Hur använder ni GPSen egentligen?

Pryler i kajaken

Jag fortsätter lite OT här ( och skriver på min ipad)...jag forsöker ochså begränsa antallet prylar i kajakken generellt (fast Uffe kanske tycker att Barolovinet på flaska och dom hemmagjorda korvarne var lite overkill i våras) - men jg har aldrig haft platsproblem, inte heller då jag paddlade Njorden som är betydligt mindre. - Men faktisk bruker jag ha med någon otippat pryl - mest dom små helgturerne där distanserne är korta och vikten betyder mindre - till eksempel fullframe systemkamera, med vertikalgrepp och manfrotto stativ - väger en del och skrymmer än mer, men om jag vil fotografera landskapspanoramor funker inget annat.

Deremot får jag döda en myt, som jag för första gången själv träffade på då jag läste Jim Danielsson - den att vikten på ekvipaget ingen betydelse har när man väl är i vattnet, eller att vikten på kajakken inte har betydelse om den ändå blir lastat. Kilo är kilo oavset var dom sitter - på paddlaren, kajakken i lasten och vikten är nog det som har störst betydelse för hur lättdriven kajakken känns. Ritar man kajak själv vet man att bästa sättet att begränsa våt yta är att sänka vikten. Är man iväg för verkligen att paddla då får man ut mer paddling, mer distans och mer upplevelse om man sparar lite på vikten och prylarne. Här menas förstås inte 200 gram gps men nog mer wuthering heights i hardcover eller outdoor espressobryggaren (varning: nu blir jag kategorisk) som är seklets larvigaste outdoorpryl - espresson är ändå bättre på grand Cafe i amandola, på Vallerö föredrar jag kokkaffe eller halvdårlig nescafe som ju faktisk ger fantastisk bra mening just där ute. (samma sak med Barolovinet - men det smakar lika bra) om utdoor espressomojängen är så toppen borde den väl användas av ledande baristor runt om i världen) Lämna espressomojängen och ta med en bättre kamera istället.

Sedan kan man överdriva som vi gör på Orust runt, där man får tigga vatten på morgonen, frysa under ett ytertält och äta kall mat med fingrene och gå lägga sig tidigt då det är för kallt utan fleecetröjan som ligger hemma - allt för att jaga sekunder - men igen här handlar det mer om paddling och man anpasser sig till situationen. Likaså skulle jag ha mindre prylar på en HBB än på en helgtur med klubbkompisarna.
 
Och jag som anmält mig till Orust Runt! Är det så tufft? Frysa och tigga vatten? Inget vin på Vallerön? Vad har jag gett mig in på? ;)
 
Får ju även håla med Erik och Pedalaren om att en mojäng som innehåller alla funktioner vore trevligt att ha med sig - men apropos så bruker jag faktisk inte ens ha med mobilen.
Jag har med både mobil och VHF av vissa anledningar men jag förväntar mig inte att mobilen ska ha täckning där jag är. Att inte ha med en laddad mobil är bara dumt, det går jättebra att göra sig illa och i havsbandet kan ingen höra dig skrika.

Jag har ju "förmånen" att få mina rutter dag-för-dag som koordinater på vissa resor och där är GPS-en oslagbar tillsammans med sjökortet. Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Nu fattas bara radarn men än så är dom för klumpiga.. Inte för att jag behöver radar för att ta mig fram men det kan ju vara trevligt att se i förväg att jag kommer att bli nerseglad av nåt fraktfartyg om jag inte lägger om kursen.
 
Misupfatta mig rätt...

Vi är några få idioter som paddlar ihjäl oss Under dagarne på Orust. På kvällerne dricker vi öl och har roligt som alla andra.

Det fantastiska med orust runt är att det finns plats för alla. Precis som det är ok att vissa tävlar för fullt så finns det utrymme för att ha två dagar med intensiv myspaddling.

...men jag mistänker att du redan vet... ;-)
 
Apropå prylar i kajaken, Jakob. Vill man ha bra kaffe på turen kan jag rekommendera en aeropressbryggare, överlägset bästa brygg/espressolösningen. Och jag fick faktiskt tipset av en barista, det var den han själv använder hemma. Mindre än en halvliters termos, väger kanske 150 gr.
 
Vi är några få idioter som paddlar ihjäl oss Under dagarne på Orust. På kvällerne dricker vi öl och har roligt som alla andra.

Det fantastiska med orust runt är att det finns plats för alla. Precis som det är ok att vissa tävlar för fullt så finns det utrymme för att ha två dagar med intensiv myspaddling.

...men jag mistänker att du redan vet... ;-)

Jo men detta med att frysa och tigga vatten var nytt!
Det väljer jag bort. ;)
(och finns det inte bestick i plast som väger lite?)

Systemkameran älskar jag men det funkade för dåligt i kajaken så jag köpte en liten vattentät.
Att ta med 2! kameror BORDE jag inte ens tänka på. Undantagsvis då...

En liten radar inbyggd i GPS:en (och batteridriven) står på önskelistan förstås.
Vad kostar dom? Med inbyggd AIS?
 
Apropå prylar i kajaken, Jakob. Vill man ha bra kaffe på turen kan jag rekommendera en aeropressbryggare, överlägset bästa brygg/espressolösningen. Och jag fick faktiskt tipset av en barista, det var den han själv använder hemma. Mindre än en halvliters termos, väger kanske 150 gr.

Hade jag varit kaffefreak hade jag givetvis en sån med. 150 gram? Det får plats. Kanske en som backup också? ;)
 
Kaffe

Jag är kaffefreak, men kör sånt där det hör hemma. Jag har inte heller med vinkyl, cigar humidor eller va fan det heter och inte heller glassmaskin eller annat. Det är inte dom 150 grammen utan huruvida man tycker det hör hemma eller inte. Eftersom jag elsker kaffe har jag inte heller en epsressomaskin hemma ty jag vet att en bra maskin inte bara kostar fem tusenlapper, så jag väljer at drikke den på cafeet. Mina italienska kompiser ä(jag har en del) skratar åt skandinavisk kaffesnobberi. Dom drikker gott kaffe thats it - men dom pratar inte om det som vore det ett uutömligt akademisk emne. Du betaler max tio spänn för dit espresso, dricker det och sticker. Jag ser inte hur det är en uombärlig del av paddling.

Vi har inte gott kaffe på jobbet. Inte drar jag med mig en portabel espressomaskin för det. Eller juicepress för den del.

Med hensyn till om det är dumt att ha med sig mobil eller inte så har jag svårt att acceptera ideen om att man måste ha möjlighet till att komma i kontakt med omvärlden hela tiden. Vistst var jag på expedition ensam i någon avlägsen hörn av världen med farliga överfarter då ja, men då hade jag nog vallt UHF radio istället. Mobilen är ingen överlevnadspryl på en skärgårdspaddling i bohuslän.
Men sverige er det på tok mest säkerhetspryltokiga landet i världen. Jag kommer ihåg då jag fick barn. Att jag inte säkrade mitt hem med barnsäkringsprylar för tusindtals kronor från ikea ansågs vara livsfarligt.

Jag säger
Som sagt inte att det inte är saliggörande att ha med sig espressomaskin, jag säger bara att jag inte kan inse behovet. Liksom behovet av outdoorvisp, titanium bestick, ihopfällbara vinglas (jag dricker barolon av plastkåsa) tre olika stoleker skedar djup tallrik, vanlig tallrik och så vidare verkar vara onödigt. Jag är på vora paddlinger kännt för att göra riktig gourmetmat, men den blir grövre av att jag inte har med mig helt rätt köksutrustning och så får det vara. En outdoorkokbok bör i mina ögon inte heller innehålla ett recept där man måste använda 7 olika kärl, skära nogonting julienne eller så- ah ni fattar! Och det börjarbli Of topic så det räcker
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...