Tävling: Göteborgs Kajakrace, intresse?

Jag har paddlat många t/r i hamnen och sådär värst mycket trafik är det inte förutom två Älvsnabbar. Men det är väl inte för åskådarnas skull vi paddlar, det är väl för vårt eget nöje?
Håller man sig på "rätt" sida i älven blir det inga stora kontroverser med yrkestrafiken, men naturligtvis lite spännande att kravla sig upp i sin båt i medströmmen om olyckan skulle vara framme. Men-men, vi kan väl ses i all enkelhet på tisdag som Jörgen föreslog och ta ett snack om vad som är bäst och vad som är korkat ;-) A
 
Helt rätt vi borde ha ett kanotarrangemang i Göteborg. Kanske i samband med något annat vattenarrangemang i älven, Götheborgs avgång eller ankomst, sjöräddningens dag eller liknande. Något som redan finns. Ett snack med Göteborg o Co. skulle kanske ge något.

Staden sökte tidigare efter fler idéer för att göra Göteborgs vatten med sina unika kanaler mer levande. (hur man nu gör en vallgrav levande).

Om man kallar det motionslopp kanske det blir fler deltagare.

Jag har paddlat i hamnen förr. Svenska Kanotfestivalen från Aspenäsgården i Aspen - Sävån - Göta Älv och mål i Trädgårdsföreningen vid Kungsportsbron (3 mil) var kul, men tyvärr den tävlingen lade man också ner efter två år.
I norra skärgården hade vi Grötö runt ett antal år, start och mål i Hönö Röd, också borta.

Så jag skulle ställla upp om det blir av.
 
Restriktioner?

Hej,
Går en del av den tänkta sträckningen inte i hamnområden? Gissningsvis finns det restriktioner för vad man får göra inom ett hamnområde och kanske i farleder. Jag tänker alltså på att anordna tävlingar.

Vid en snabb sökning hittade jag följande i hamnordningen för Göteborgs hamn www.portgot.se. "Fartyg som färdas tvärs över älven skall hålla undan för fartyg som färdas i älvens längdriktning."
Därför tycker jag det verkar lite galet att lägga start på ena sidan älven och en vändning på andra sidan och dessutom inte korsa farleden vinkelrätt. Med ett utdraget fält kommer det att ligga kajaker i vägen för yrkessjöfarten ganska länge.

Hur som helst lycka, till med ert initiativ.

Mvh, Klas
 
Trevligt med all respons. Det verkar alltså finnas några som är sugna på det här. Kul!
Sen finns det såklart en viss oro kring att köra i älven/hamnen. Men jag tänker så här: sunt förnuft får råda.

Precis som på Orust Runt så är tanken att man deltar på egen risk och under eget ansvar. Det innebär naturligtvis att man gör bäst i att hålla god uppsikt över andra fartyg, paddanbåtar, älvsnabbar och liknande - och om så krävs stanna, svänga eller vända om det behövs för att reda upp situationen. Det får liksom ingå i spelets regler. I det avseendet ser jag ingen skillnad i mot vanlig nöjes eller träningspaddling. Man håller utkik och beter sig förnuftigt helt enkelt.

Skulle det sedan visa sig att flera hundra deltagare anmäler sig, då får vi kanske överväga att ta kontakt med berörda instanser som Hamnen, Sjöräddningen och vad det nu kan vara. Men där är vi inte än - (på ett par år...).

Som det ser ut så blir vi några stycken på planeringsmötet på Café Kosmos nu på tisdag kl 17.30. Fortsättning följer förhoppningsvis efter det...
 
Nu kanske jag inte borde uttala mig eftersom jag bor i Sthlm och med största sannolikhet inte kommer delta men... Även om det inte är ett par hundra deltagare, även om det "bara" skulle vara t.ex. 20 som kör så innebär ju miljön i sig ett antal utmaningar. Trafik har redan nämnts, kajer skapar mycket skvalpsjö och kajer försvårar/omöjliggör ev. räddning/tömning av kajak annat än via hjälp från andra.

Har själv två gånger plockat upp paddlare som legat och plaskat på centrala vattnen inne i Sthlm. Ena gången riktigt dumt eftersom paddlaren hade gått runt av propellerströmmen bakom en Djurgårdsfärja och låg och guppade bakom den, där den låg mot kaj, intrasslad i sin hemmagjorda, 2 meter långa paddelleash. Om det händer bakom t.ex. en turbåt i hamnen, hur stor är sannolikheten att det finns en medtävlande i närheten som har kunskap och utrustning att gå in i strömmande vatten (propellerströmmen), kapa leash, snabbt bogsera iväg ekipaget från omedelbar fara och sen genomföra en räddning?

I hamnmiljön du planerar att köra i riskerar varje incident att snabbt förvandlas till något som skulle skapa mycket dålig PR för paddlesporten, skulle vara rätt trist att läsa rubriker om omdömeslösa paddlare följt av kommentarer från Göteborgs Hamn och räddningstjänst följt av krav på restriktioner och regler för att undvika att det händer igen.

Jag menar inte att vara kritisk mot idéen som sådan däremot är jag mycket kritisk mot att genomföra den utan kontakt, dialog och ev. tillstånd med/från Göteborgs Hamn.
 
Senast ändrad:
21/5

Bra att du är på hugget Martin :)
4 pers dök upp för "fikaplanläggning" och vi bestämde att det blir ett lopp 21/5.
För de speciellt intresserade hinner man först paddla 21 km och sedan springa Gbg-varvet
Vi återkommer inom kort med mer info.

Anders
 
jag gillar idén på att race i Göteborg och oavsett bansträckning kommer jag ner och kör som en idiot.

Way to go Martin! Så ska det låta. Du är hjärtans välkommen den 21 maj. Som Anders skrev, detaljerna är under finslipning och klara inom kort.

Kommer du på nåt käckt sätt att sprida detta vidare så vore det väldigt tacksamt.

För alla som inte kör idiotfart vill vi vara tydliga med att det är ett motionslopp. Alla fartvarianter är välkomna. Maklig takt duger gott om man så vill!
 
Det låter ju toppen. Bara gör't! Vi tackar och bockar.
Och som sagt, för multisportare har vi det perfekta upplägget: 21 km paddling på förmiddagen följt av 21 km löpning på eftermiddagen för den som råkar vara anmäld till Göteborgsvarvet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...