Paddla Nynäs - Sandön - Fårö: Kunskap sökes!

"var en av de tre som paddlade över" ? Vilka tre avses? Det måste väl finnas fler som paddlat till Gotland från Sverige? Bara nyfiken...

Den aktuella turen för ca 5 år sedan gjordes av en kvinna och två män. Kommer tyvärr inte ihåg kvinnans och den ene av männens namn men de är mycket duktiga paddlare allesammans.

Innan och efter dess har det gjorts liknande paddlingar. Har för mig att en gjordes på 40-talet av tre paddlare från Linköping som först paddlade till Stockholm där de köpte en kompass och sedan paddlade till Gotska Sandön. Skall man paddla till Gotland är det närmare via norra Öland och Karlsöarna än via Gotska Sandön.

Ett par personer har t ex paddlat direkt från trakten av Västervik över till Baltikum i en VKV Yoo-A-Kim.

Nåttarö-Gotska Sandön 80,44 km enligt en slarvig mätning av mig. Gotska Sandön - Fårö ca 38 km. Norra Öland - Stora Karlsö 49,5 km och vidare till Gotland drygt 8 km.

Thure
 
Jim Danielsson

I sin bok 100.000 kilometer i havskajak har Jim Danielsson beskrivit sin paddling t.o.r Oskarshamn - Gotland. Under hemfärden mot Öland överraskas han av hårt väder.

Det här kapitlet kan nog vara bra läsning innan man ger sig i kast med denna överfart.

Boken i övrigt är också läsvärd.

//Peter
 
Kul att se att det finns flera som vill till Sandön

Hej

Jag gjorde själv den här turen för ca 15 år sedan tillsammans med en kompis. Vi startade i Trosa och paddlade Landsort - Sandön - Fårö - Visby. Överfarten till Sandön är lååång och öppet hav är öppet hav. Vi hade räknat med ca 14 timmar (ca 6 km/h ) men det tog lite över 20 timmar tack vare att det efter vi hade kommit knappt halvvägs började blåsa 8-10 m/s motvind vilket byggde upp en rätt jobbig motsjö. Stundtals när det var som sämst drev vi nog nästan lika mycket bakåt som vi paddlade framåt. Så ha i beräkningen att om vädret inte är med dig kanske du får vända.

Utrustningsmässigt så paddlade vi en varsin VKV Seagull Offshore en bekväm, stabil, kursstabil, rätt lättdriven kajak men inte allt för bra i motsjö tyvärr. Men vilken kajak som är den bästa är nog mycket tycke och smak då det verka finnas lika många åsikter som kajakpaddlare.

När det kommer till elektronikprylar så var det inte riktigt var mans på den tiden så en kompass och en handburen VHF var det vi hade då och mobiltelefonen gjorde inte allt för stor nytta då mottagningen inte räckte allt för långt utanför Landsort på den tiden. Skulle jag göra samma tur idag skulle jag definitiv ta med mig en gps och en nödsändare om jag hade en. AIS är en trevlig pryl men vad jag förstår kan man inte lita på att yrkestrafiken lyssnar av B-kanalen vilken är den som finns för fritidsbåtar utan det är nog bäst att inte ligga i vägen :) och över lag brukar dom inte vara allt för intresserade av att flytta på sig.

Nummer 2 undvek vi men måste man så måste man

I stora hela är det bara en låång paddeldag typ som att cykla en och en halv vättenrunda eller något liknande men samtidigt så är det öppet hav så att känna sig trygg och säker i kajaken är något som man bör göra vilket kan vara svårt att lära sig på mindre än ett år. I slutändan är det alltid frågan om vilka risker man är beredd att ta för att nå sina mål.

Tommy
 
Den aktuella turen för ca 5 år sedan gjordes av en kvinna och två män. Kommer tyvärr inte ihåg kvinnans och den ene av männens namn men de är mycket duktiga paddlare allesammans.
Thure

Jovisst är de BKKare, Göran F, Johan N och Agneta B-F. De paddlade Inuk, Vivianne och VKV Elit.
När BKK's sajt kraschade för ett par år sedan försvann också artikeln. Den finns dock bevarad för eftervärlden i ett av klubbladen.
Alla är riktiga paddelentusiaster sedan länge. Göran paddlade många turer med Jim Danielsson innan han valde att paddla sin 148 dagars tur etc. Johan har paddlat flera ASKR och ett HBB.
Alla 3 är duktiga motionärer både på slätvatten och havsrace.

De fick också ganska bra motvind de sista milen och jag har för mig att de paddlade 18 timmar (Samma sträcka som Tommy)
 
Hej

Jag gjorde själv den här turen för ca 15 år sedan tillsammans med en kompis. Vi startade i Trosa och paddlade Landsort - Sandön - Fårö - Visby. Överfarten till Sandön är lååång och öppet hav är öppet hav. Vi hade räknat med ca 14 timmar (ca 6 km/h ) men det tog lite över 20 timmar tack vare att det efter vi hade kommit knappt halvvägs började blåsa 8-10 m/s motvind vilket byggde upp en rätt jobbig motsjö. Stundtals när det var som sämst drev vi nog nästan lika mycket bakåt som vi paddlade framåt. Så ha i beräkningen att om vädret inte är med dig kanske du får vända.

Utrustningsmässigt så paddlade vi en varsin VKV Seagull Offshore en bekväm, stabil, kursstabil, rätt lättdriven kajak men inte allt för bra i motsjö tyvärr. Men vilken kajak som är den bästa är nog mycket tycke och smak då det verka finnas lika många åsikter som kajakpaddlare.

När det kommer till elektronikprylar så var det inte riktigt var mans på den tiden så en kompass och en handburen VHF var det vi hade då och mobiltelefonen gjorde inte allt för stor nytta då mottagningen inte räckte allt för långt utanför Landsort på den tiden. Skulle jag göra samma tur idag skulle jag definitiv ta med mig en gps och en nödsändare om jag hade en. AIS är en trevlig pryl men vad jag förstår kan man inte lita på att yrkestrafiken lyssnar av B-kanalen vilken är den som finns för fritidsbåtar utan det är nog bäst att inte ligga i vägen :) och över lag brukar dom inte vara allt för intresserade av att flytta på sig.

Nummer 2 undvek vi men måste man så måste man

I stora hela är det bara en låång paddeldag typ som att cykla en och en halv vättenrunda eller något liknande men samtidigt så är det öppet hav så att känna sig trygg och säker i kajaken är något som man bör göra vilket kan vara svårt att lära sig på mindre än ett år. I slutändan är det alltid frågan om vilka risker man är beredd att ta för att nå sina mål.

Tommy


Hej Tommy,

TACK för ditt inlägg! Det uppskattas att få info från någon som gjort detta tidigare.
När jag väl kom på tanken räknade jag med att det i alla fall skulle ta ett dygn om inte mer, så allt under det är bara positivt sett ur mitt ursprungliga mindset.

Jag ser det som en stor utmaning att skaffa mig just den tryggheten i kajaken som du beskriver.
Ur det fysiska perspektivet är jag inte speciellt bekymrad om jag bara får in kajakvanan.

Är det någon som har förslag på träning som kan vara till nytta för en långdistanspaddlare?
Just nu kör jag box + gym 3ggr/v och ett backträningspass med stavar och 10kg viktväst (Hammarbybacken)
Stavgången känns som att den kan ge en hel del då man aktiverar axlar och rygg men även kroppen som helhet. Jobbigt som tusan är det i alla fall.
Ibland blir det ett och annat brottningspass också, men det är mest för skojs skull nu mera.

Det är väll ungefär så jag kommer fortsätta fram till i Februari då jag kommer sätta mig i kajakmaskin 1 gång/vecka för att sedan när isen släppt börja lära mig att inte kapsejsa med kajaken :)

För övrigt, är någon mer än jag intresserad av att teama upp i Hammarbybacken på onsdagar ca 18.00 så hojta till. Det brukar inte vara speciellt trångt där uppe vilket är lite trist.

// Larsa
 
Lite mera utmaning,,,,,,,,

Jag gjorde ju en resa i ett inte allt för optimalt väder i ytterskärgården nu i höstas i min nya Hobie. Vågor upp till 2 meter och mera, blåste s*tan, regnade (öste ner bitvis) och då seglade jag också kajaken. Över 7 knop kom jag upp i med halvrevat segel (seglet moddat för rullrevning) utan att det kändes obekvämt trots att jag en större del av resan hade vågorna från sidan. Enda gången jag blev nerstänkt bakifrån var när vågorna slog över en kronkaj som var 2,5 meter över vattenytan och som jag passerade bakom, men inte ens då var det nån fara för haveri.

Skulle jag överväga långresa så skulle valet utan tvekan bli en Hobie Adventure eller Revolution.


Förresten vad alla snöat in på att göra "Nr:2", har ni konstant rännskita eller? Max en gång/dygn är väl mer normalt eller?
 
Efter isläggningen,,,,,,,,

Varför inte paddla fram till isläggningen?
Det finns många mil att plocka ut ännu.

Havet är ju badbart året runt och att simma är ju bra för hela kroppen också. Kombinationen paddla och simma i torrdräkten längre sträckor stärker både fysiken och psyket och framförallt så blir inte ett ev. haveri mer än ett "jaha, och så blev det lite bada också, bara att hasa tillbaks i kajaken igen".
 
Jo, men efter isläggningen brukar jag tycka att det blir en annan sport av det hela eftersom viskositeten i vattnet förändras så kraftigt vid fryspunkten...
 
Jo men det får man se som en utmaning, blir man tillräckligt förbannad smälter ju isen och lyckas inte det får man leta upp nåt strömt ställe eller ett drivisbälte. Hittar man drivis och försöker simma igenom det så får man rejäl motion, det märkte jag i vintras. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 0
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 8
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8
stea Börja paddla Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...