slutänden ökar stadsskulden som våra barn tvingas ärva. Ja ja jag är inte insatt i detaljerna och inte tänker jag föra en politisk diskussion men hur som så är det förnuftsmässigt omöjligt plöja ned pengar i nya formar för produktion i Sverige då kostnaden är en bråkdel i tex Kina, men passionen och känslan av att bo, bygga kajaker, paddla, vänner och familj är minst lika viktigt som den grundläggande ekonomiska försörjningen och jag har inga planer på att ta avstånd från att vare sig det ena eller det andra. Just nu så har vi/jag hygglig balans och frid i själen.


För att återgå och knyta an till tråden så är jag väldigt involverad i alla specialbeställningar och brinner för detta passionerat. Jag har sedan jag började jobba på VKV under 80-talet pysslat med kolfiber, lättvikt och olika tester av material och kajaker. Min far har sett rejält mellan fingrarna med att allt jag pysslat med och knappast har det burit sig ekonomiskt eller det kanske tiden får visa, dock har det givit mig lite insikter och erfarenheter och dessa har jag försökt att förmedla till andra och kanske blir det någon mer kajakmodell någon gång fastän förnuftet säger annat just nu.

ang Teknikern så tänker jag för närvarande inte börja paddla i torrdräkt. Jag blir så förbannat varm så jag riskerar att få värmeslag och vad hjälper det om man hamnar i vattnet då händer och fingrar blir så obrukbara så du inte kan ta tag i något. Förlänger torrdräkten lidandet då man håller på att frysa till döds ;-? Vi får väl ta det i en annan tråd.

/Kåre
 
För den som inte bygger kajak själv

verkar ju Revals Commander och Extreme vara rätt val (jag vet inte vad dom kostar) om man paddlar långt och fort.
Långfärdspackning verkar ju också finnas plats för. Enligt ovanstående inlägg är dom både robusta och stryktåliga. Eller har jag missförstått något?
De verkar vara snabba nog för de flesta. Eller?

Om marknaden är för liten pga dom väger 4-5 kg för mycket, så är det kanske inte så många som använder kajaker på detta sätt. Utan det är mera antingen tävling/motion eller långfärd.

Sen tror jag att den absolut största gruppen paddlare betraktar vikten som något man slåss med för att få upp kanoten på biltaket.
 
verkar ju Revals Commander och Extreme vara rätt val (jag vet inte vad dom kostar) om man paddlar långt och fort.
Långfärdspackning verkar ju också finnas plats för. Enligt ovanstående inlägg är dom både robusta och stryktåliga. Eller har jag missförstått något?
De verkar vara snabba nog för de flesta. Eller?
Som medlem i klubb Commander vågar jag mig på en kommentar. De har styva skrov tack vare sandwichkonstruktion, men detta medför även att de INTE är stryktåliga. Slitytan är minre än på massiva laminat. Det är inte en kajak för de som vill köra upp på klippor eller tycker att en kajak skall tåla att ligga i bränningar och köra tvättmaskin.
De flesta Revalägarna vill nog att deras kajaker förblir repfria och hanterar dem därefter.
 
ang Teknikern så tänker jag för närvarande inte börja paddla i torrdräkt. Jag blir så förbannat varm så jag riskerar att få värmeslag och vad hjälper det om man hamnar i vattnet då händer och fingrar blir så obrukbara så du inte kan ta tag i något. Förlänger torrdräkten lidandet då man håller på att frysa till döds ;-? Vi får väl ta det i en annan tråd.

/Kåre
Om händer och fingrar fortfarande är tillräckligt isolerade och torra förstår jag inte varför man ska rata torrisarna? Okej, visst kan det bli varmt men hellre det än att drabbas av hypotermi och gå till botten. Dessutom kan man ju behöva dra kajaken över isflaken i drivisen och då kan det ju vara bra att kunna simma mellan dom också istället för att vingla ner i kajaken för 15 meters paddling innan nästa isflak.

Min torris finns ju bara i ett ex då den är moddad för mina behov och jag brukar ju pyssla med produktutveckling när det jag behöver inte finns, eller finns men inte håller måttet.


*okej, det blev visst lite mera OT *
 
Sen tror jag att den absolut största gruppen paddlare betraktar vikten som något man slåss med för att få upp kanoten på biltaket.
Exakt så är det, men lösningen på det är på G och sen ska jag bara hitta nån som vill investera i systemet också. Ingen jäkla stång, sk. "lasthjälp" där kajaken riskerar att glida av och skada bil och människor utan nåt helt nytt.
 
Exakt så är det, men lösningen på det är på G och sen ska jag bara hitta nån som vill investera i systemet också. Ingen jäkla stång, sk. "lasthjälp" där kajaken riskerar att glida av och skada bil och människor utan nåt helt nytt.

Det där låter mycket intressant! Min rygg börjar protestera mot dessa övningar nästan oavsett vikt på flytetyg.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...